Det var en vandskade, der kort før jul fik Scandlines til på ny at udsætte prøveturen og den efterfølgende indsættelse af den første af to nye Gedser-Rostockfærger, 'Berlin'. Det oplyser Scandlines' kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen til Søfart.
”Hovedstrømtavlen om bord på 'Berlin' blev desværre vandskadet, da et vandrør i maskinrummet sprang. Jeg tør lige nu ikke sætte en ny dato på, men der bliver forhåbentligt ikke tale om mere end et par ugers yderligere forsinkelse,” siger Anette Ustrup Svendsen.
Hun forklarer, at der på trods af den nye forsinkelse holdes fast i den tidligere udmeldte plan for indsættelsesforløbet af de to nye færger. Det vil sige tre til fem dages prøvetur og så direkte til færgelejet i Rostock for tilpasninger og endelig klargørelse og træning i et par uger. Programmet i Rostock gælder dog hovedsageligt for 'Berlin'.
'Copenhagen' fortsat to måneder bagud
Ifølge Anette Ustrup Svendsen bevirker den yderligere forsinkelse med 'Berlin' ikke, at tidsspændet i færdiggørelsen af de to færger mindskes. Det allerede udmeldte spænd på et par måneder fastholdes således. Arbejdspresset fra arbejdet med 'Berlin' skal nemlig først lettes, før det afsluttende arbejde med 'Copenhagen' sættes ind på fuld styrke.
Scandlines oplyste i pressemeddelelsen kort før jul, at arbejdet i maskinrummet på 'Berlin' er færdiggjort med efterfølgende tilfredsstillende tests. Færgerne skulle oprindeligt have været leveret i 2012 med hver fem gensets baseret på Caterpillars MaK 9M32C Common Rail-motorer, som senere kunne retrofittes til dual-fuel-LNG-drift.
Senere i det nu mere end tre år forsinkede nybygningsprojekt er antallet af motorbaserede gensets imidlertid blevet reduceret til fire. Det skete i forbindelse med Scandlines' beslutning om at overgå til hybrid-drift både på Rødby-ruten og på Gedser-ruten, hvorved et af genset'ene har kunnet udskiftes med en batteripakke.
Læs også:
”Hovedstrømtavlen om bord på 'Berlin' blev desværre vandskadet, da et vandrør i maskinrummet sprang. Jeg tør lige nu ikke sætte en ny dato på, men der bliver forhåbentligt ikke tale om mere end et par ugers yderligere forsinkelse,” siger Anette Ustrup Svendsen.
Hun forklarer, at der på trods af den nye forsinkelse holdes fast i den tidligere udmeldte plan for indsættelsesforløbet af de to nye færger. Det vil sige tre til fem dages prøvetur og så direkte til færgelejet i Rostock for tilpasninger og endelig klargørelse og træning i et par uger. Programmet i Rostock gælder dog hovedsageligt for 'Berlin'.
'Copenhagen' fortsat to måneder bagud
Ifølge Anette Ustrup Svendsen bevirker den yderligere forsinkelse med 'Berlin' ikke, at tidsspændet i færdiggørelsen af de to færger mindskes. Det allerede udmeldte spænd på et par måneder fastholdes således. Arbejdspresset fra arbejdet med 'Berlin' skal nemlig først lettes, før det afsluttende arbejde med 'Copenhagen' sættes ind på fuld styrke.
Scandlines oplyste i pressemeddelelsen kort før jul, at arbejdet i maskinrummet på 'Berlin' er færdiggjort med efterfølgende tilfredsstillende tests. Færgerne skulle oprindeligt have været leveret i 2012 med hver fem gensets baseret på Caterpillars MaK 9M32C Common Rail-motorer, som senere kunne retrofittes til dual-fuel-LNG-drift.
Senere i det nu mere end tre år forsinkede nybygningsprojekt er antallet af motorbaserede gensets imidlertid blevet reduceret til fire. Det skete i forbindelse med Scandlines' beslutning om at overgå til hybrid-drift både på Rødby-ruten og på Gedser-ruten, hvorved et af genset'ene har kunnet udskiftes med en batteripakke.
Læs også: