Den positive udvikling fortsætter for Team Tankers, som bliver godt hjulpet på vej af stærkere kemikalietankmarkeder og en stabilt lav bunkerpris. Og den udvikling forventer rederiets norske finansdirektør vil fortsætte resten af året.
Regnskabet for andet kvartal af 2015 viste, at Team Tankers, trods færre dagsskibe i den opererede flåde efter re-levering af 'Sichem Hiroshima' i april, to re-leverede skibe i første kvartal samt seks skibe i tørdok, alligevel gav et større plus på driften.
Driftsindtjeningen blev på 16,9 mio. dollars i andet kvartal 2015 mod 14,3 mio. i første kvartal i år og 4,8 mio. dollars i andet kvartal af 2014. Omsætningen faldt fra 82 mio. dollars i første kvartal af 2015 og 90 mio. i andet kvartal 2014 til nu at være på 79 mio. dollars.
Lave bunkeromkostninger
Dermed skal forklaringen på indtjeningens fremgang på driften findes i lavere omkostninger, hvor en lav bunkerpris vægter højt, siger selskabets finansdirektør, Andreas Reklev, til Søfart.
En bunkerpris, som ifølge regnskabet betyder, at værdien af rederiets bunkers om bord på skibene ligger på 350 dollars per ton 380 cst-brændstof. Den pris svarer til omkring en halvering af bunkerprisen handlet i Rotterdam for blot et år siden.
Derfor kan Team Tankers også fortsætte med at levere fremgang på den indsejlede time-charter-ækvivalente rate, der i andet kvartal blev på 13.338 dollars per dag mod 12.507 i første kvartal 2015 og blot 10.284 dollars i andet kvartal af 2014.
Den positive udvikling skyldes dog ikke udelukkende lave bunkerpriser. Et stærkere marked for kemikaliefragt har også en effekt, siger Andreas Reklev.
Hvor ser I den stærkeste udvikling i markedet?
"Jeg vil sige det sådan, at der er en generel bedring på hele vores flåde."
Forventer I, det fortsætter resten af året?
"Vi forventer, at aktiviteten vil holde sig ind i tredje kvartal, og at markedsforholdene fra første halvår 2015 vil forsætte hele året ud."
Den udvikling viste sig i andet kvartal som flere skibe, der ballastede ind til et stærkere marked i Middelhavet, og en sund kinesisk kemikalieimport, der påvirkede markedet i Asien. For de mindre rustfrit stål-skibe gav aktiviteten i Europa, Nordafrika og Middelhavet mulighed for at afsætte skibe på korte periodekontrakter til gode rater.
I det marked lavede Team Tankers også nogle mindre justeringer på flåden. Justeringer, som betød, at et indchartret skib blev tilbageleveret, men også, at købsoptioner blev deklareret. Team Tankers' finansdirektør påpeger dog, at der ikke er tale om en reel flådeforøgelse.
I får et nyt skib ind i flåden i første halvår og melder om et mere på vej i andet halvår. Hvorfor ser I et behov for den udvidelse?
”For det første er der tale om to skibe, som vi havde på charter med købsoption, som vi deklarerer optionen på og nu beholder i flåden. Så de giver ikke nogen forskel på flåden, ud over at de nu er ejet af os.
Vi har købt 'Sichem Ruby' og har også deklareret 'Sichem Amethyst', som er et skib af samme størrelse og type som 'Sichem Ruby', og begge er i den del af flåden, vi mener, er vores kernevirksomhed.”
'Sichem Ruby' er et rustfrit stål-skib på 8.823 t.dv. bygget i på det japanske værft Murakami Hide Shipbuilding Co., Ltd. i 2006. Team Tankers' flåde består af 44 skibe, hvoraf 33 er ejede, seks på finansiel lease og fem på operationel lease.
Har I flere skibe på vej?
”Vi har ikke umiddelbart flere skibe på vej, men vi har et sæt af charterpartier med købsoption, og det er skibe, som vi løbende vil vurdere afhængigt af værdi og mulighed, når optionerne forfalder.”
På Søfarts spørgsmål om rationalet for at afskedige Team Tankers' danske direktør, Jens Grønning, henviste Andreas Reklev til rederiets formand, Morten Arntzen.
                                        Regnskabet for andet kvartal af 2015 viste, at Team Tankers, trods færre dagsskibe i den opererede flåde efter re-levering af 'Sichem Hiroshima' i april, to re-leverede skibe i første kvartal samt seks skibe i tørdok, alligevel gav et større plus på driften.
Driftsindtjeningen blev på 16,9 mio. dollars i andet kvartal 2015 mod 14,3 mio. i første kvartal i år og 4,8 mio. dollars i andet kvartal af 2014. Omsætningen faldt fra 82 mio. dollars i første kvartal af 2015 og 90 mio. i andet kvartal 2014 til nu at være på 79 mio. dollars.
Lave bunkeromkostninger
Dermed skal forklaringen på indtjeningens fremgang på driften findes i lavere omkostninger, hvor en lav bunkerpris vægter højt, siger selskabets finansdirektør, Andreas Reklev, til Søfart.
En bunkerpris, som ifølge regnskabet betyder, at værdien af rederiets bunkers om bord på skibene ligger på 350 dollars per ton 380 cst-brændstof. Den pris svarer til omkring en halvering af bunkerprisen handlet i Rotterdam for blot et år siden.
Derfor kan Team Tankers også fortsætte med at levere fremgang på den indsejlede time-charter-ækvivalente rate, der i andet kvartal blev på 13.338 dollars per dag mod 12.507 i første kvartal 2015 og blot 10.284 dollars i andet kvartal af 2014.
Den positive udvikling skyldes dog ikke udelukkende lave bunkerpriser. Et stærkere marked for kemikaliefragt har også en effekt, siger Andreas Reklev.
Hvor ser I den stærkeste udvikling i markedet?
"Jeg vil sige det sådan, at der er en generel bedring på hele vores flåde."
Forventer I, det fortsætter resten af året?
"Vi forventer, at aktiviteten vil holde sig ind i tredje kvartal, og at markedsforholdene fra første halvår 2015 vil forsætte hele året ud."
Den udvikling viste sig i andet kvartal som flere skibe, der ballastede ind til et stærkere marked i Middelhavet, og en sund kinesisk kemikalieimport, der påvirkede markedet i Asien. For de mindre rustfrit stål-skibe gav aktiviteten i Europa, Nordafrika og Middelhavet mulighed for at afsætte skibe på korte periodekontrakter til gode rater.
I det marked lavede Team Tankers også nogle mindre justeringer på flåden. Justeringer, som betød, at et indchartret skib blev tilbageleveret, men også, at købsoptioner blev deklareret. Team Tankers' finansdirektør påpeger dog, at der ikke er tale om en reel flådeforøgelse.
I får et nyt skib ind i flåden i første halvår og melder om et mere på vej i andet halvår. Hvorfor ser I et behov for den udvidelse?
”For det første er der tale om to skibe, som vi havde på charter med købsoption, som vi deklarerer optionen på og nu beholder i flåden. Så de giver ikke nogen forskel på flåden, ud over at de nu er ejet af os.
Vi har købt 'Sichem Ruby' og har også deklareret 'Sichem Amethyst', som er et skib af samme størrelse og type som 'Sichem Ruby', og begge er i den del af flåden, vi mener, er vores kernevirksomhed.”
'Sichem Ruby' er et rustfrit stål-skib på 8.823 t.dv. bygget i på det japanske værft Murakami Hide Shipbuilding Co., Ltd. i 2006. Team Tankers' flåde består af 44 skibe, hvoraf 33 er ejede, seks på finansiel lease og fem på operationel lease.
Har I flere skibe på vej?
”Vi har ikke umiddelbart flere skibe på vej, men vi har et sæt af charterpartier med købsoption, og det er skibe, som vi løbende vil vurdere afhængigt af værdi og mulighed, når optionerne forfalder.”
På Søfarts spørgsmål om rationalet for at afskedige Team Tankers' danske direktør, Jens Grønning, henviste Andreas Reklev til rederiets formand, Morten Arntzen.