Det er Wärtsilä, der har stået for hele fremdrifts- og lastehåndteringspakken på de otte nye gastankskibe, som Evergas i disse dage har premiere på til en 15-årskontrakt med Ineos om transport af ethangas fra USA til Europa med udgangspunkt i Philadelphia på den amerikanske østkyst.
Læs også: Evergas har premiere på interkontinental flydende gas-pipeline med nye skibe
Skibene er designet som LNG-drevne dual-fuel-skibe. Et stadig mere udbredt koncept, hvor Wärtsilä på fremdriftssiden er blandt de bedst repræsenterede med deres DF-medium speed-motorserie. Længere henne i designprocessen blev hovedmaskineriet ydermere modificeret til at kunne drives på afdampningen fra de methan-laster, der vil udgøre hovedparten af alle laster gennem skibenes første 15 års levetid, mens de er sluttet til Ineos.
Med fraværet, på kontraheringstidspunktet, af en stor gennemtestet LNG-baseret totaktsmotor til de 22.800 BT store nybygninger valgtes i stedet to af Wärtsiläs firetakts seks-cylindrede medium speed 50 DF-motorer som hovedmaskineri.
Dual-fuel totakts-konfiguration ikke en mulighed
Det samlet set 11.700 kW store hovedmaskineri er dog neddroslet lidt ved drift på methan. Men det todelte maskineri sikrer en redundans, der ellers ikke normalt er til stede med den konventionelle én-totakts-konfiguration, som er den mest udbredte i denne størrelse af tankskibe.
De to hovedmotorer er koblet ind på det samme gear til den ene propeller. Der er akselgeneratorer mellem hver hovedmotor og gearet, som leverer driftsstrøm i søen, mens to ligeliges gasdrevne gensets baseret på Wärtsiläs 20 DF-motorer leverer strøm under havneanløb.
Wärtsilä har også leveret den såkaldte integrerede Energopac: en kombineret propeller- og rorløsning, som Wärtsilä forventer kan sænke skibenes output-behov med mellem to og ni pct. for at holde en given servicefart.
Kan udnytte energien fra dekomprimering
Endelig er det ligeledes Wärtsilä, som har leveret cargo-handling-systemet, inklusive det såkaldte re-liquefaction-system, hvor LNG'en går fra den flydende tryktilstand til gasform, inden den går ind i skibets fuelsystem. I denne proces udvikles der store mængder energi i form af kulde, som kan genanvendes til afkøling af skibets last.
Dette i tillæg til, at energien fra LNG'en eller den knapt så nedkølede methan udnyttes, når den omdannes til naturgas og dermed anvendelig bunker. Skibene er udrustet med egne nitrogengeneratorer til produktion af inert-gas til udblæsning af rørsystemerne mellem hver lastning og losning.
Evergas' otte nye skibe skal drives af en international besætning på typisk mellem 20 og 21 mand. Apteringen kan dog indkvartere op til 26 mand, hvormed der også er plads til vedligeholdelses- og reparationsgæng.
Læs også:
Læs også: Evergas har premiere på interkontinental flydende gas-pipeline med nye skibe
Skibene er designet som LNG-drevne dual-fuel-skibe. Et stadig mere udbredt koncept, hvor Wärtsilä på fremdriftssiden er blandt de bedst repræsenterede med deres DF-medium speed-motorserie. Længere henne i designprocessen blev hovedmaskineriet ydermere modificeret til at kunne drives på afdampningen fra de methan-laster, der vil udgøre hovedparten af alle laster gennem skibenes første 15 års levetid, mens de er sluttet til Ineos.
Med fraværet, på kontraheringstidspunktet, af en stor gennemtestet LNG-baseret totaktsmotor til de 22.800 BT store nybygninger valgtes i stedet to af Wärtsiläs firetakts seks-cylindrede medium speed 50 DF-motorer som hovedmaskineri.
Dual-fuel totakts-konfiguration ikke en mulighed
Det samlet set 11.700 kW store hovedmaskineri er dog neddroslet lidt ved drift på methan. Men det todelte maskineri sikrer en redundans, der ellers ikke normalt er til stede med den konventionelle én-totakts-konfiguration, som er den mest udbredte i denne størrelse af tankskibe.
De to hovedmotorer er koblet ind på det samme gear til den ene propeller. Der er akselgeneratorer mellem hver hovedmotor og gearet, som leverer driftsstrøm i søen, mens to ligeliges gasdrevne gensets baseret på Wärtsiläs 20 DF-motorer leverer strøm under havneanløb.
Wärtsilä har også leveret den såkaldte integrerede Energopac: en kombineret propeller- og rorløsning, som Wärtsilä forventer kan sænke skibenes output-behov med mellem to og ni pct. for at holde en given servicefart.
Kan udnytte energien fra dekomprimering
Endelig er det ligeledes Wärtsilä, som har leveret cargo-handling-systemet, inklusive det såkaldte re-liquefaction-system, hvor LNG'en går fra den flydende tryktilstand til gasform, inden den går ind i skibets fuelsystem. I denne proces udvikles der store mængder energi i form af kulde, som kan genanvendes til afkøling af skibets last.
Dette i tillæg til, at energien fra LNG'en eller den knapt så nedkølede methan udnyttes, når den omdannes til naturgas og dermed anvendelig bunker. Skibene er udrustet med egne nitrogengeneratorer til produktion af inert-gas til udblæsning af rørsystemerne mellem hver lastning og losning.
Evergas' otte nye skibe skal drives af en international besætning på typisk mellem 20 og 21 mand. Apteringen kan dog indkvartere op til 26 mand, hvormed der også er plads til vedligeholdelses- og reparationsgæng.
Læs også: