23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Den sidste af Mols-Liniens to store halvfjerdser-færger ophugget i Tyrkiet

FÆRGEHISTORIE: 'Banasa', der var identisk med den sidste af de to store Helsingør-byggede færger, der optimerede Mols-Linien i midten af halvfjerdserne, er nu historie.
Nu er Mols-Liniens anden generation af færger ren historie. Sidste AIS-signal fra marokkanske Comarits færge 'Banasa' blev udsendt fra Algeciras ved Gibraltarstrædet, men den gamle Mols-Linien-færge blev for et par måneder siden slæbt af sted til Aliaga-stranden i Tyrkiet, hvor den nu er under genindvending.



Dermed er begge færger fra Mols-Liniens flådeoptimering i midt-halvfjerdserne, hvor fire traditionelle tresser-færger blev erstattet af to meget større og mere effektive nybygninger fra Helsingør Værft, nu ren historie.



Først forsvandt 'Maren Mols', byggenummer 406 fra Helsingør, på stranden i Alang i 2005, efter at den havde afsluttet sit otium som 'Volcan de Tamasite' for spanske Armas mellem De Karariske Øer. Nu er det så den lidt ældre søster 'Mette Mols', byggenummer 405 fra Helsingør, der lukker og slukker i Tyrkiet.



Generationsskiftet i halvfemserne



Som ved introduktionen af de to Helsingør-færger i halvfjerdserne skete deres senere exit også i forbindelse med en ny generation af færger. Denne gang dog med en tilbagevenden til fire faste skibe efter bedste halvfemsertrend med hver to af årtiets nye populære skibstyper: ro/pax-færger og hurtigfærger.



Hurtigfærgerne, Danyards 'Mie Mols' og 'Mai Mols', fik dog aldrig en karriere efter Mols-Linien, og er nu begge ophugget i Frederikshavn. De to Ørskov-byggede ro/pax-færger følger derimod traditionen med at finde sydpå.



For begges vedkommende faktisk i kølvandet på 'Mette Mols', altså 'Banasa', nemlig til Gibraltarstrædet, hvor de nu har taget over på ruten mellem Algeciras og Tanger som 'Tanger Express' og 'Maroc Express'.



Skæbnen for de fire tresser-færger



Men hvad så med Mols-Liniens fire tresser-færger? Ifølge Søfarts oplysninger endte 'Mette Mols', den fra Aalborg Værft i 1966, på den aktuelle Aliaga-strand i Tyrkiet i 2010. Søsteren fra samme år, 'Maren Mols', fik samme skæbne i 2010, men på Alang-stranden i Indien.



Den ene af de to yngre søstre fra 1969, 'Mikkel Mols', sejler den dag i dag for italienske Moby Lines som 'Moby Ale'. Mere uvist er det, hvad den aktuelle status på 'Morten Mols' fra 1969 egentlig er. Sidste efterretninger er fra 2008 og peger i retning af Cap Verde og navnet 'Isalita'.



Billeder af 'Banasa' under ophugning i Tyrkiet (scroll lidt ned på siden)

BREAKING
{{ article.headline }}
0.089