23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Esvagt forlænger belgisk offshore vind-relation med nybygning fra 2017

OFFSHORE VIND: Esvagts entre på vindområdet i Belgien tilbage i 2011 danner nu grundlaget for kontrakten på rederiets fjerde SOV-nybygning, som netop er indgået med et værft i Tyrkiet.
Esvagt har nu kontraheret sit fjerde skib til rederiets indtog på offshore vind-området. Det nye skib skal anvendes på en netop indgået 10-årig servicekontrakt med MHI Vestas Offshore Wind. Som med de øvrige purpose-byggede offshore vind-skibe til Esvagt er der også denne gang tale om et såkaldt SOV (service & operation vessel), designet af det norske Havyard-værft.



”Kontrakten viser, at vores koncept med de SOV-skibe, vi allerede har i operation, virker. Samtidigt er det ekstra positivt, at det er lykkedes i det nuværende pressede olie- og gasmarked, der har betydet, at mange skibe derfra nu bliver udbudt inden for vindsektoren,” siger Esvagts adm. direktør, Søren Nørgaard Thomsen, til Søfart.



Han forklarer, at der reelt er tale om en udvidelse af den relation, Esvagt har haft med Vestas på belgisk sokkel siden 2011, som også var rederiets entré ind på offshore vind-området. Esvagt har således nu i snart fem år haft det oprindelige standby-rescue-fartøj 'Esvagt Supporter' stationeret som serviceskib ved Belwind 1-parken og dens 55 Vestas-møller.



Drift baseret alene på STB-både



Frem til 2017 udvides kapaciteten i området 27 sømil ud for den belgiske kyst til det dobbelte med yderligere 50 MHI Vestas-3,3 MW-havmøller i parken Nobelwind. Søren Nørgaard Thomsen forklarer, at det krævede servicebehov dermed vil overstige 'Esvagt Supporter's kapacitet, hvorfor en specialbygget nybygning er nødvendig.



”Der bliver væsentlige forskelle mellem vores eksisterende nye SOV-skibe og det, vi nu har bestilt. Kunden har ønsket, at vi med det nye skib fortsætter med at anvende vores STB-både (Esvagts egenudviklede safe transfer boats. Red.), som vi med succes har brugt dernede siden 2011, i stedet for de bevægelseskompenserede gangveje, som vores første SOV-skibe er født med,” siger Søren Nørgaard Thomsen.



Han forklarer, at det dels er de gode erfaringer med anvendelse af STB-bådene i de sidste fem år og dels et ønske om at lave et lidt mindre og mere kosteffektivt skib, sammenlignet med de store SOV-skibe, Esvagt har fået bygget til kontakter med Siemens Wind Power, der er baggrunden for forskellene.



Tre Hayyard-skibe i nybygningsprogrammet



Nybygningen til MHI Vestas Offshore Wind skal leveres i den sidste halvdel af 2017. Skibet vil blive bygget hos Cemre Shipyard i Tyrkiet. Længden overalt bliver godt 25 meter kortere og bredden reduceret med en meter i forhold til Esvagts to første SOV-skibe, 'Esvagt Faraday' og 'Esvagt Froude', som begge blev leveret fra Havyards eget værft i Norge i starten af året.



Med den nye kontrahering har Esvagt et nybygningsprogram på tre skibe. Et tredje stort SOV-skib til vindsektoren til levering i sidste halvdel af 2016, et stort crew change-fartøj til olie offshore-sektoren til levering i første halvdel af 2017, og så det aktuelle lidt mindre SOV-skib fra Tyrkiet. I øvrigt alle baseret på det samme såkaldte Wave Edition-design fra Havyard.



Læs også:

BREAKING
{{ article.headline }}
0.11