Maersk Line vil finde nye besparelser i bedre containerudnyttelse
CONTAINER: En Mærsk-container bliver kun brugt til transportopgaver halvdelen af året, og det skal der findes en løsning på, så driften bliver endnu mere effektiv, siger direktør Søren Skou.
Maersk Line går aggressivt efter de tabte kunder i svært containermarked
Konstante besparelser
Milliarder af dollars til containere
Maersk Line på banen med op til 17 14.000 TEU'ere i tredje store ordre i år
Problem identificeret
Blot fem gange om året har Maersk Line den samme container med på en rejse, og det er for lidt. Derfor går verdens største containerrederi nu ind i jagten på effektivisering af containerbrugen for at finde nye omkostningsbesparelser i et svagt containermarked. ”Den gennemsnitlige loadtime (laste- og fragttid. Red.) for en container er omkring 30 dage, så hvad laver containeren de sidste 200 dage om året? Den er tom, og det er ineffektivt,” siger Søren Skou, administrerende direktør i Maersk Line, ved en konference om konkurrenceret, arrangeret af European Maritime Law Organisation og en del af Danish Maritime Days. Den hårde konkurrencesituation i containermarkedet har medført, at verdens største redere afsøger de muligheder, konkurrencelovgivningen tillader for samarbejde og vessel sharing-aftaler, i et forsøg på at drive omkostningerne ned under de historisk lave fragtrater. Rater, som er langt nede under operationsomkostningerne, og på ruten mellem Shanghai og Rotterdam har prisen for at transportere en fyrrefodscontainer ifølge World Container Index, trods adskillige officielle prisstigninger fra rederierne, været i konstant fald på markedet og var i juni måned helt nede på 358 dollars per container. Læs også: Derfor brugte Søren Skou en del af sin konferencetaletid på at forklare, at når containermarkedet over de sidste ti år har oplevet en konstant negativ fragtrateudvikling, renset for olieprisudsving, så må man som reder hele tiden forny sig i jagten på omkostningsbesparelser. Enhedsomkostningerne har da også været støt faldende for Maersk Line gennem kapacitetsforøgelser, netværksoptimering og øget fokus på bunkerforbruget. Men i andet kvartal 2015 viste regnskabstallene, at det ikke længere var helt så let at finde besparelser. I andet kvartal 2015 faldt omkostningerne stadig målt i dollars per fyrrefodscontainer, men faldet kunne tilskrives faldende bunkeromkostninger og gavnlige valutakurser og dermed ikke besparelser fundet i Maersk Lines eget maskinrum eller operation. Derfor er sigtekornet nu også rettet mod nye besparelsesområder, og bedre containerudnyttelse rummer stort potentiale. ”Mange har forstået, at vi investerer mange penge i nye skibe, men vi investerer næsten lige så meget i containere som i skibe, og nogle af de effektiviseringsfordele kan findes i containere,” siger Søren Skou og tilføjer: "Det betyder i grove tal, at der i hvert eneste år frem mod 2020 skal investeres op mod 1,5 mia. dollars alene i containere ud af de tre mia. dollars, Maersk Line har sat til side til investeringer i hardware som feeder- og next generation Triple-E-skibe, retrofitting af skibe i flåden og nye containere i perioden 2015 til 2020." Læs også: Der er dog ikke yderligere og mere konkrete detaljer at hente fra Maersk Line, som ikke vil give mere information om hverken potentialet i at udnytte containerne bedre, målsætningen for, hvor stor en udnyttelse man stræber efter, eller hvordan den målsætning skal opfyldes. Men problemet med tomme containere er identificeret, og dermed kan Maersk Line sætte sit store analyse- og operationsapparat i gang med at lede efter nye optimeringsmuligheder for containerne og ikke blot for containerskibene. ”Den udfordring (bedre udnyttelse af containere. Red.) har vi endnu ikke løst, men vi har identificeret det som noget, vi skal se på.” I 2015 har Maersk Line 2,5 mio. egne tørlast- og reefer-containere i operation, og i hele 2014 håndterede Maersk Line 9,4 mio. fyrrefodscontainere mod 8,8 mio. containere året før.