Ingen olie-ynk i energimetropolen Esbjerg
OLIE/GAS: Søfart tog til Esbjerg for at finde tegn på krisestemning i Danmarks svar på oliebyer som Abeerdeen, Stavanger og Houston, Texas.
Ingen hektisk aktivitet
En anden verden i dag
”Deprimerende at se”
Perfekt storm
Regner du med, at I skal have flere oplagte skibe og rigge?
Vælter ind i vind
Kommer foran nye kunder
Festen er slut – og vi skal tidligt op
”Husk kleenex” skrev en kollega i energibranchen tørt til Søfarts udsending, da turen gik til Esbjerg for med egne øjne at se, hvordan Danmarks olie- og gashovedstad klarer sig gennem den langtrukne fossile offshore-krise. Kleenex til våde øjne blev der ikke brug for, selvom alle i Esbjerg kan mærke, at krisen i Nordsøen trækker tænder ud. Der er ellers nok at være nedtrykt over i Esbjerg. Olieprisens fald fra 115 dollars i juni sidste år til de nuværende 45 dollars har sat en lang række nye og gamle projekter i Nordsøen på standby, og der er ikke længere samme hektiske aktivitet, når forsyningsskibe til olie- og gasinstallationerne kommer i havn. Det skorter ellers ikke på skibe i offshore-havnen. 'Maersk Frontier', to blå Nordane-skibe og røde Esvagt-skibe var alle i havn, da Søfart tog på havnerundtur. Og et utal af norske offshore-skibe fra rederier som Ulstein, Island Offshore, Rem Offshore og Olympic Shipping viser, at Norge er godt repræsenteret i offshore-sektoren. Det usædvanlige var fraværet af aktiviteter ved skibene. Ingen hektisk losse- eller lasteaktivitet og intet rend af besætningsmedlemmer eller service-leverandører til og fra skibe. Der var meget stille på kajområdet. Helt stille var der også længere oppe ad havneområdet, hvor den ene af to ældre beboelses-rigge ligger oplagt. Ved kaj 713 ligger 'Atlantic Labrador' stille på tredje måned, efter at kontrakten blev opsagt, mens søsterriggen 'Atlantic Esbjerg' ligger i den anden ende af havnen på sjette måned. ”Vi kan sagtens mærke på kunderne, at det er hårdt,” siger Esbjerg Havns direktør, Ole Ingrisch, som nu kan se seks offshore-skibe og to rigge ligge oplagt i havnen. Virkeligheden var anderledes hektisk for blot et år siden. Når et forsyningsskib kom ind, var det bare om at losse og laste skibet med det samme og så få sendt skib og gods ud igen til den olieproduktion eller konstruktion, som for alt i verden ikke måtte stå stille. ”Det er den verden, vi har levet i, og nu er der lidt mindre at lave. Skibene ligger måske en dag eller to mere og kommer hurtigere ind, hvis der er dårligt vejr. Så de har ikke så travlt.” Af Esbjerg Havns skibsliste den 19. november fremgår det, at af de 22 oplistede offshore-forsyningsskibe har blot halvdelen af skibene været på havet i løbet af de sidste tre døgn. Den mangel på travlhed over de sidste fem til seks måneder har medført en nedgang i mængderne af olie- og gasgods på fem til seks procent for året, to oplagte rigge og flere på vej, og oplagte eller blot særdeles inaktive forsyningsskibe i havnen, så selv en rutineret esbjergenser ikke kan huske at have set magen før. Det er alt sammen tydelige tegn på, at olie- og gasindustrien er i krise. ”Jeg har aldrig set så mange oplagte skibe før. Det er deprimerende at se, og vi ville da hellere se, at de var ude og arbejde i Nordsøen,” siger Thomas Bek fra Blue Water Shippings olie- og gasafdeling og tilføjer: ”Så her er vi ramt. Vi har langt færre forsendelser og færre operationer hen over kajsiden for olie og gas.” I perioder har det sikkert også været slemt før, vurderer den endnu mere rutinerede Ole Ingrisch. Men han er helt på linje med, at det er en unik situation, Esbjergs olie- og gasaktiviteter nu står i. ”Vi er ramt af den perfekte storm.” ”Det er ikke bare olieprisen, men også faldende udbytte fra Nordsøen. Mængderne er faldende, priserne er faldende, og investeringerne per tønde taget ud bliver større, fordi felter er blevet meget sværere at udnytte. De tre faktorer er en perfekt storm for industrien, som er virkelig hård.” ”Vi har da sagt nej til nogle. For hvis de skal ligge her, kan de komme til at stå i vejen for andre forretninger.” Et andet sted på havneområdet, på den anden side af havgrillen, har man også lagt mærke til nedgangen i olie- og gasindustrien. Ved NT Offshore, som tilbyder offshore-konsulentydelser, har man ikke haft en olie- og gasopgave i et år. ”NT offshore har altid arbejdet med dokning, inspektion og surveys for kunder i olie og gas. Men jeg vil sige, at det er i hvert fald et år eller halvandet siden, der ikke kom flere projekter til os,” siger Jimmy Thyregod, direktør i NT Offshore. Ifølge direktøren sker der dog en ny udvikling, som igen kan gøre de trængte olie- og gasredere og aktører til forretningspartnere for NT Offshore, der gennem de seneste år har udviklet aktiviteterne i retning af offshore-vind. ”Nu er vind deres eneste redning. I det sidste halve år ser vi nu, at alle de skibe, vi mødte i olie og gas, vælter ind i vind.” Det har givet nye muligheder for NT Offshore, der kan tage store og moderne offshore-forsyningsskibe ind på vind-opgaver. ”Vi har haft en fantastisk operation med fueling af en transformerstation i vindsektoren, hvor vi har fået en helt nye PSV'er ind, som vi tidligere aldrig ville kunne betale os fra.” Ny muligheder ser man også ved Blue Water Shipping. For selv om det er svært at få øje på lys i horisonten fra hovedkontoret i Esbjerg, så oplever man, at globale olie- og gasselskaber nu er villige til at lytte til nye ideer, der kan være med til at bringe omkostningerne ned. ”Så rent internationalt er vi kommet foran nogle virksomheder, vi ikke er kommet foran tidligere,” siger Thomas Bek og understreger dermed også, at trods den nuværende krise er der stadig en tro på, at olie- og gaspriserne og dermed -aktiviteterne nok skal komme op igen. Fra havnen lyder der heller ingen klynk over situationen. Men virkeligheden bliver fremover en anden, og det er slut med at sende juleænder på hundedyre forsyningsskibe ud til krævende borebisser i Nordsøen. ”Jeg tror ikke, olie og gas har udspillet sin rolle overhovedet, men det bliver ikke den fest, som vi har oplevet de sidste 10 år, hvor olieprisen har været høj, og der har været meget højt aktivitetsniveau.” ”Det bliver en mere normal industri, og festen er forbi, baren er lukket og vi skal tidligt op i morgen,” siger Ole Ingrisch om det hårde arbejde, der ligger foran olie- og gasredere og operatører i Esbjerg.