LAMPEMANDEN: De sidste ture med 'Rigel' før søfartsskolen
BJARNE HANSEN: Et lille halvt år i 'Rigel' lakker mod enden - forude venter Kogtved for Bjarne Hansen
En ny skriveveninde
Bedstemandsbevis i hus
Gode skibe fra start
Det lakker mod enden
Det var nu maj 1957, der var fuld fart på ’Rigel’ ud og ind af havne, ud og ind af laster, af og på af luger og presenninger. Vi var snart helt gode til det og i det hele taget gode til at arbejde sammen. Og så med en god skipper, hvilket betyder meget i sådan et lille skib. Vi besøgte også de andre skibe, der som vi var i jern-og stålfarten, og alle var meget tilfredse med det de var i gang med. Vejret var her i maj heller ikke til at klage over. Så vi fik, hver gang der var tid til det, lavet en masse vedligeholdelse på ’Rigel’ med maling og lak. I april havde vi dog haft et par ture med lidt blæsevejr, og en masse vand over lugerne, de holdt dog tæt. Og under en tur i ballast fra Odense til Aalborg med østlig kuling og støttesejlet sat, samt en del vælten rundt, hørte vi den kuffen ’Andrea’ på radioen. De var på vej fra Frederiksværk til Sønderborg eller Aabenraa. Skipper H. P. Terp på radioen: ”’Andrea’kalder, ’Andrea’ kalder alle danske skibe i Kattegat. Vi løber 3 mil med a vind i a røvgaf og vælter rundt, men kokken har lavet god mad og serverer nu kaffe. Er der nogen, der er med på en lytter?” Skipper var ved at dø af grin, men der var mange der svarede Andrea på radioen, og der gik næsten en time med at lytte på sniksnakken, så vi glemte helt, at vi havde sø og vind tværs om stb., men vi kom da velbeholden til Aalborg. Hele maj gik efter min log med de sædvanlig havne, bortset fra den 23. og 24. maj. Da skulle vi ikke til Lübeck i det tyske, idet vi skulle laste råjern i Herrenwyk, det var en eller anden fabrik, der lå midtvejs oppe på floden fra Travemünde til Lybeck. Vi var der kun to gange i de fem måneder, jeg var med ’Rigel’. Vi kom også en gang mere til Gøteborg sidst i maj, inden det var slut i Rigel. Her sidst i maj måned fik jeg brev fra min kammerat Steen i Holbæk med besked om, at der var en pige i Holbæk, der gerne ville skrive sammen med mig. Så hvis jeg ville kunne jeg skrive til hende. Det gjorde jeg så, og det viste sig, at hun var veninde med Elisabeth. Men hun skrev til mig på en meget mere anderledes og romantisk måde, så det var meget rart at skrive sammen med hende. Hun ville dog ikke skrive i sommerferien, da hun der havde så mange andre ting at tage sig til. Skriveriet forsatte dog også, da jeg var på Kogtved, men det stoppede den 8. december, da jeg skulle med s/s ‘Maria Dan’ 2. juledag med mønstring i Brunsbüttel. Jeg tror nok Elisabeth også fulgte med i korrespondancen, så hun kunne følge med i, hvad jeg foretog mig. Juni måned gik med de samme sejladser, madlavning, vedligeholdelse, Aase og Lars kom dog med midt i juni og skulle være med i hele juli. Den første uge i juni havde Søfartsstyrelsen (dengang under andet navn. Red.) fundet ud af, at bedstemanden var på skipperskole, og at vi ikke havde nogen bedstemand. Så en dag i Aalborg kom der en fra skibstilsynet og skulle have Olaf til prøve i sejlads, navigering, motorpasning og manøvrering fra og til kaj. Det hele gik til UG, og skipper sagde, at han også ville have, at jeg skulle have samme prøve, så det fik jeg. Olaf fik det skrevet i søfartsbogen, da han skulle mønstres som bedstemand. Jeg fik et skriftligt bevis i sejlads og motorpasning, som jeg så kunne få skrevet i søfartsbogen, når og hvis jeg skulle mønstres som bedstemand. En weekend hvor vi lå i Aalborg var vi om lørdagen en tur i biografen og se en film det var vist en ”Lemmy”-film med Eddie Constantine, så vidt jeg husker. Bagefter var vi på Gøglerbåden og få nogle ”flyversjuser”, der mixes mellem Aalborg Akvavit og citronvand, det var altid dejligt at gå hjem på. Tid til Tidmand Vi havde fået at vide at traktør- og dansestedet ”Karoline Lunden” var åbnet og om søndagen og her skulle Bjørn Tidmand, der var det sidste nye skud i underholdnings branchen, komme og synge med sine sidste nye sange. Det var meget hyggeligt med en masse gøgl og fest. Jeg har faktisk altid syntes at Aalborg og især ålborgenserne var meget hyggelige. Sådan en søndag gik hurtigt, vi nåede dog også at komme i ”Karoline Lunden” om aftenen et par gange. Det var nu ved at være sidste tur med ’Rigel’, efter snart fem lærerige måneder, som jeg havde god brug for, før jeg kom på søfartsskolen i Kogtved. Hvad mon det ville bringe af nye oplevelser? Når jeg ser tilbage på min tid i ’Rigel’, kan jeg kun tænke, at de første to skibe, jeg sejlede med, var helt igennem gode, så skulle der komme et dårligt, måtte jeg bare se at få det overstået og så komme videre. Vi havde haft et par ture med halvdårligt vejr, men vi fandt som regel lidt læ et sted og så var det hurtigt overstået. Jeg havde lært at styre efter spritkompas, lært alle streger, også halve og kvarte streger, jeg havde lært at navigere efter decca, sætte positioner ud i søkort, lægge kurser ud fra A til B og aflæse fyrkarakterer på fyr og bøjer. Men en ting havde jeg ikke prøvet endnu, og det var at sejle i tæt tåge. Der gik faktisk flere år, før jeg prøvede det. Der var en dag i ’Lilian Dan’, hvor de var ved at prøvekøre deres radar, hvor jeg fik lov til at kikke med og det så meget spændende ud. Jeg lærte det dog, da jeg var blevet skipper i coastere. Der var det nemlig enten storm eller tåge det meste af tiden. Vejrforandringer… Det var så ved at være tid til et farvel til en tid i småskibsfarten, der dengang krævedes for at komme videre til søs i danske skibe. Forude ventede jo en tur på på Kogtved, og derefter med damperen ’Maria Dan’efter en tur med JL-sejlskoleskibet ’Lilla Dan’- Og det var alt sammen en god oplevelse. Jeg fik brev fra JL den 8. juli om mødetidspunkt, og om hvad der skulle medbringes af ting. Blandt andet en cykel, men først gjaldt det lidt ferie i Aarhus og Holbæk. Efter en god ferie i Holbæk, mest med cykelture til havnen og tid sammen med Jørn Ole og Steen, var det snart tid til at pakke tøj til turen til Svendborg, denne gang i en kuffert. I brevet fra JL stod der, at vi skulle være på Svendborg Station mandag den 15. juli 1957 mellem kl. 13. og 17.30, hvor en styrmand fra skolen ville modtage de elever, der ville komme med togene fra Sjælland og Jylland og derfra arrangere samlet transport til skolen. Fortsættes