Nordatlantisk vækstmotor fra vulkanøen
SHIPPING: Islandske Eimskip satser på sit eget dør til dør-koncept i det nordatlantiske område, der fokuserer på alt fra det globale seafoodmarked til unikke lokale transportløsninger. Det giver vækst for selskabet i Aarhus.
Den blandede landhandel
Fleksibel strategi
Stort lokalt fokus
Fakta – Eimskip:
Fisk svømmer ikke af sig selv fra dør til dør. Men de kan hjælpes godt på vej. Ad søvejen, landevejen og luftvejen. Det kræver ikke blot fiskenet, men et netværk af ruter/skibe og container/reeferequipment, tilsluttende distributionslinjer og tæt samarbejde med deep sea lines samt ikke mindst kompetent personale. Disse skal styre alle de forsendelser, der igen og igen kan få den helt rette kasse med dyre dybhavsrejer frem til helt rette modtager i USA eller Asien. Og apropos luftvejen og de dyre varer er Eimskip f.eks. den største distributør af seafood ud af Heathrow/UK til modtagere world-wide. Fra Færøerne tilbydes nu direkte afgang fredag aften med ankomst Aarhus mandag morgen, således at ikke mindst den ferske/isede fisk kan omlæsses til bil om mandagen for videretransport til endelig modtager. Det siger lidt om ambitionen. Men dør til dør-præcision er så også, hvad Eimskips vision som nordatlantisk rederi- og shippingvirksomhed drejer sig om i en nøddeskal, pointerer Jesper Sandahl, der i foråret tiltrådte som managing director for Eimskip Denmark, som efter Island og Færøerne er Eimskips hovedcenter for godshåndteringen som største ”drejeskive” for eksport. "Vi transporterer/håndterer alt undtagen levende dyr enten som full loads eller stykgods via pakhuset. Uanset om det gælder et parti fisk fra Færøerne, Canada eller Murmansk til diverse markeder eller stykgods den anden vej til vores hjemmemarkeder i Nordatlanten, så er dør til dør-konceptet fundamentet i vores strategi," forklarer han. I Danmark gør Eimskip det så ud fra flere platforme, idet selskabet langtfra kun håndterer import/eksportgods i ”liniesystemet”. Forwardingafdelingen beskæftiger sig med transport inden for sø/vej/luft og kurer. Atlantic Trucking, som er vognmandsforretningen, tilbyder en varieret platform for transport af containere inkl. tip og specialtrailere til projektafskibninger samt stykgods og full loads i gardin- og køletrailere. Der disponeres videre over knap 100 enheder, og 45 biler kører fast for kontoret i Aalborg. Bulkafdelingen beskæftiger sig primært med de store mængder fiskeafskær fra Island og Færøerne samt andre projekter med et tæt samarbejde med kollegaerne i Norge. "I foråret 2015 har vi så via overtagelsen af Mærsk-selskabet Damcos tidligere pakhusfaciliteter kraftigt øget vores position som logistikoperatør på mange områder her i Aarhus. Det er sådan, at vi via vores 22.000 kvm. pakhusfaciliteter her i Østhavnen nu benytter en trejedel til vores linieaktiviteter i Eimskip-regi," fortsætter Jesper Sandahl. "Den resterende del tilbyder udpakning og pakning af containere, lagerhotel, pick og pack, projektafdeling med eget værksted, der producerer mange former for special træemballage m.v., der herudover laster og ikke mindst sikrer godset til søtransport." Planlægning og styring af de store mængder gods, der siver igennem pakhuset hos Eimskip på Aarhus Østhavn, kræver fuld opmærksomhed hos de ansatte samt fleksibilitet for de ansatte på lageret, der forestår den fysiske håndtering af de store mængder gods, der strømmer gennem systemet. Der tømmes og lastes på ugebasis ikke under 250 fyrrefodscontainere. De faste skibsanløb med egne skibe styrer i stor udstrækning slagets gang. Kadencen på såvel kontor som lager stiger i sagens natur op mod afgang – på lageret, der håndterer godset for linietrafikkens vedkommende, varierer antallet af medarbejdere fra 8-10 ansatte om dagen til 20 ansatte på de travle dage. Det er den type fleksibilitet, som er nødvendig i forretningsgangen, hvis der skal være økonomisk ræson i tingene i et konkurrencepræget marked, som Jesper Sandahl pointerer. ”Det hele skal køres meget skarpt, men vi har faktisk også lige her efter sommerferien fundet plads i systemet til at indgå et samarbejde på CSR-siden med Aarhus Kommune omkring indtag og undervisning af en lille håndfuld unge, der er blevet lidt ”tabt” af uddannelsessystemet. Dem giver vi konkret undervisning, en fast mentor i.f.m. arbejdet i pakhuset, og på sigt en mulig indslusning i enten vores eget eller andre aktørers rigtige jobunivers efter hjælp til selvhjælp-metoden," forklarer Jesper Sandahl. "Vi har ligeså budt velkommen til fire shippingelever per 1. juli, hvilket også er et nyt tiltag, men som vi bestemt ikke har fortrudt, idet vi har fundet nogle rigtig gode og kompetente elever. Shipping kan som bekendt læres på mange måder, men det skader absolut ikke, at man er oplært i ”egne” metoder (vi har et par gode eksempler), hvis man vil gøre karriere i et selskab," som Jesper Sandahl udtrykker det. "Jeg har selv prøvet ”turen”, før jeg startede hos Eimskip." Hvad den side af sagen angår, så er han uddannet hos Dania Trucking A/S / Thor Jørgensen A/S i Århus, der hører til i Mærsk-folden. Det blev da også til en lang ”blå” karriere med udstationering for Maersk Line, inden han kom til Maersk Logistics, nu Damco, og senere Esplanaden for at slutte hos Dania Trucking igen, inden han startede eget konsulentfirma med logistikoptimering som speciale. ”Tja, det endte så faktisk sådan, at jeg fik Eimskip som kunde, som blev en større og større kunde, og så var det pludseligt nærmest et enten-eller. Eller et tilbud om at gå all in, som man siger. Jeg besluttede derfor at skifte den selvstændige kasket ud i 2011 med ansættelse hos Eimskip og fik så tilbudt managing director-posten her i Aarhus fra foråret,” fortæller han. ”Det går faktisk meget godt i tråd med den politik, Eimskip driver sin forretning efter i dag. Mange lokalt ansatte med stort ansvar fra top til bund. Der er godt og vel 1.600 Eimskip-ansatte, hvoraf de 900 er ansatte på Island. Men deroppe er vi så også i hver en flække, hvor vi andre steder dækker af på andre måder – som vi også gør det her. Men dog med vel over 85 fastansatte,” som han afslutter seancen. Islandsk rederikoncern – primært ejet af islandske pensionsfonde. 16 egne skibe + charterenheder. 55 egne kontorer i 19 lande. Driver fem egne ruter i Nordatlanten mellem Portland i Maine, USA, mod vest og Murmansk i Rusland mod øst. Nord-syd går det fra Nuuk (Samsejling med RAL) og til Rotterdam i syd. Desuden flere partnerruter og adgang til det internationale deep sea-rutenetværk. Omsætning 2014: 451 mio. euro, Ebitda: 38,5 mio. euro.