23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Hvor sejler shipping hen frem mod 2030 ?

MARITIM INNOVATION: Lloyd's Register har sammen med andre kloge hoveder sat ord på en fremtidsversion af shipping omkring 2030 – og den bliver sandsynligvis meget strømlinet.
Fremtiden for skibsfarten bliver bestemt ikke sejlførende. Det er en af de konklusioner, Lloyd's Register sammen med medundersøgerne hos University of Southampton og firmaet QinetiQ lander i en just udkommet rapport under titlen Global Marine Technology Trends 2030. Tværtimod tegner fremtiden meget elektrisk ladet.

 

Hele projektet bygger videre på to tidligere rapporter – Global Marine Trends 2010 og Global Marine Fuel Trends 2030. Den nye rapport er så på den tekniske sidelinje af scenariet og sammenfatter et helhedsbillede, der benytter 56 specifikke teknologier og 18 forskellige teknologiområder som platforme. 

 

Overordnet har man set på to udkommer af udviklingen. Den rent skibsdesignmæssige, hvor skibs- og værftsteknologi undersøges. Og så den ”bløde” side af sagen, hvor fokus har været på sikkerhed, forretning og operationel performance. Videre har man set på udviklingen i relation til skibstyper og de som udgangspunkt store forskelle mellem bulk carriers, tankskibe, containerskibe og gas carriers, mens andre skibstyper endnu mangler præsentation i fremtidsscenariet.

 

Technomax – den nye segmentstørrelse…

 

For så vidt angår visionen om fremtidens skibstyper, og spådommene i det hele taget, understreges det ikke uventet, at der alene er tale om indikationer af de mulige resultater. Ingen kender fremtiden om 15 år, men man
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109