23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Tank og trip-skibe trækker Norden i bedste resultat siden 2011

TØRLAST/TANK: Et historisk stærkt produkttankmarked og god udnyttelse af billigt indchartrede tørlastskibe giver tilfredshed hos Nordens nye administrerende direktør.

Trods et svagt marked for Nordens 200 opererede tørlastskibe kommer rederiet ud med et godt resultat i andet kvartal af 2015. Det skyldes ikke mindst rederiets 44 MR- og handysizeskibe, som leverer endnu en god indtjening, men også nogle positive tendenser i tørlastmarkedet, siger rederiets øverste chef, Jan Rindbo, til Søfart.

”Norden leverer det bedste kvartalsregnskab siden 2011 og bedste driftsresultat nogensinde for tank. Så det er vi rigtig glade for.

Det, der driver vores resultat, er først og fremmest et rigtig stærkt tankmarked, og tørlast formåede at komme ud med sorte tal på bunden på trods af et meget svagt marked. Der blev vi hjulpet godt af nogle gode valg i 2014, da vi tog en højere afdækning og lavede nogle hensættelser,” siger han.

Driftsomkostningerne faldt

Norden kommer ud af andet kvartal 2015 med et driftsoverskud på 19 mio. dollars for tørlastaktiviteterne og 35 for produkttank. Det giver en bundlinje på i alt 43 mio. dollars mod et minus på 42 mio. dollars for samme periode i 2014.

Derudover fremgår det af regnskabet, at især posten driftsomkostninger er faldet markant over det seneste år, og det skyldes ifølge Jan Rindbo to markedsforhold, som på omkostningssiden har haft en gunstig indvirkning. Nemlig det svage tørlastmarked og de lave oliepriser.

”På tørlast har vi brugt flere trip-skibe, som vi lejer ind for en enkelt rejse, i stedet for at have dem på længere kontrakt. De skibe har vi lejet meget billigt i et svagt marked, og det har gjort, at vi har kunnet sænke vores omkostninger,” siger han og tilføjer, at den lavere oliepris har betydet væsentligt lavere omkostninger til bunkerforbrug.

Alligevel ikke behov for nedskrivning

Den besparelse, der blev fundet ved billige trip-skibe, var rederiet sandsynligvis gerne foruden, hvis det var ensbetydende med, at tørlastmarkedet var i bedring.

For med rater på mellem 4.000 og 6.000 dollars per dag for et handysizeskib, der koster nogenlunde det samme alene at holde i drift, er tørlastrederne stadig presset i bund på indtjening og flådeværdier. Det fik Norden til lige før sommerferien at flage for sine aktionærer, at en nedskrivning kunne være på vej.

Men nedskrivningen kom ikke sammen med kvartalsregnskabet, og det var der en god forklaring på.

”Det (flådeværdien. Red.) er noget, vi følger tæt, men det, vi har set på skibsværdierne, er, at de var under stort pres i første kvartal, og det fortsatte lidt ind i andet kvartal, men det, vi kan se nu, er, at skibsværdierne har bundet ud og faktisk er begyndt at stige en lille smule ind i tredje kvartal,” siger Jan Rindbo.

Forventer I, at den stigende tendens i tørlastmarkedet fortsætter?
”Det, vi ser, er, at gennem første halvdel af året brugte Kina meget jernmalm fra deres lagre, og vi tror, at Kina er kommet til et niveau, hvor de vil importere mere, og det har vi set over den sidste tid, at Kina begynder at importere meget mere jernmalm igen.

Det er også det, som har fået raterne på de helt store capesizere til at gå op,” siger han om de rater, som ifølge Vesselsvalue.com er steget fra 4.200 dollars per dag den første juni for et skib på 180.000 t.dv. til nu at ligge på 16.700 dollars per dag.

Historisk godt produkttankmarked

”Det driver markedet lige nu. Og når vi kommer ind i fjerde kvartal, plejer der at være lidt sæson med nordamerikansk korn, og det plejer at give et højere aktivitetsniveau,” siger han.

På produkttanksegmentet nød Norden godt af et historisk godt marked ikke set bedre siden 2008, og derfor er rederiet da også positivt for udsigterne til resten af året.

”Selvfølgelig kan der komme volatilitet, og vi har også haft et usædvanligt stærkt sommermarked, og måske kan det niveau ikke opretholdes hele året, men vi forventer, at markedet bliver på, hvad der er et historisk godt niveau.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.156