Maersk Lines samarbejde med MSC i 2M-alliancen har bragt verdens i øjeblikket største containerskibs-klasse til Aarhus Havn. Dermed slog havnen sine tidligere rekorder for størrelsen af skibe, der har besøgt havnen.
Hidtil har det været Maersk Line, der med et relativt lille antal års mellemrum har skubbet grænsen for skibes størrelse og kapacitet. Senest med 'Emma Mærsk' i 2006 og med 'Mærsk MC-Kinney Møller' i 2013.
Nu er førstepladsen gået til 'MSC Zoe', der ankom fra Gøteborg natten til torsdag og afgik igen mod Wilhelmshaven sent torsdag aften. 'MSC Zoe' og dens fem søsterskibe, der ligesom 'Mærsk MC-Kinney Møller' og de øvrige skibe i Mærks Triple-E-klasse er bygget hos Daewoo i Sydkorea, har en kapacitet på 19.224 TEU mod Triple-E's 18.200 TEU.
Tvivl om den reelle fjerdeplads
Dødvægten er på 199.270 mod 194.400 på Triple-E. Længden overalt er imidlertid ”kun” 395,5 meter mod Mærsk-skibenes 399,2 meter. Bredden, som afgøres af rækken af containerceller, er dog den samme: 59 meter. Også på bruttotonnage er 'MSC Zoe' lidt bagefter med 192.200 mod Triple-E'ernes knapt 195.000.
Generelt for den nye bølge af mega-containerskibe er ”two island”-designet, med adskilt maskincasing og dækshus, som dels bidrager til en kortere propelleraksel og dels giver mulighed for at stable containerne højere uden at kompromittere udsnyet fremover.
Maersk Line er dog fortsat alene om et dobbelt-skeg-skrog, to propellere og dobbelt hovedmaskineri.
Læs også:
Hidtil har det været Maersk Line, der med et relativt lille antal års mellemrum har skubbet grænsen for skibes størrelse og kapacitet. Senest med 'Emma Mærsk' i 2006 og med 'Mærsk MC-Kinney Møller' i 2013.
Nu er førstepladsen gået til 'MSC Zoe', der ankom fra Gøteborg natten til torsdag og afgik igen mod Wilhelmshaven sent torsdag aften. 'MSC Zoe' og dens fem søsterskibe, der ligesom 'Mærsk MC-Kinney Møller' og de øvrige skibe i Mærks Triple-E-klasse er bygget hos Daewoo i Sydkorea, har en kapacitet på 19.224 TEU mod Triple-E's 18.200 TEU.
Tvivl om den reelle fjerdeplads
Dødvægten er på 199.270 mod 194.400 på Triple-E. Længden overalt er imidlertid ”kun” 395,5 meter mod Mærsk-skibenes 399,2 meter. Bredden, som afgøres af rækken af containerceller, er dog den samme: 59 meter. Også på bruttotonnage er 'MSC Zoe' lidt bagefter med 192.200 mod Triple-E'ernes knapt 195.000.
Målt på den oplyste containerkapacitet er Maersk Lines Triple-E, ifølge Søfarts oplysninger, faktisk skubbet helt ned på en fjerdeplads. China Shipping Container Lines fem Hyundai-byggede containerskibe fra 2014 og 15 er således listet med en kapacitet på 19.100 TEU, og United Arab Shippings seks skibe fra samme værft og periode skulle kunne rumme 18.800 TEU.
Men med en dødvægt på de kinesiske skibe på ”kun” 184.320 tons og Maersk Lines vane med at underdrive deres egenudviklede containerskibes reelle kapacitet kan der godt drages tvivl om den fjerdeplads.
Men med en dødvægt på de kinesiske skibe på ”kun” 184.320 tons og Maersk Lines vane med at underdrive deres egenudviklede containerskibes reelle kapacitet kan der godt drages tvivl om den fjerdeplads.
Generelt for den nye bølge af mega-containerskibe er ”two island”-designet, med adskilt maskincasing og dækshus, som dels bidrager til en kortere propelleraksel og dels giver mulighed for at stable containerne højere uden at kompromittere udsnyet fremover.
Maersk Line er dog fortsat alene om et dobbelt-skeg-skrog, to propellere og dobbelt hovedmaskineri.
Læs også: