På trods af vedholdende bevaringsforsøg fra den finske forretningsmand og passagerskibsentusiast Johnny Sid står det nu klart, at det ikke lykkes at bevare et af de allersidste store passagerskibe, der kan tilbageføres til den skandinaviske transatlantiske passagerskibsæra.
Gennem hele november måned har der således udspillet sig et drama i skibsentusiastkredse og på de sociale medier om, hvorvidt der i ellevte time, godt og vel endda, kunne findes en køber/investor til hotelfartøjet 'Veronica', mens det under slæb nærmede sig Alang-stranden i Indien.
Skibet blev i oktober solgt af DSME Oman, et datterselskab under det store koreanske Daewoo-værft til en skrothandler for knapt 4,2 mio. dollars. Salget skete, efter at en fremtidig statisk rolle som hotelskib blev endeligt opgivet efter fem år i Oman og en del ombygninger.
Det ypperste
Bag det forfaldne passagerskib 'Veronica' med de flotte linjer, som nu kan ses afbilledet liggende på reden ud for Alang på internettet, gemmer sig Svenske Amerika Linjens allersidste passagerskibsnybygning: 'Kungsholm', leveret fra John Brown ved Clyde-floden i Skotland i 1966 som det fjerde passagerskib med det kongelige navn siden 1923.
Med det sene leveringstidspunkt to år før Cunards 'Queen Elizabeth 2' fra samme værft blev den fjerde 'Kungsholm' af mange regnet som noget af det ypperste, ”Crown of Creation”, i passagerliner-evolutionen, både med hensyn til det indre og det ydre design.
Kontraheringstidspunktet i starten af tresserne, der også var i slutningen af den transatlantiske passagerliner-æra, gjorde dog, at Svenske Amerika Linjen var fremsynede nok til at lade deres sidste passagerskibsnybygning bygge til også at kunne fungere som krydstogtskib. En rolle, der blev udfyldt allerede fra leveringsåret, men først indtaget på fuld tid i 1975, hvor 'Kungsholm' havde foretaget sin sidste liner-rejse mellem Gøteborg og New York efter et salg til Flagship Cruises.
66 dage rundt Afrika
Tre år senere lugtede det dog lidt af liner-fart igen, da passagerskibet, nu som 'Sea Princess', påbegyndte en 17 år lang karriere hos P&O (AKA: Det oprindelige britiske liner-rederi Peninsular & Oriental Steam Navigation Co) - dog fortsat som krydstogtskib.
Men 11.december 2000 foretog den gamle svenske liner en sidste liner-inspireret rejse på 66 dage ud fra Southampton rundt Afrika for at markere 100-året for etablering af Union-Castle Line, under deres rederiflag, på trods af, at liner-rederiet havde indstillet sine aktiviteter 10 år tidligere.
'Kungsholm's sidste aktive periode som krydstogtskib skete i græsk ejerskab, men i det tyske marked som 'Mona Lisa', inden skibet i 2010 endte i Oman med en tiltænkt rolle som hotelskib. Faktisk en rolle, der i de seneste måneder kort udgjorde en mulig foreløbig redning, da skibet blev bragt i forslag som flygtninge-indkvartering for det svenske Migrationsverket, efter at alt håb syntes borte for Johnny Sids drøm om at bevare 'Kungsholm' ved kaj i Gøteborg.
Tilbage findes nu kun én aktiv repræsentant for den skandinaviske liner-æra i form af Norske Amerikalinjens otte år yngre 'Vistafjord', der i dag sejler for britiske Saga Cruises som 'Saga Ruby'. Halvsøsteren, 'Sagafjord', blev ophugget i Kina i 2010. Velvidende, at Logbogen og Den Gamle Skibsliste læses af connaisseurs og eksperter, skal det på falderebet dog lige understreges, at Svenske Amerika Linjens 'Stockholm' fra 1948, der stadigt er aktiv, om end i totalt ombygget stand, ikke er taget i betragtning her.
Besøg Facebook-gruppen om bevarelsen af 'Kungsholm' her
Gennem hele november måned har der således udspillet sig et drama i skibsentusiastkredse og på de sociale medier om, hvorvidt der i ellevte time, godt og vel endda, kunne findes en køber/investor til hotelfartøjet 'Veronica', mens det under slæb nærmede sig Alang-stranden i Indien.
Skibet blev i oktober solgt af DSME Oman, et datterselskab under det store koreanske Daewoo-værft til en skrothandler for knapt 4,2 mio. dollars. Salget skete, efter at en fremtidig statisk rolle som hotelskib blev endeligt opgivet efter fem år i Oman og en del ombygninger.
Det ypperste
Bag det forfaldne passagerskib 'Veronica' med de flotte linjer, som nu kan ses afbilledet liggende på reden ud for Alang på internettet, gemmer sig Svenske Amerika Linjens allersidste passagerskibsnybygning: 'Kungsholm', leveret fra John Brown ved Clyde-floden i Skotland i 1966 som det fjerde passagerskib med det kongelige navn siden 1923.
Med det sene leveringstidspunkt to år før Cunards 'Queen Elizabeth 2' fra samme værft blev den fjerde 'Kungsholm' af mange regnet som noget af det ypperste, ”Crown of Creation”, i passagerliner-evolutionen, både med hensyn til det indre og det ydre design.
Kontraheringstidspunktet i starten af tresserne, der også var i slutningen af den transatlantiske passagerliner-æra, gjorde dog, at Svenske Amerika Linjen var fremsynede nok til at lade deres sidste passagerskibsnybygning bygge til også at kunne fungere som krydstogtskib. En rolle, der blev udfyldt allerede fra leveringsåret, men først indtaget på fuld tid i 1975, hvor 'Kungsholm' havde foretaget sin sidste liner-rejse mellem Gøteborg og New York efter et salg til Flagship Cruises.
66 dage rundt Afrika
Tre år senere lugtede det dog lidt af liner-fart igen, da passagerskibet, nu som 'Sea Princess', påbegyndte en 17 år lang karriere hos P&O (AKA: Det oprindelige britiske liner-rederi Peninsular & Oriental Steam Navigation Co) - dog fortsat som krydstogtskib.
Men 11.december 2000 foretog den gamle svenske liner en sidste liner-inspireret rejse på 66 dage ud fra Southampton rundt Afrika for at markere 100-året for etablering af Union-Castle Line, under deres rederiflag, på trods af, at liner-rederiet havde indstillet sine aktiviteter 10 år tidligere.
'Kungsholm's sidste aktive periode som krydstogtskib skete i græsk ejerskab, men i det tyske marked som 'Mona Lisa', inden skibet i 2010 endte i Oman med en tiltænkt rolle som hotelskib. Faktisk en rolle, der i de seneste måneder kort udgjorde en mulig foreløbig redning, da skibet blev bragt i forslag som flygtninge-indkvartering for det svenske Migrationsverket, efter at alt håb syntes borte for Johnny Sids drøm om at bevare 'Kungsholm' ved kaj i Gøteborg.
Tilbage findes nu kun én aktiv repræsentant for den skandinaviske liner-æra i form af Norske Amerikalinjens otte år yngre 'Vistafjord', der i dag sejler for britiske Saga Cruises som 'Saga Ruby'. Halvsøsteren, 'Sagafjord', blev ophugget i Kina i 2010. Velvidende, at Logbogen og Den Gamle Skibsliste læses af connaisseurs og eksperter, skal det på falderebet dog lige understreges, at Svenske Amerika Linjens 'Stockholm' fra 1948, der stadigt er aktiv, om end i totalt ombygget stand, ikke er taget i betragtning her.
Besøg Facebook-gruppen om bevarelsen af 'Kungsholm' her