23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

MH Simonsen: Dejligt, vi har lagt kriseårene bag os

TANK: Med seks mindre tankskibe i flåden viser det Svendborg-baserede rederi MH Simonsen resultatfremdrift drevet af et generelt stærkt tankmarked.
















Bedre for alle størrelser



















Flydende fødevarer og ”rene” olier



















Polstrer sig med kapital















Har det positive regnskab og marked givet jer nye tanker om flere skibe til flåden?





MH Simonsen

I mio. kroner

2014/2015

2013/2014

Bruttofortjeneste

30

29

Driftsresultat

24

23

Resultat efter skat

13

5

Der er penge i tank. Nu også i de helt små tonnagestørrelser. Det beviser regnskabet fra MH Simonsen, der fra hovedsædet med udsigt over Svendborg Sund leverer et større plus på bundlinjen end året før og fortsætter med at polstre sig med kapital. Det familieejede rederi indsejlede i perioden 1. juli 2014 til 30. juni 2015 en bruttofortjeneste på 30,1 mio. kroner mod 28,8 mio. kroner i 2013-2014. Den bruttofortjeneste gav et resultat efter skat på 13 mio. kroner mod fem mio. kroner året før. Derfor er det naturligvis også en tilfreds direktør og ejer, Lars H. Simonsen, som Søfart får et par korte kommentarer fra. ”Det er dejligt, at vi har lagt kriseårene bag os,” siger Lars H. Simonsen i en kommentar til årets resultat. Forklaringen på fremgangen skal ifølge direktøren findes i et bedre marked for tanktonnage af alle størrelser. Et marked, hvor især de store tankskibe med råolie og olieprodukter i suezmax og LR1-klassen har sejlet til dagsrater mellem 20.000 og 70.000 dollars siden sommeren 2014. Markedsopturen gennem det sidste år har været drevet af faldende oliepris og deraf højere prisforskel med input og output ved raffinaderierne, som nu producerer til maksimalydeevne og sætter endnu flere produkter ud på havet. ”Det smitter vel af på os, hvad der sker i de andre størrelser,” siger direktøren om den markedsudvikling, der når helt ned til MH Simonsens tanktonnage på 2.000 til 4.000 t.dv.  Det er en type tankskibe, der ifølge analysehuset Moore Stephens har daglige operationsomkostninger på 5.500 dollars, og i et godt tankmarked giver det mulighed for god indtjening, selv ved rater under niveauet for de store tankskibe. I det segment sejler det danske rederi med seks danskflagede skibe: 'Orasund', 'Oratank', 'Oraholm', 'Orasila', alle fra enten 2006 og 2008, samt de to ældre tankskibe 'Orateca' og 'Oraness' fra 1982 og 1985. 'Oraness' er en tidligere irsk ejet tørlast-coaster, som i 2001 blev konverteret til tankskib. Skibene sejler primært i det nordeuropæiske tankmarked med vegetabilske olier og tilladte fedtstoffer, syrer og alkoholer. Derudover er 'Orateca', ifølge rederiets hjemmeside, dedikeret til tanktransport af flydende føde- og drikkevarer, mens 'Orasila' sejler med CPP (clean petroleum products. Red.) til og fra Grønland. Chartering-delen af MH Simonsen er organiseret i Simonsen Chartering-selskabet, som opererer en samlet flåde på 11 skibe, hvoraf de seks er ejet af MH Simonsen, og de resterende fem er indchartrede skibe primært i størrelsen omkring 7.000 t.dv. MH Simonsen har 111 medarbejdere i staben, hvoraf størstedelen er til søs på rederiets skibe styret af danske officerer og polske besætningsmedlemmer. Rederiet driver en fuldt integreret forretningsmodel, hvor befragtning, operation og teknisk management alt sammen foregår under samme tag. Den forretningsmodel vil man ifølge Lars H. Simonsen også fortsætte med fremover, med et positivt regnskab, der nu i endnu højere grad peger den rigtige vej, efter en længere periode fra 2008 til 2013 med større og mindre minus på bundlinjen. Derfor fremhæver direktionen også i det seneste regnskab, at selskabets positive indtjening er med til at sikre rederiets egenkapital og kapitalberedskab, som giver et sikkerhedsnet for den fortsatte finansiering af selskabet.  Selskabets budget og den aktuelle markedssituation peger også i den samme positive retning for den fremtidige drift og kunne derfor giver overvejelser om at udvide flåden. ”Det har vi hele tiden. Men der er ikke noget konkret,” siger Lars H. Simonsen til Søfart.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.174