23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Gemmer Afrika på et nyt Kosangas shippingeventyr?

GAS: Et skandinavisk Kosangas-marked skaleret til Afrika lyder som en attraktiv forretning. Danske LPG-redere ser potentiale og udfordringer, men det bliver de store skibe, der trækker for.

En armada af LPG-skibe sejlede på kryds og tværs og langs Kattegat, da det skandinaviske Kosangas-eventyr for alvor tog fart i 1960'erne, efter at 'Rasmus Tholstrup' blev Danmarks første LPG-skib i 1951. De gule gasflasker blev allemandseje, og i dag har Kosan-flaskerne nærmest ikonisk status trods et fald i forbruget siden 80'erne.



Den LPG-udvikling har en lang række udviklingslande også taget fat på gennem de sidste år, med Indonesien og Indien som de bedste eksempler på, at gasflaskerne kan nå ud til selv afsidesliggende øer eller ufarbare landdistrikter. Nu står Kina også på spring med et hastigt voksende LPG-forbrug til husholdningerne, og næste kontinent på Kosangas-vognen kan meget vel blive Afrika.



Det globale LPG-forbrug til husholdninger er ifølge konsulenthuset Argus omkring 125 mio. tons per år. Af det står Afrika for blot en tiendedel, og for de mennesker, der bor i Afrika syd for Sahara, er gasflasker og LPG stadig en stor mangelvare. 



Syd for Sahara er LPG-uland

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093