23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Maersk Line-feeder fik revet pullert af i Bremerhaven

SØULYKKE: Havnemanøvre gik galt for nyerhvervet Maersk Line-feeder under drejning i Bremerhaven.
Et af de helt nyerhvervede skibe i Maersk Lines feeder-flåde, 'Maersk Newcastle', fik onsdag revet en pullert af ved roden – plus lidt mere – under en havnemanøvre i Bremerhaven.

Ulykken skete under en drejningsmanøvre ved Strom Kai i Bremerhaven, kort efter at skibet var blevet taget i slæb under havnemanøvren. Ud over pullerten på fordækket røg også et stykke af rælingen med over bord.
 
Skibet blevet efterfølgende tilbageholdt af de tyske søfartsmyndigheder, indtil tilfredsstillende reparationer var blevet foretaget. Skibet var da blevet henvist til NTB Shortsea Terminal.

Skibet er i fart igen

De blev dog relativt hurtigt klaret i løbet af torsdagen, og skibet er frigivet og er nu undervejs til Skt. Petersborg. Maersk Line har ikke selv nogen kommentarer til sagen, der i øvrigt afventer en havarirapport, der foretages af Water Police Bremen og formodentlig med Havarikommissionen på sidelinjen, idet skibet nu er danskejet.
 
'Maersk Newcastle' blev i starten af august overtaget af Maersk Line som led i en handel med den tyske Schulte-gruppe, hvor man overtog seks gearede 2.500-enheder. Herunder ex 'Anne Schulte', der altså nu bærer navnet 'Maersk Newcastle'.

Skibene er alle bygget i Korea, og 'Maersk Newcastle' er som en af i alt 42 søsterskibe leveret i 2001. Den er næsten lige overtaget af Maersk Line med navneændring og skift fra Hongkong til Singapore-flag. Pris pr. skib er 10,5 mio. dollars.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078|instance-web03