Stregerne til Australiens kommende nye store statsisbryder er blevet slået i Helsingør hos de rådgivende skibsingeniører hos Knud E. Hansen. Nybygningen skal ifølge en pressemeddelelse fra det australske statsministerium være klar fra oktober 2019, hvorfra den skal styrke landets interesser og forskningsmæssige tilstedeværelse i Antarktis.
Knud E. Hansens adm. direktør, Finn Wollesen, siger til Søfart, at Knud E. Hansen har udført designet af den store, avancerede isbryder for det australske selskab DMS Maritime, der er blevet valgt af den australske stat til at forestå tender-, design- og byggeprocessen af isbryderen.
Det er Knud E. Hansens ejer, den hollandske værftsgruppe Damen, der skal bygge skibet, men ifølge Finn Wollesen fik Knud E. Hansen designopgaven via en international tender, før virksomheden blev en del af værftskoncernen i 2013.
Detaljer må vente
Ifølge flere australske medier er der tale om et nybygningsprojekt til en værdi af 500 mio. australske dollars, hvilket repræsenterer den største samlede investering i antarktisk forskning i landets historie.
Finn Wollesen siger til Søfart, at han på nuværende tidspunkt ikke kan gå i detaljer omkring skibets design og de specifikke udfordringer, Knud E. Hansen har skullet løse i designprocessen. Det er endnu ikke offentliggjort, på hvilket af Damen-gruppens værfter den nye isbryder skal bygges.
Foreløbigt fremgår det dog af australske medier, at isbryderen får en kapacitet til at bryde is af op til 1,65 meters tykkelse med op til tre knobs fart. Længden overalt skulle blive på 156 meter, og isbryderen kommer til at kunne medtage 96 containere til de australske antarktiske forskerstationer. Endelig får skibet en aptering med plads til 116 personer.
Første dedikerede isbryder fra Knud E. Hansen
I pressemeddelelsen fra det australske statsministerium fremgår det, at den nye isbryder skal afløse landets nuværende primære livline til Antarktis, den 1989-australsk byggede 6.570 BT store 'Aurora Australis'. Det fremgår endvidere, at nogle af de forbedringer, det nye skib kommer til at byde på, bliver i forhold til state-of-the-art multi-beam ekkolod til kortlægning af havbunden. Ligesom skibet får det sidste nye inden for meget fleksible laboratorier.
Knud E. Hansen har tidligere designet færger med høj isklasse samt stået for en række designs af specialskibe målrettet arktiske farvande, men har ikke tidligere stået for udviklingen af en stor dedikeret isbryder. Noget, som hidtil primært kan siges at have været et finsk, svensk, russisk eller amerikansk speciale.
Læs også:
Knud E. Hansens adm. direktør, Finn Wollesen, siger til Søfart, at Knud E. Hansen har udført designet af den store, avancerede isbryder for det australske selskab DMS Maritime, der er blevet valgt af den australske stat til at forestå tender-, design- og byggeprocessen af isbryderen.
Det er Knud E. Hansens ejer, den hollandske værftsgruppe Damen, der skal bygge skibet, men ifølge Finn Wollesen fik Knud E. Hansen designopgaven via en international tender, før virksomheden blev en del af værftskoncernen i 2013.
Detaljer må vente
Ifølge flere australske medier er der tale om et nybygningsprojekt til en værdi af 500 mio. australske dollars, hvilket repræsenterer den største samlede investering i antarktisk forskning i landets historie.
Finn Wollesen siger til Søfart, at han på nuværende tidspunkt ikke kan gå i detaljer omkring skibets design og de specifikke udfordringer, Knud E. Hansen har skullet løse i designprocessen. Det er endnu ikke offentliggjort, på hvilket af Damen-gruppens værfter den nye isbryder skal bygges.
Foreløbigt fremgår det dog af australske medier, at isbryderen får en kapacitet til at bryde is af op til 1,65 meters tykkelse med op til tre knobs fart. Længden overalt skulle blive på 156 meter, og isbryderen kommer til at kunne medtage 96 containere til de australske antarktiske forskerstationer. Endelig får skibet en aptering med plads til 116 personer.
Første dedikerede isbryder fra Knud E. Hansen
I pressemeddelelsen fra det australske statsministerium fremgår det, at den nye isbryder skal afløse landets nuværende primære livline til Antarktis, den 1989-australsk byggede 6.570 BT store 'Aurora Australis'. Det fremgår endvidere, at nogle af de forbedringer, det nye skib kommer til at byde på, bliver i forhold til state-of-the-art multi-beam ekkolod til kortlægning af havbunden. Ligesom skibet får det sidste nye inden for meget fleksible laboratorier.
Knud E. Hansen har tidligere designet færger med høj isklasse samt stået for en række designs af specialskibe målrettet arktiske farvande, men har ikke tidligere stået for udviklingen af en stor dedikeret isbryder. Noget, som hidtil primært kan siges at have været et finsk, svensk, russisk eller amerikansk speciale.
Læs også: