Maersk Tankers har købt det 2007-byggede MR-produkttankskib 'Saffo' fra hollandske Benton Shipping BV. Skibet blev overtaget i løbet af november og er nu omdøbt til 'Maersk Kara' og placeret i Maersk Tankers Singapore.
 
Maersk Tankers kommenterer ikke på salgs- og købspriser, men ifølge markedsrapporter er produkttankskibet handlet for 18 mio. dollars. Det senest tilsvarende handlede skib til danske interesser var 'Sti Highlander', nu 'Nord Highlander', med samme årgang og størrelse, som Norden købte til en rapporteret pris på 19,5 mio. dollars.
Bygget til Handytankers
'Maersk Kara' blev oprindeligt kontraheret af den italienske Zacchello-gruppe hos Guangzhou i Kina til kommerciel operation i pool-samarbejdet Handytankers K/S, hvor skibet stadigt er beskæftiget. Poolens flådeliste, hvor majoriteten af skibe kommer fra Maersk Tankers, består i øjeblikket af 91 enheder mellem 29.000 t.dv. og 51.500 t.dv.
Guangzhou Shipyard er i dag et af verdens førende værfter i produkttank-segmentet, og er derfor også særdeles velrepræsenteret i dansk søfart. 'Maersk Kara' er godt nok det første skib fra den specifikke serie fra værftet aktuelt hos Maersk Tankers, men både Norden og Nordic Shipholding har flere skibe fra serien.
'Maersk Kara' er på 38.400 t.dv. og fremdrives af en Man B&W 6S50MC-C-hovedmotor på 9.480 kW til en servicefart på godt 14 knob. Skibet er efter overtagelsen blevet omflaget fra Liberia- til Singapore-flag.
                                        Maersk Tankers kommenterer ikke på salgs- og købspriser, men ifølge markedsrapporter er produkttankskibet handlet for 18 mio. dollars. Det senest tilsvarende handlede skib til danske interesser var 'Sti Highlander', nu 'Nord Highlander', med samme årgang og størrelse, som Norden købte til en rapporteret pris på 19,5 mio. dollars.
Bygget til Handytankers
'Maersk Kara' blev oprindeligt kontraheret af den italienske Zacchello-gruppe hos Guangzhou i Kina til kommerciel operation i pool-samarbejdet Handytankers K/S, hvor skibet stadigt er beskæftiget. Poolens flådeliste, hvor majoriteten af skibe kommer fra Maersk Tankers, består i øjeblikket af 91 enheder mellem 29.000 t.dv. og 51.500 t.dv.
Guangzhou Shipyard er i dag et af verdens førende værfter i produkttank-segmentet, og er derfor også særdeles velrepræsenteret i dansk søfart. 'Maersk Kara' er godt nok det første skib fra den specifikke serie fra værftet aktuelt hos Maersk Tankers, men både Norden og Nordic Shipholding har flere skibe fra serien.
'Maersk Kara' er på 38.400 t.dv. og fremdrives af en Man B&W 6S50MC-C-hovedmotor på 9.480 kW til en servicefart på godt 14 knob. Skibet er efter overtagelsen blevet omflaget fra Liberia- til Singapore-flag.