Maersk Line har købt seks 2.500 TEU store containerskibe fra den tyske Schulte-gruppe. Flere af de seks skibe, der er fra den samme serie fra Hyundai HI leveret omkring 2001, var i forvejen inde på timecharter til Maersk Lines netværk.
Maersk Line bekræfter over for Søfart købet af de seks skibe, men oplyser ikke yderligere omkring baggrunden for overtagelsen af skibene, endsige hvor i netværket de skal beskæftiges. Markedsrapporter angiver købsprisen til 10,5 mio. dollars stykket.
Søsterskibsserien består i alt af 42 skibe, hvor flere gennem længere tid har sejlet med Maersk Lines bomærke i skorstenene og Maersk-præfiks, enten på timecharter fra Schulte eller belgiske CMB, eller tidligere er blevet overtaget af den danske containeroperatør.
Gearede skibe mellem 2.000 og 3.000 TEU
De seks skibe bringer antallet af egne mindre containerskibe i segmentet mellem 2.000 og 3.000 TEU hos Maersk Line op på 29 enheder. De nyindkøbte skibe er gearede med hver fire 40-tonskraner, og i øvrigt med næsten 25 procent af slots'ene forberedt til reefercontainere.
Størstedelen af Maersk Lines gearede skibe ligger i segmentet under 2.000 TEU, mens skridtet efter er rederiets 22 wafmax (Vestafrika-maks.) knapt 4.500 TEU store skibe fra 2011-2013.
Schulte-skibene enten er eller bliver placeret i Maersk Lines Singapore-selskab. Skibene måler overalt 210 m, er 30,2 m brede og har dødvægtskapacitet på mellem 34.000 og 35.000 tons. Hovedmaskineriet er af Sulzer-design på 21.560 kW til en servicefart på 22 knob.
'Maersk Northampton'
'Cape Bianco'
'Maersk Newhaven'
'Anna Schulte'
'Marianne Schulte'
Læs også:
Maersk Line bekræfter over for Søfart købet af de seks skibe, men oplyser ikke yderligere omkring baggrunden for overtagelsen af skibene, endsige hvor i netværket de skal beskæftiges. Markedsrapporter angiver købsprisen til 10,5 mio. dollars stykket.
Søsterskibsserien består i alt af 42 skibe, hvor flere gennem længere tid har sejlet med Maersk Lines bomærke i skorstenene og Maersk-præfiks, enten på timecharter fra Schulte eller belgiske CMB, eller tidligere er blevet overtaget af den danske containeroperatør.
Gearede skibe mellem 2.000 og 3.000 TEU
De seks skibe bringer antallet af egne mindre containerskibe i segmentet mellem 2.000 og 3.000 TEU hos Maersk Line op på 29 enheder. De nyindkøbte skibe er gearede med hver fire 40-tonskraner, og i øvrigt med næsten 25 procent af slots'ene forberedt til reefercontainere.
Størstedelen af Maersk Lines gearede skibe ligger i segmentet under 2.000 TEU, mens skridtet efter er rederiets 22 wafmax (Vestafrika-maks.) knapt 4.500 TEU store skibe fra 2011-2013.
Schulte-skibene enten er eller bliver placeret i Maersk Lines Singapore-selskab. Skibene måler overalt 210 m, er 30,2 m brede og har dødvægtskapacitet på mellem 34.000 og 35.000 tons. Hovedmaskineriet er af Sulzer-design på 21.560 kW til en servicefart på 22 knob.
FAKTA – de seks nyindkøbte skibe
'Maersk Newhaven''Maersk Northampton'
'Cape Bianco'
'Maersk Newhaven'
'Anna Schulte'
'Marianne Schulte'
Læs også: