23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Containeralliancer er nødvendige – og med til at ødelægge markedet

ALLIANCER: Hvis man er en stor spiller på containermarkedet, er der ingen vej uden om alliancer, men samtidig er de reelt med til at presse priserne i bund, mener analytiker.

Du kan klare dig alene, hvis du sidder på et nichemarked i containerindustrien. Ellers er du nødt til at indgå i en alliance. Sådan lyder analysen fra Alan Murphy, partner i Sea Intelligence Consulting. Og den analyse er han ikke ene om.

Alle de største containerrederier er i dag i en alliance, hvor de som selvstændige virksomheder deler skibe og dermed omkostninger på en række områder. Alliancen mellem verdens to største rederier, MSC og Maersk Line, er det klareste eksempel herpå (se boks). Imidlertid har alliancestrukturen på markedet en ulempe.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03