23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

DET SKREV MAN UGE 3: Handelsflådetal og ingen isvinter

SØFART TILBAGEBLIK: Fra skibe og valutaindtjening til en mild vinter i 1990/1991
For 50 år siden

















For 25 år siden



























…Ved begyndelsen af 1966 bestod den danske handelsflåde af 808 skibe på tilsammen 3.458.000 t.dv. Disse skibe tjener ikke kun penge til rederierhvervet, men også til nationaløkonomien. Og ifølge handelsminister Lars P. Jensen udgør skibsfarten Danmarks tredjevigtigste valutaindtægtskilde efter landbruget og industrien. Det forventes, ar skibsfarten i 1965 har tjent over to mia. kr. ind på den konto.   …Aalborg Værft har afleveret gastankskibet ’Inga Tholstrup’ til A/S Trans-Kosan. Der er tale om det hidtil største gastankskib til både rederiet og til den danske handelsflåde i det hele taget. ’Inga Tholstrup’ er bygget til BV’s højeste klasse med isforstærkning og er på 2.500 t.dv. Der er tre store om en mindre tank til transport af flydende gas med kapacitet på 2.100 kbm. Kompressions/køle-maskineriet er leveret af Sabroe i Aarhus, mens hovedmaskineriet er en omstyrbar 4-cylindret Deutz på 2.000 ehk. Besætningen er sat til 23 mand.   …Britiske Cunard Line har alene i de første seks måneder af 1965 tabt ca. 20 mio. kr. på passagertrafikken over Atlanten. Konkurrencen fra luftfarten er blevet for stor, meddeles det.   Kilde: Søfart nr. 1 1966    ...Danish Offshore School, DOS, på Fanø har fået lidt af fjer i hatten med tilmelding af 12 sovjetrussiske kursister til skolens instruktørkursus. Kontrakten kom i hus efter skarp konkurrence med udbydere i Holland og UK. Instruktørkurset omfatter både søsikkerhed og offshoresikkerhed.   …’Maersk Yare’, ro/ro-skib tilhørende Norfolk Line (under The Maersk Co. i UK), er erklæret totaltforlist af hovedassu-randøren, Hafnia Forsikring, efter totalforliset ved Scheve-ningen  Holland. Smit Tak fik ellers skibet hevet fri efter grundstødning, men det kæntrede efterfølgende, og er derpå opgivet at bjærge i brugbar tilstand.   …DFDS har (hjem)købt skibet ’Tor Scandinavia’ fra Difko, og dermed har rederiet hentet alle de skibe hjem, der blev solgt med b/b-tilbagechartring under kapitalkriseårene i begyndelsen af 80’erne. Dog er ro/ro-skibet ’Dana Futura’ siden videresolgt. ’Tor Scandinavia’ skal nu gennem omfattende ombygning ved tyske Blohm + Voss, ligesom søsterskibet ’Tor Britannia’ har været det. Skibene sættes i øvrigt fart igen under nye navne. Henholdsvis ’Prince of Scandinavia’ og ’Princess of Scandinavia’. Begge på Englandsfarten ud af Gøteborg.   …Difko og DSB ser gode muligheder i at indsætte en stor bil-katamaranfærge på Kattegat, som det kendes fra bl.a. Den Engelske Kanal med australskbyggede ’Hoverspeed Great Britain’. De to danske aktører mener, at man med større kapacitet og stor fart (40 – 45 knob) vil kunne konkurrere bedre med især indenrigs-flytrafikken.   …Rederiforeningen af 1895 har sammen med Metal Søfart pejling på en ny aspirantordning for coasterredere, hvor man bl.a. vil benytte alternering mellem rederier og skibe. Målet er, at sikre tilstrækkelig kapacitet af officerer fremadrettet.   …2,2 grader over normalen for havvandstemperaturen for nærværende betyder, at behovet for isbrydning i særligt omfang under denne vinter så godt som kan afblæses.   Kilde: Søfart nr. 2, 1991 Redigeret af Erik Brandt-Jensen
BREAKING
{{ article.headline }}
0.109