23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Fortuna Shippings coastere indsejler stadig stabil indtjening

TØRLAST: Med to ældre svenske coastere i kommercielt management og andre aktiviteter kom Svendborg selskabet Fortuna Shipping gennem året med et større plus.
















Management og tørlastmægling















'Lavinia' og 'Lian' er tilbage











Fortuna Shipping

I mio. kroner

2015

2014

Bruttoresultat

1,8

1,2

Resultat efter skat

0,8

0,4

En decimeret flåde betyder ikke nødvendigvis færre indtægter. Det viser regnskabet for det Svendborg-baserede shippingselskab, Fortuna Shipping, som kom ud af 2015 med et større plus end året før. Fortuna Shipping har siden 2011 leveret rene plusser på bundlinjen trods store udsving i det tørlastmarked, selskabet opererer i. Ifølge regnskabet blev bundlinjen på 826.000 kroner efter skat mod 363.000 året før. En fremgang, som ifølge regnskabstallene udelukkende skyldes en større toplinje. Og det er da også en udmærket tilfreds ejer og direktør, Søfart træffer for en kommentar. ”I 2015 har vi haft den kommercielle drift af to coastere for et svensk rederi, men har i tillæg også nogle ben i andre områder af branchen at stå på,” siger Finn Moritzen og tilføjer om det seneste regnskab: ”Vi laver forretning og tager nogle kalkulerede risici. Nogle gange falder de positivt ud, og andre gange gør de ikke. I 2015 gik det ok.” Fortuna Shipping blev etableret af ejer og direktør Finn Moritzen i august 2000 og har ifølge selskabets website tidligere haft i alt seks coastere mellem 1.900 og 3.000 t.dv. i kommercielt management på det nordeuropæiske tørlastmarked. Derudover skriver selskabet, at man også agerer som tørlastmægler. De seks coaster-skibe, hvoraf de fire ikke var i kommercielt management ved Fortuna Shipping i 2015, er alle ejet af det svenske rederi Lupin Shipping, stiftet og ledet af den 90-årige Alvar Ohlsson. Det rederi er i danske kredse kendt for at have erhvervet den tyskbyggede coaster 'Lis Weber' på en dansk tvangsauktion tilbage i 2010 for 1,7 mio. kroner. Skibet hedder i dag 'Lovinda'. Ud over det køb har det svenske rederi trukket overskrifter i forbindelse med en skattesag i Sverige baseret på manglende skattebetalinger for rederiets drift i Sverige. Af de seks coastere, der har indgået i Fortuna Shippings kommercielle flåde, er 'Landia', 'Lovinda', 'Lian', 'Lona' og 'Livia' alle på nuværende tidspunkt fast positioneret ved kaj på den svenske side af Svinesundfjorden, hvor tre af skibene ifølge Marinetraffic.com har været siden 2013. Coasteren 'Lavinia' fra 1972 på 2.400 t.dv. og indflaget på St. Vincent og The Grenadines har senest sejlet fra Klaipeda til Aalborg Havn og Nørresundby. Det andet skib i Fortuna Shippings kommercielle drift er coasteren 'Lian' fra 1975 og på 2.700 t.dv.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.188