Præcist hvad årsagen var til, at Terntanks produkt- og kemikalietankskib 'Ternvind' og Stena Lines Frederikshavn-Gøteborg-færge 'Stena Jutlandica' kolliderede natten til 20. juli sydøst for Vinga i Gøteborgs skærgård, arbejdes der nu på at klarlægge hos de svenske og danske søfartsmyndigheder.
Derfor er de svenske og danske havarirapporter om kollisionen mellem den svenske færge og det danskflagede tankskib i svensk farvand således fortsat måneder ude i fremtiden. Søfart har her samlet nogle af de kendte detaljer om sommerens meget omtalte kollision.
'Ternvind' var ved midnatstid afgået Gøteborg efter et af sine mange faste anløb med en last bestående af omkring 12.000 tons benzin og diesel. Lodsen var kort forinden gået fra borde ude ved Vinga, da 'Ternvind' sejlede ind i bagbord side af 'Stena Jutlandica', som var indgående mod Gøteborg. Kollisionen skabte et flere meter bredt hul omkring hoveddækniveau på færgen, som også havde mindre vandindtrængning.
Til reparation hos Fayard
'Stena Jutlandica' kunne dog ved egen kraft med sine knapt 600 passagerer fortsætte til færgeterminalen i Gøteborg. Herfra afgik færgen efter provisoriske reparationer og med en bugserbåd fra Svitzer som følgeskib den følgende eftermiddag mod Fayard i Munkebo for reparation. Senest udmelding fra Stena Line om genindsættelse af færgen er i slutningen af uge 32.
'Ternvind' ankrede i første omgang op efter kollisionen, men fortsatte senere for egen kraft sin planlagte rejse til Halmstad, efter dykkere fra Kustbevakningen havde foretaget skadesbesigtigelse. Skaderne på tankskibet var langt mindre end skaderne på færgen, men 'Ternvind' gik dog ligeledes på værft hos Fayard efter losningen i Halmstad.
Stena Line indsatte ro/pax-færgen 'Ask', som erstatning for 'Stena Jutlandica' under fraværet i den igangværende travle højsæson. Dog kun som aflastning til transport af trailere. Dermed kan rutens anden faste færge, 'Stena Danica', udnytte sin kapacitet fuldt ud til personbiler og passagerer.
Dermed betød havariet også en forpremiere på den tidligere DSB-færge 'Ask's indsættelse på Frederikshavn-Gøteborg, hvor den efter et skift fra dansk til svensk flag og navneskifte til 'Stena Gothica' efter planen skal erstatte den 42 år gamle 'Stena Scanrail' i løbet af efteråret.
Læs også:
Stena Line udfaser Danmarks sidste jernbanefærge til Skandinavien
Derfor er de svenske og danske havarirapporter om kollisionen mellem den svenske færge og det danskflagede tankskib i svensk farvand således fortsat måneder ude i fremtiden. Søfart har her samlet nogle af de kendte detaljer om sommerens meget omtalte kollision.
'Ternvind' var ved midnatstid afgået Gøteborg efter et af sine mange faste anløb med en last bestående af omkring 12.000 tons benzin og diesel. Lodsen var kort forinden gået fra borde ude ved Vinga, da 'Ternvind' sejlede ind i bagbord side af 'Stena Jutlandica', som var indgående mod Gøteborg. Kollisionen skabte et flere meter bredt hul omkring hoveddækniveau på færgen, som også havde mindre vandindtrængning.
Til reparation hos Fayard
'Stena Jutlandica' kunne dog ved egen kraft med sine knapt 600 passagerer fortsætte til færgeterminalen i Gøteborg. Herfra afgik færgen efter provisoriske reparationer og med en bugserbåd fra Svitzer som følgeskib den følgende eftermiddag mod Fayard i Munkebo for reparation. Senest udmelding fra Stena Line om genindsættelse af færgen er i slutningen af uge 32.
'Ternvind' ankrede i første omgang op efter kollisionen, men fortsatte senere for egen kraft sin planlagte rejse til Halmstad, efter dykkere fra Kustbevakningen havde foretaget skadesbesigtigelse. Skaderne på tankskibet var langt mindre end skaderne på færgen, men 'Ternvind' gik dog ligeledes på værft hos Fayard efter losningen i Halmstad.
Stena Line indsatte ro/pax-færgen 'Ask', som erstatning for 'Stena Jutlandica' under fraværet i den igangværende travle højsæson. Dog kun som aflastning til transport af trailere. Dermed kan rutens anden faste færge, 'Stena Danica', udnytte sin kapacitet fuldt ud til personbiler og passagerer.
Dermed betød havariet også en forpremiere på den tidligere DSB-færge 'Ask's indsættelse på Frederikshavn-Gøteborg, hvor den efter et skift fra dansk til svensk flag og navneskifte til 'Stena Gothica' efter planen skal erstatte den 42 år gamle 'Stena Scanrail' i løbet af efteråret.
Læs også:
Stena Line udfaser Danmarks sidste jernbanefærge til Skandinavien