23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bedre takter i Stenas underskudsgivende færge- og ro/ro-aktiviteter

SHORT SEA: Øgede trafiktal bringer Stena-koncernens færge- og ro/ro-aktiviteter i plus i årets første to kvartaler, hvor salgsprovenuet fra Stenas halvpart i HH-overfarten også er bogført.
Sveriges store rederigruppe Stena AB kom ud af årets første seks måneder med et overskud på 3,03 mia. svenske kroner før skat mod 1,1 mia. i samme periode sidste år. Majoriteten af fremgangen i perioden, der qua Stena-gruppens omfattende færgeaktiviteter altid er det svageste halvår, blev boostet af provenuet fra salget af et datterselskab på Øresund, der sammen med Scandlines drev HH-overfarten.

I alt knapt 1,7 mia. svenske kroner fik Stena for sin halvpart i Helsingør-Helsingborg-ruten og dens fem færger, der i januar i år blev solgt af de to rederier til kapitalfonden First State. Et beløb, som tilfaldt Stenas færgedivision Stena Line, der i år har noteret øgede trafiktal.

Fremgangen i Stena Line vendte driftsresultatet fra et minus på 13 mio. svenske kroner i de to første kvartaler 2014 til i år et plus i halvåret på 154 mio. svenske kroner, eksklusive salgsprovenuet fra HH-overfarten.

Det øgede aktivitetsniveau for Stena RoRo, som chartrer skibe ud til Stena Line og eksterne aftagere, genererede i de to første kvartaler af året 71 mio. svenske kroner mod 21 mio. svenske kroner året før. Stena Bulk, der udgøres af tankskibsaktiviteter, bidrog også med øget indtjening fra 214 mio. svenske kroner i perioden i 2014 til i år 561 mio. svenske kroner fra det klart forbedrede produkttankmarked.

Offshore trak ned

Stenas offshore-division med drilling-tonnage gik markant tilbage som en kombination af et svagt marked og off-hire på to skibe, ifølge regnskabsmeddelelsen, som følge af special survey. Således faldt indtjeningen herfra fra 958 mio. svenske kroner til 258 mio. svenske kroner.

Medregnet Stena AB's øvrige, ikke shipping-relaterede, aktiviteter endte det samlede driftsresultat (Ebitda) i årets to første kvartaler således på 6,6 mia. svenske kroner, hvilket er en stigning på 2,3 mia. svenske kroner fra sidste års halvårstal.

Der fremgår af Stena AB's halvårsmeddelelse en del frasalg af ejendomme og tonnage i perioden, der dels ikke er relateret til salget af andelen af HH-overfarten, og dels ikke indgår i det ovenstående samlede resultat.

Frasalg af færger

På tonnagesiden hos Stena Line tæller dette den 1997-byggede 2.400 lanemeter store ro/pax-færge 'Stena Feronia', der gik til newzealandske interesser. Samt den 4.200 lanemeter 2003-byggede ro/pax-færge 'Stena Scandinavica', dog alene som et rent finansielt salg, da den ikke kan undværes på rederiets rute mellem Gøteborg og Kiel. De to færgers salgspriser er bogført til henholdsvis 23 mio. euro og 800 mio. svenske kroner.

Derudover valgte canadiske Marine Atlantic tilbage i første kvartal at løfte købsoptioner på to bareboat-skibe, de har inde fra Stena, de to 2.800 lanemeter store otte-ni år gamle ro/pax-færger 'Blue Puttees' og 'Highlander' til 69 mio. euro stykket. Skibene vil dog først blive leveret og dermed bogført i indeværende års fjerde kvartal.

Stena AB har i de seneste fem år haft driftsresultater (Ebitda) i størrelsesordenen seks til ni mia. svenske kroner, mens færge- og ro/ro-aktiviteterne i samme periode har givet konstant underskud. Udviklingen gennem perioden har imidlertid vist en løbende fremgang, der med opgørelsen af årets første seks måneder kan vende til et plus i 2015.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.14|instance-web04