Når de to nye færger 'Berlin' og 'Copenhagen' er sat i drift på ruten mellem Gedser og Rostock i løbet af det kommende forår, vil Scandlines samtidigt være klar med et landbaseret anlæg ved færgelejet i Gedser til rensning af vandet fra færgernes closed loop-scrubbere.
Scandlines har derfor entreret med svenske Björneman Water AB om levering og installation af et containerbaseret vandrenseanlæg fra Luxembourg-firmaet Apateq. Marine Paq, som anlægget betegnes, er opbygget i to fyrrefodscontainere og har en filtreringskapacitet på 25 kbm. scrubbervand i døgnet.
Scandlines oplyser til Søfart, at på trods af, at de to nye færger bygges med godkendte rensesystemer, GEA-centrifuger m.m., som opfylder MEPC-grænseværdierne for udledning af scrubbervand i havet, har rederiet valgt at gå skridtet videre.
Zero Emission
Ifølge Scandlines skal den ekstra landbaserede scrubbervands-rensning, som også finder sted på Rødby-Puttgarden-ruten, ses som en del af rederiets miljøvision om ”zero emission”. Noget, som foreløbigt har gjort Scandlines til det rederi i verden, der er længst fremme med hybriddrift af store færger.
Det kommende renseanlæg ved færgelejet i Gedser udleder rensevandet direkte i havnebassinet, når vandet har gennemgået yderligere filtrering fra MEPC-niveauet. Der vil således bl.a. være blevet foretaget en såkaldt ultrafiltrering, som fjerner resterne af de tungmetalforbindelser, der stammer fra afbrændingen af heavyfuel.
Ifølge Apateq er anlægget ydermere i stand til at fjerne de mindste af de sodpartikler i scrubbervandet, som oftest slipper igennem et i øvrigt godkendt rensesystem om bord. Ifølge Scandlines kommer det vand, der udledes i havnebassinet, dermed til at leve op til Guldborgsund Kommunes lokale miljøkrav.
Kaustisk soda bunkres i Rostock
Scandlines oplyser til Søfart, at Gedser Havn er valgt frem for Rostock af pladshensyn. Til gengæld er anlægget til bunkring af kaustisk soda (sodium hydroxid), der er det aktive basiske stof i de AEC Maritime-scrubbere, Scandlines anvender, så til gengæld placeret i den tyske havn.
'Berlin' og 'Copenhagen' er mere end tre år forsinkede, efter at det ikke lykkedes det oprindelige byggeværft, det nu lukkede P + S Werften i Stralsund, at bygge færgerne efter specifikationerne. Derfor færdiggøres de to nye færger i stedet hos Fayard i Munkebo. Her har de bl.a. fået ændret deres oprindelige dieselelektriske maskineri til hybriddrift efter samme model som rederiets fire færger på Puttgarden-ruten.
Læs også:
Scandlines har derfor entreret med svenske Björneman Water AB om levering og installation af et containerbaseret vandrenseanlæg fra Luxembourg-firmaet Apateq. Marine Paq, som anlægget betegnes, er opbygget i to fyrrefodscontainere og har en filtreringskapacitet på 25 kbm. scrubbervand i døgnet.
Scandlines oplyser til Søfart, at på trods af, at de to nye færger bygges med godkendte rensesystemer, GEA-centrifuger m.m., som opfylder MEPC-grænseværdierne for udledning af scrubbervand i havet, har rederiet valgt at gå skridtet videre.
Zero Emission
Ifølge Scandlines skal den ekstra landbaserede scrubbervands-rensning, som også finder sted på Rødby-Puttgarden-ruten, ses som en del af rederiets miljøvision om ”zero emission”. Noget, som foreløbigt har gjort Scandlines til det rederi i verden, der er længst fremme med hybriddrift af store færger.
Det kommende renseanlæg ved færgelejet i Gedser udleder rensevandet direkte i havnebassinet, når vandet har gennemgået yderligere filtrering fra MEPC-niveauet. Der vil således bl.a. være blevet foretaget en såkaldt ultrafiltrering, som fjerner resterne af de tungmetalforbindelser, der stammer fra afbrændingen af heavyfuel.
Ifølge Apateq er anlægget ydermere i stand til at fjerne de mindste af de sodpartikler i scrubbervandet, som oftest slipper igennem et i øvrigt godkendt rensesystem om bord. Ifølge Scandlines kommer det vand, der udledes i havnebassinet, dermed til at leve op til Guldborgsund Kommunes lokale miljøkrav.
Kaustisk soda bunkres i Rostock
Scandlines oplyser til Søfart, at Gedser Havn er valgt frem for Rostock af pladshensyn. Til gengæld er anlægget til bunkring af kaustisk soda (sodium hydroxid), der er det aktive basiske stof i de AEC Maritime-scrubbere, Scandlines anvender, så til gengæld placeret i den tyske havn.
'Berlin' og 'Copenhagen' er mere end tre år forsinkede, efter at det ikke lykkedes det oprindelige byggeværft, det nu lukkede P + S Werften i Stralsund, at bygge færgerne efter specifikationerne. Derfor færdiggøres de to nye færger i stedet hos Fayard i Munkebo. Her har de bl.a. fået ændret deres oprindelige dieselelektriske maskineri til hybriddrift efter samme model som rederiets fire færger på Puttgarden-ruten.
Læs også: