23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Andenstyrmanden på 'Selandia Swan' omkom efter fald fra brovinge

ARBEJDSULYKKE: Den omkomne var ikke introduceret til opgaven med regelmæssig inspektion af redningskranse og havde derfor udviklet sin egen metode. Den Maritime Havarikommission er klar med rapport.
En 38-årig andenstyrmand om bord på Uni-Tankers' 18.000 t.dv. store produkt- og kemikalietankskib 'Selandia Swan' faldt 23. juli sidste år over bord og druknede på en position omkring 11 sømil nordvest for Thyborøn.



Andenstyrmanden havde rutinemæssigt overtaget brovagten fra overstyrmanden kl. 9 og havde vagt frem til kl. 12. Vejret var godt med god sigtbarhed, og der var minimal skibstrafik i området på den nordøstlige kurs med ni knobs fart op langs den jyske vestkyst. Den vagthavende officer på broen kunne tilkalde assistance til ekstra udkig eller anden hjælp fra en skibsassistent, hvis nødvendigt, over UHF-radioen.



Under ti-kaffen, hvor kaptajnen, maskinchefen, en maskinmester og en officersaspirant mødtes på skibskontoret, gik en skibsassistent kl. 10.05 op på broen, hvor han ville foretage et opkald til familien via satellittelefonen. Han bemærkede, at vagthavende ikke umiddelbart var til stede, men antog, at han enten var på toilettet eller var i bestiklukaf-området i den bagerste del af broen. Han gennemførte derfor opkaldet.



Generalalarm og Williamson turn




Under samtalen på satellittelefonen begyndte skibsassistenten at fatte mistanke om, at der var noget galt. Han begav sig rundt på broen og bemærkede, at døren ved styrbord brovinge stod åben, og at der ude på gitterdørken ved redningskransen stod en sutsko.



Her gik det op for ham, at andenstyrmanden var forsvundet. Han lagde straks på og kontaktede via UHF'en søvagten, vagthavende skibsassistent, der var fremme på broen efter et par minutter. Kl. 10.15 alarmerede en af de to skibsassistenter de tilstedeværende, inklusive kaptajnen, i skibskontoret om, at vagthavende på broen var forsvundet, og at broen derfor var ubemandet.



Kort efter var kaptajnen og overstyrmanden på broen, hvor oplysningen om sutskoen ude ved redningskransen gjorde, at kaptajnen antog, at der var mand over bord. Han udløste derfor skibets generalalarm, beordrede skibet gennemsøgt, samt at der foretoges et Williamson turn, hvor skibet svajes rundt og dermed bringes retur i den allerede tilbagelagte sejlads-rute.



Bjærges, men erklæres efterfølgende død



Omkring 15 minutter efter, at kaptajnen var kommet på broen, modtoges bekræftelse fra JRCC (Joint Rescue Coordination Centre), som efter den udsendte pan-pan-meddelelse via Lyngby Radio var blevet alarmeret. Mens en af Flyvevåbnets redningshelikoptere var undervejs ud til 'Selandia Swan's position, adviserede Lyngby Radio, at alle skibe i området var blevet informeret i mand over bord-situationen.



Efter en omfattende eftersøgning i området med deltagelse af fartøjer fra redningsstationerne i Thyborøn, Hanstholm og Nørre Vorupør, hoistedes den livløse andenstyrmand kl. 12.50 op i redningshelikopteren. Han forsøgtes genoplivet undervejs til Aalborg Universitetshospital, hvor han kl. 16.19 erklæredes død.



Den efterfølgende undersøgelse af ulykken foretaget af Den Maritime Havarikommission viser, at andenstyrmanden med overvejende sandsynlighed faldt over bord fra den udvendige gitterdørk agter for styrbord lukkede brovinge, mens han var ved at inspicere lysbøjen til redningskransen, placeret der.



Rimelig nøjagtig tidsangivelse for ulykken




Nærmere bestemt var han i færd med at adskille lampen på lysbøjen på dens placering uden på søgelænderet på hjørnet af brovingen. Det beviser fundet af plastikskjoldet og to o-ringe, der normalt beskytter pæren på bøjen, som blev fundet på kortbordet på broen.



Tidpunktet for overbordfaldet er placeret til minutterne lige før eller efter, skibsassistenten kom op på broen kl. 10.05, da andenstyrmanden i logbogen har noteret positionen kl. 10.00. Det bakkes op af lydoptagelserne på skibets VDR, hvor der kl. 10.04.50 høres trin, der antyder, at andenstyrmanden forlader sin post ved broens midterkonsol og går ud. Kl. 10.05.22 høres skibsassistentens ankomst til broen.



Andenstyrmanden havde foretaget månedlige inspektioner af redningskransen, som en del af sine faste opgaver, gennem det halve år, han havde været om bord. Den præcise metode, han anvendte, kendes ikke, da han ikke har modtaget introduktion til opgaven.



Havde udviklet sin egen metode



I manglen på introduktion til opgaven antager havarikommissionen, at andenstyrmanden har udviklet sin egen metode til at løse opgaven med at inspicere lyset og røgsignalsudløseren uden at fjerne kransen fra dens holder. Angiveligt for ikke at risikere, at den skulle blive udløst.



Søgelænderet har været for højt til, at den 173 cm høje andenstyrmand kunne nøjes med at læne sig ud. Dermed kan han have trådt op på søgelænderets nederste vandrette stiver, hvorved han kan have mistet balancen.



Uni-Tankers har efterfølgende dels sikret, at måden, inspektionsopgaver af sikkerhedsudstyr og lignende foretages på, er tydeligt beskrevet. Dels, at søgelænderet omkring broen er blevet forhøjet – og dels, at rederiet mindsker antallet af forskellige fabrikater af redningskranse.



'Selandia Swan' var på ulykkestidspunktet under en ballastrejse fra Scheveningen i Holland til Ust-Luga i Rusland. Den omkomne var af filippinsk nationalitet, og den 16 mand store besætning var internationalt sammensat.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.1