23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Sparsom ratificering af Hongkong-konvention giver Mærsk ekstraudgifter til ophug

Danmark har heller ikke ratificeret konventionen, og det koster Mærsk konkurrenceevne på grund af egne krav på området. En række rederier går solo for at styrke CSR-strategi.

Det koster i snit Maersk Line én mio. dollars ekstra at foretage en – efter virksomhedens egne standarder – etisk og miljømæssig acceptabel ophugning. Set i forhold til "beaching", den billigste ophugningsmetode. Det fortæller Annette Stube, som er head of Sustainability i Mærsk-konglomeratet.

”Vi vil gerne finde en billigere måde at gøre det på. Men vi har ikke til sinds at give køb på den politik, vi har, og i dag er det i gennemsnit ca. en million dollars dyrere for os at sende et skib til Kina eller Tyrkiet, end hvis vi bare satte det op på en strand i Indien,” siger hun.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web03