NT Offshore trawler mod Rostock og nye rense-opgaver forude
OFFSHORE: NT Offshore har fundet en succes-niche med baggrund i egen ekspertise og hjælp fra eksperter fra det tidligere Nordic Offshore Marine – og et ombygget færøsk supplyskib.
Købte udstyret og lejer ekspertisen
Præcisionsarbejde på havbunden
Færøsk samarbejde
Satser på globalt arbejdsfelt
Der er ikke lang tid til, at NT Offshore kan afslutte processen med at omsætte en god ide til endnu et færdiggjort job, når man kan ”aflevere” en rengjort stribe havbund hele vejen fra Helsinki i Finland til Rostock i Tyskland til selskabet Alcatel-Lucent, der for sin del skal have spulet et nyt kommunikationskabel ned mellem de to yderpunkter – med en helt tredje kommunikationsudbyder i baggrunden som egentlig hovedentreprenør. Men opgaven for Alcatel-Lucent er forhåbentligt kun en af flere kommende opgaver i samme stil, forventer man hos NT Offshore, der har omkring en snes tendere i gang på opgaver, der skal løses frem mod 2020. Forrest i køen gælder det jobs i og omkring Suezbugten og en større opgave i Australien. ”Vi er ret tæt på at få flere forskellige opgaver i Suez-området, og vi håber bestemt også, at opgaven i Australien bliver til noget. Men derudover har vi fået så meget blod på tanden af Sea Lion-opgaven for Alcatel-Lucent, at det bestemt er en niche, vi vil dyrke mere i fremtiden ved siden af vores normale spidskompetence som service provider for havmølleindustrien,” forklarer managing director Jimmy Thyregod Kristensen fra NT Offshore til Søfart. Det er ringe i vandet-effekten, NT Offshore her nyder godt af på flere måder. Dels er selskabet både selv indchartret til opgaven og chartrer af det skib, der konkret udfører opgaven, dels er det hele kommet i stand, fordi man hos NT Offshore besluttede at lave en handel med kuratorerne, da Odense-baserede Nordic Offshore Marine på grund af likviditetsproblemer måtte kaste håndklædet i ringen for et års tid siden. ”Vi købte jo dengang en hel del af det udstyr, som Nordic Offshore Marine havde i huset, men nok så vigtigt var det, at vi fik en samarbejdsaftale med Carl Erik Olsen, der var både medejer af Nordic Offshore Marine og ekspert på det område, vi med bl.a., opgaven for Alcatel har kastet os ud i. Og han arbejder nu for os via en freelancekontrakt,” forklarer Jimmy Thyregod Kristensen. Til en start var indkøbet af udstyret lidt en investering, men efter et par mindre opgaver fik NT Offshore for alvor blod på tanden inden for det for dem nye segment, og det førte altså til, at man kunne byde ind på og også vinde opgaven med at rense havbunden op for Alcatel-Lucent på Sea Lion-strækningen. ”Det, vi gør, er, at vi foretager en såkaldt route clearance for de kabler, der skal spules ned og derpå også en ”plovning” (prelay gravel run kaldet. Red.) af havbunden, så den er klar til at modtage selve kablet. Og det er en ret kompliceret proces, hvor vi både skal flytte/fjerne naturlige objekter og menneskeskabte efterladenskaber og sikre, at vi ikke kommer i karambolage med ”levende” kabler etc. Sidstnævnte skal vi så også dokumentere med præcisionspositionering, at vi har arbejdet os elegant uden om – eller rettere hen over,” pointerer Jimmy Thyregod Kristensen. Selve det rensede kabelspor er kun op til en snes cm bredt, men rensningsprocessen kan foregå op til et par hundrede meter på hver side af kabelsporet, og den proces indbefatter også, at NT Offshore som en slags sidegevinst henter en hel del skrot op fra havbunden - såsom ”døde” kabler etc., der så siden skal landsættes. ”Det er lidt et minefelt, og det er bestemt ikke kun gamle fiskeredskaber og kabler, vi støder på dernede. Det kan såmænd også være miner eller granater helt tilbage fra krigens tid, så vi er også forberedt via bl.a. specialkurser på at tage nænsom vare på den slags, hvis de dukker med op undervejs,” fortsætter han. Turen over Østersøen har NT Offshore foretaget med det indchartrede supplyskib 'Cecilia', der håndteres af det færøske rederi Northern Survey, der ellers normalt har sigte på den ”rigtige” offshorebranche. Men skibet, der efter langvarig ombygning ved kaj i Aarhus stod af sted ultimo oktober for NT Offshore, er meget velegnet til at løse kabelopgaver også – både når det gælder kraftkabler og kommunikationskabler. ”Vi har aktuelt haft Carl Erik Olsen med som project manager og har desuden haft to surveyors og en senior surveyor, der styrer den meget vigtige backlog-håndtering i forhold til kunden Alcatel-Lucent, med på opgaven. Oprindeligt havde vi også planer om selv at stille med håndgangne mænd til udstyret på dæk, men vi har valgt at give skibets egen besætning en oplæring i stedet, og det har fungeret helt fint. Og har da også mere langsigtede perspektiver,” fortæller Jimmy Thyregod Kristensen. Han kan også tilføje, at NT Offshore ikke ser en umiddelbar ide i selv at investere i tonnage. Det er simpelthen for stor en økonomisk akilleshæl at binde an med. Både fordi skibe er dyre at købe og holde i drift, og fordi opgaverne er så forskellige, at en type tonnage ikke givetvis er brugbar til et variabelt spektrum. Men 'Cecilia' er kommet så godt fra opgaven med Sea Lion-projektet, at NT Offshore har givet Northern Survey et tilbud om, at førstnævnte disponerer skibet på en længere rammeaftale – i forventning om, at nogle af de mange tenders, Esbjerg-selskabet har i værk, giver udbytte. Og så er det vigtigt, at man har erfarne folk og gængs brugbar tonnage på plads, når opgaverne skal sættes i gang. Primært med sigte på opgaver i Nordeuropa. ”Helt samme fremgangsmåde kan vi jo ikke anvende ved opgaverne længere ude i verden, om end 'Cecilia' måske kan komme i arbejde på en Suez-opgave. I Australien er det derimod en økonomisk og regulativ dødsdømt kurs, så der snakker vi faktisk med andet dansk rederi om, at de kan stille en (lokalt registreret) enhed til rådighed. Så sender vi udstyr og ekspertise af sted for vores del,” forklarer Jimmy Thyregod Kristensen. Han kan afslutningsvis også pointere, at ideen med at kaste sig over den nye type kabelopgaver har vist sig som en lukrativ satsning. I hvert fald for NT Offshores omsætning, der alene på Sea Lion-opgaven er boostet med en tredjedel, svarende til ekstra 10-12 mio. kroner til godt 33 mio. kroner på årsplan. Nu er det så ”bare” et spørgsmål om, at man også får en positiv bundlinje ud af anstrengelserne, som det konstateres på vestjysk.