23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sidste reefernybygning fra Aalborg Værft solgt til ophugning i Bangladesh

DEN GAMLE SKIBSLISTE: 'Ecuadorian Reefer' blev leveret til J. Lauritzen for 35 år siden og skal nu ophugges. Skibet blev den sidste reefer fra Aalborg, 10 år før rederiet vendte hjem fra Japan efter familieskibene.
35 år efter at 'Baltic Stream' forlod Aalborg Værft som det sidste af værftets i alt 12 reefernybygninger til J. Lauritzen, meldes det nu solgt til ophugning i Bangladesh til en rapporteret pris på 2.846.400 dollars.

28. marts 1980 blev skibet med byggenummeret 226, der godt et halvt år tidligere var navngivet 'Ecuadorian Reefer' parallelt med søsterskibet 'Canadian Reefer', leveret til sin reder: Et partrederi mellem J. Lauritzen og Rederi A/S Østermarken Aalborg, sidstnævnte et selskab ejet af værftet, som dog senere det forår solgte sin andel til J. Lauritzen.

Bogen ”Værftet i Aalborg Bind 2 – de sidste år 1950-1988” oplister køleskibets videre færd, der fortsatte i direkte JL-regi  i kun seks år. Størstedelen af sin tid var 'Ecuadorian Reefer' ejet i forskellige norske selskaber gennem 90'erne og nullerne. Navnet var uændret frem til 2001, hvor det skiftede til 'Baltic Stream'.

Skibet var i en periode en hyppig gæst ud for Danmark
 
'Baltic Stream's sidste ejer blev tyske Ost-West-Hendel und Schiffahrts, hvis fart til og fra bl.a. Rusland gjorde, at både 'Baltic Stream' og søsteren, der kom til at hedde 'Baltic Star', ofte blev set i danske farvande – eller rettere i Rute-T ind og ud af Østersøen. 'Baltic Star' sejler i øvrigt stadig, men ifølge skibets AIS foregår det i øjeblikket i Asien.

'Ecuadorian Reefer' blev som sagt det sidste Aalborg-byggede reeferskib, men langtfra det sidste af sin slags til J. Lauritzen. Det danske rederi fortsatte nemlig tilførslen af ny reefertonnage fra Japan, som i en forudgående periode allerede have brudt strømmen af nybygninger fra Aalborg.

Og efter et kort sidespring til Spanien begyndtes bygningen af de avancerede og innovative ”familieskibe” fra Danyard i Frederikshavn, som godt 15 år senere var med til at lukke rederiets reeferaktiviteter. For Aalborg Værfts vedkommende var der endnu seks-otte år tilbage, inden udkonkurreringen fra de billigere asiatiske værfter, som dengang var Japan og den gryende opkomling Sydkorea, blev en realitet.

Aalborg Værft fik ikke del i fremtiden

Men mens 'Ecuadorian Reefer' og 'Canadian Reefer' lå ved udrustningskajen i Aalborg i vinteren 1980, var værftet allerede langt fremme med sin første nybygning til et helt nyt marked, nemlig krydstogtskibet 'Tropicale'. En skibstype, der modsat reeferskibene havde en helt anderledes lys fremtid foran sig.

Det blev dog som bekendt ikke Danmark, der som pioner på området i den europæiske værftsindustri kom til at fremtidssikre sin store nybygningsindustri. Det blev i stedet lande som Tyskland, Finland, Frankrig og Italien.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.142|instance-web01