Situationen for de 22 besætningsmedlemmer, heriblandt mange danske, om bord på Stena Lines danskflagede ro/pax-færge 'Ask' er endnu ikke endeligt klarlagt, efter det står klart, at færgen skal skifte til svensk flag i forbindelse med, at den flyttes fra Østersøen til Kattegat. Det oplyser Stena Lines informationschef, Jesper Waltersson, til Søfart.
”Det er endnu for tidligt at sige præcist, hvad der kommer til at ske for færgens nuværende besætning. Men det er da vores håb at kunne finde beskæftigelse til dem andre steder i rederiet,” siger Jesper Waltersson.
Den knapt 1.600 lanemeter store 'Ask' startede sin danske karriere mellem Aarhus og Kalundborg for DSB Rederi i 1991. Siden fulgte færgen med over i Scandlines, som i 2012 solgte den sammen med søsterskibet 'Urd' og Scandlines' ro/pax-aktiviteter på Østersøen til Stena Line.
Flyttes fra Østersø-rute til kattegat
Nu skal 'Ask' så flyttes fra sin nuværende rute mellem Tyskland og Letland til Stena Lines trailerrute mellem Gøteborg og Frederikshavn. Her skal færgen afløse den 42 år gamle og langt mindre svensk-flagede kombinerede jernbane- og ro/pax-færge 'Stena Scanrail', der har været på ruten siden 1987.
Tonnageflytningen bliver efter al sandsynlighed også en flådereduktion, da der ifølge Jesper Waltersson ikke umiddelbart skal anden tonnage ind på Østersøen, ligesom 'Stena Scanrail' formentligt skal afhændes. Jesper Waltersson forklarer, at 'Stena Scanrail's besætning skal flyttes over på 'Ask', når den i løbet af efteråret skal overtage på Kattegat-ruten.
Stena Line har i øjeblikket fem ro/ro- og ro/pax-skibe under dansk flag i Dansk Internationalt Skibsregister og har tidligere over for Søfart meddelt, at der på længere sigt kan komme flere.
Stena henter ekstra ro/ro-tonnage ind
Mens der med flytningen af 'Ask' og den forestående udfasning af 'Stena Scanrail' altså bliver tale om en flådereduktion inden for ro/pax-segmentet i rederiet, er der yderligere tonnage på vej i ro/ro-segmentet.
Stena Line har således for nylig langtidschartret tre mellem 1.650 og 2.150 lanemeter store ro/ro-skibe fra svenske Godby Shipping. Det er endnu uvist, hvor i Stena Lines rutenetværk de tre skibe skal beskæftiges.
Læs også:
”Det er endnu for tidligt at sige præcist, hvad der kommer til at ske for færgens nuværende besætning. Men det er da vores håb at kunne finde beskæftigelse til dem andre steder i rederiet,” siger Jesper Waltersson.
Den knapt 1.600 lanemeter store 'Ask' startede sin danske karriere mellem Aarhus og Kalundborg for DSB Rederi i 1991. Siden fulgte færgen med over i Scandlines, som i 2012 solgte den sammen med søsterskibet 'Urd' og Scandlines' ro/pax-aktiviteter på Østersøen til Stena Line.
Flyttes fra Østersø-rute til kattegat
Nu skal 'Ask' så flyttes fra sin nuværende rute mellem Tyskland og Letland til Stena Lines trailerrute mellem Gøteborg og Frederikshavn. Her skal færgen afløse den 42 år gamle og langt mindre svensk-flagede kombinerede jernbane- og ro/pax-færge 'Stena Scanrail', der har været på ruten siden 1987.
Tonnageflytningen bliver efter al sandsynlighed også en flådereduktion, da der ifølge Jesper Waltersson ikke umiddelbart skal anden tonnage ind på Østersøen, ligesom 'Stena Scanrail' formentligt skal afhændes. Jesper Waltersson forklarer, at 'Stena Scanrail's besætning skal flyttes over på 'Ask', når den i løbet af efteråret skal overtage på Kattegat-ruten.
Stena Line har i øjeblikket fem ro/ro- og ro/pax-skibe under dansk flag i Dansk Internationalt Skibsregister og har tidligere over for Søfart meddelt, at der på længere sigt kan komme flere.
Stena henter ekstra ro/ro-tonnage ind
Mens der med flytningen af 'Ask' og den forestående udfasning af 'Stena Scanrail' altså bliver tale om en flådereduktion inden for ro/pax-segmentet i rederiet, er der yderligere tonnage på vej i ro/ro-segmentet.
Stena Line har således for nylig langtidschartret tre mellem 1.650 og 2.150 lanemeter store ro/ro-skibe fra svenske Godby Shipping. Det er endnu uvist, hvor i Stena Lines rutenetværk de tre skibe skal beskæftiges.
Læs også: