Søby Værft er lige nu midt i en travl godkendelsesfase sammen med de øvrige industrielle projektdeltagere i Ærøs EU-støttede projekt, der skal give øen verdens hidtil største et hundrede procent eldrevne færge fra sommeren 2017.
Fra projektgruppen, der er ledet og koordineret af rådgivende skibsingeniør Jens Kristensen i Marstal, oplyser Søby Værfts adm. direktør Roar Falkenberg til Søfart, at dagsordenen lige nu handler om dialog med klasse og myndigheder om de nye territorier, projektet bevæger sig ind på.
”Vi har byggestart på færgen 1. juni næste år, hvor skal vi have et færdigt grundlag at arbejde ud fra. Godt nok er det overordnede design efterhånden på plads, men de nye ting på færgen skal jo også have myndighedernes blåstempling inden,” siger Roar Falkenberg, og uddyber:
”Det handler primært og to områder. Dels batteridelen, hvor der er sikkerhedsspørgsmål i forhold til brand, men også i forhold til driftssikkerhed, hvis dele af batteripakken eksempelvis bryder ned. Og dels spørgsmålet om kulfiber. Vi vil gerne anvende så meget vægtbesparende kulfiber som overhovedet muligt i apteringen, men her er det jo også helt afgørende, at både Søfartsstyrelsen og klassen brandsikkerhedsmæssigt er trygge ved det,” forklarer Roar Falkenberg.
Den nye el-færge skal erstatte Ærøfærgernes ’Skjoldnæs’ på Søby-Fynshav-ruten. Projektet er et non-kommercielt såkaldt Horizon 2020-projekt, hvor de enkelte industrielle deltagere alene får deres udgifter dækket fra en bevilget pulje på 125 mio. kr. Afslutningsvist skal færgenybygningen købes af Ærø Kommune, der driver Ærøfærgerne.
Læs også:
Fra projektgruppen, der er ledet og koordineret af rådgivende skibsingeniør Jens Kristensen i Marstal, oplyser Søby Værfts adm. direktør Roar Falkenberg til Søfart, at dagsordenen lige nu handler om dialog med klasse og myndigheder om de nye territorier, projektet bevæger sig ind på.
”Vi har byggestart på færgen 1. juni næste år, hvor skal vi have et færdigt grundlag at arbejde ud fra. Godt nok er det overordnede design efterhånden på plads, men de nye ting på færgen skal jo også have myndighedernes blåstempling inden,” siger Roar Falkenberg, og uddyber:
”Det handler primært og to områder. Dels batteridelen, hvor der er sikkerhedsspørgsmål i forhold til brand, men også i forhold til driftssikkerhed, hvis dele af batteripakken eksempelvis bryder ned. Og dels spørgsmålet om kulfiber. Vi vil gerne anvende så meget vægtbesparende kulfiber som overhovedet muligt i apteringen, men her er det jo også helt afgørende, at både Søfartsstyrelsen og klassen brandsikkerhedsmæssigt er trygge ved det,” forklarer Roar Falkenberg.
Den nye el-færge skal erstatte Ærøfærgernes ’Skjoldnæs’ på Søby-Fynshav-ruten. Projektet er et non-kommercielt såkaldt Horizon 2020-projekt, hvor de enkelte industrielle deltagere alene får deres udgifter dækket fra en bevilget pulje på 125 mio. kr. Afslutningsvist skal færgenybygningen købes af Ærø Kommune, der driver Ærøfærgerne.
Læs også: