Fedeste transportmiddel
Møde med mesteren
Lidt tomme i blikket
Skipper Klement slog til! Godt og vel endda. Ja, ikke den Skipper Clement, der hærgede i Nordjylland som Christian II-tilhænger en-gang i 14-1500-tallet. Men en yngre udgave, der kan sin Christian endda. Indsat i 1903, 2 spor, tre-gangs dampmaskine og den ene af de to danske færger, der indgik i nystartede Gedser-Travemünde. Ren barnelærdom? Ja, da. Hvis man kan sine færger og har adgang til masser af færgelitteratur og gerne vil vinde 4.000 kr., så man kan komme med på Dansk Færgehistorisk Selskabs i øvrigt nys overståede tur med Fjordlines ’Stavanger-fjord’ fra Hirtshals tur – retur Bergen. Og ja, både han og den ikke så færgeinteresserede mor kom selv-følgelig med på turen… Mystificeret? Det behøver man ikke at være, hvis man kan få adgang til at se det afsnit af DR Ultras (mest for unge mennesker) Kvit eller Dobbelt-program, hvor bemeldte Klement Grünbaum (11 år gammel) stillede op i kategorien ”Færger”. ”Hvorfor”?, blev han spurgt af den gode programvært, der fik det prompte svar, at ”Færger er det fedeste transportmiddel, der fin-des!” – og at den fedeste af den alle var ’Peder Paars’! Javel, skipper. Og fremtidsplanerne? – Det bedste ville da være, hvis Danske Færger og DFDS blev lagt sammen, og at han blev direktør for det hele. Så er den fartplan lagt frem for konkurrenterne… Som ”modstander” havde DR Ultra hevet selveste Mogens Nørgaard Olesen frem, og han lagde ikke sølvet i munden på sin ”udfordrer”, der i øvrigt har hentet mestendelens af sin imponerende viden i samme Olesens omfangsrige bogproduktion om danske færger og dansk færgehistorie i det hele taget. Tværtimod var der allerede fra 125 kroners spørgsmålet nok mange ældre ”eksperter”, der ville have skullet gættet lidt på, om det nu var ’Maren Mols’ og ’Mette Mols’, der var de første færger i fart for Mols-Linien. Ikke den gode Klement, der fejede både det spørgsmål og de næste til side, som om det var et spørgsmål om, hvordan man vinder første bane i ”World of Warcraft”, der vel ellers typisk er der, hvor 11-årige drenge kan slå benene væk under enhver over 25 – eller deroppe ad. Mogens Nørgaard Olesen sad selv pænt og endda mere og mere pænt, efter-hånden som svarene på de stadigt sværere spørgsmål kom på banen. Tydeligt behørigt imponeret og glad over, at der stadigt fandtes eksemplarer blandt den yngre generation, der ”Har sunde interesser”. Om færger så er sunde eller ej, er vel et andet spørgsmål. Men der var i hvert fald ikke tvivl hos Klement Grünbaum om, at han og moder Vibeke skulle ud at sejle. Hun fik lige nævnt selv, at både hun selv og resten af familien ind imellem blev noget tomme i blikket, når Klement på hjemmefronten begyndte at udbrede sig om den store interesse. Men det skortede bestemt ikke på klapsalver fra den medbragte familie, det øvrige publikum og ikke mindst Mogens Nørgaard Olesen, der for egen regning kvitterede med flotte ekstrapræmier, da det hele sluttede med endnu et: ”Det er helt korrekt!” Og så til slut: Hvad hed den færge, der lagde ud med to spor i 1903 og hvad hed den anden danske færge, der sammen med to tyske star-tede ud på Gedser - Warnemünde? Naturligvis ’Prins Christian’ og ’Prinsesse Alexandrine’. Sidstnævnte senere skammeligt omlagt fra et til to spor, så den blev en forfærdelig sejler – som Mogens Nørgaard Olesen lige fik indskudt som ekspertbemærkning på falderebet. Resten af ordene stod Skipper Klement suverænt for...