I går onsdag 27. januar ankom hurtigfærgen 'Jetferry 1' under slæb til ophugningsstranden ved tyrkiske Aliaga. Mange husker sikkert færgen fra midt-halvfemserne herhjemme, hvor den i den gryende hurtigfærge-tidsalder blev omtalt som fregatfærge med henvisning til dens slanke enkeltskrog med fartpotentiale på den anden side af 35 knob.
Hurtigfærgen blev i maj 1995 under navnet 'Kattegat' leveret fra norske Mjellem & Karlsen i Bergen til overfarten mellem Grenaa og Hundested. Nybygningen var reelt ejet af Starmarine Danmark, der chartrede den ud til driftsselskabet Grenaa-Hundested A/S. Her kom den imidlertid til at sætte et endegyldigt punktum for overfarten, som havde eksisteret som bilfærgerute siden midten af 1930'erne.
Allerede under prøveturen viste det sig nemlig, at 'Kattegat' havde notoriske problemer med maskineriet. Nærmere bestemt voldsomme vibrationer i skroget under høj fart. Samtidigt begyndte hurtigfærgens gear, der skulle reducere de hurtiggående MTU-motorers omdrejninger med 50 til 60 procent til de fire KaMeWa-waterjets, også at drille.
Hurtigfærgesucces hos konkurrenterne
Det viste sig, at problemerne ikke var blevet løst før leveringen, så 'Kattegat' kom til at performe dårligt på Grenaa-Hundested-ruten med aflysninger og forsinkelser til følge. Dermed var satsningen på en prototype som rutens entré ind i hurtigfærge-tidsalderen mislykkedes.
Konkurrenten Mols-Linien havde året efter anderledes held med sine to Danyard-byggede SeaJet-katamaraner mellem Ebeltoft og Sjællands Odde. Samtidigt stod Cat-Link klar i kulissen med gennemprøvet andengenerations australsk hurtigfærgeteknologi på Kattegat mellem Aarhus og Kalundborg.
'Kattegat' sejlede således sin sidste tur 9. marts 1996. Ruten mellem Grenaa og Hundested blev dagen efter erklæret for lukket. Selskabet blev endelig opløst efter konkursbehandling i juli 2001.
Oplagt i Grækenland siden 2008
'Kattegat' fortsatte i dansk operation for Scandlines mellem Gedser og Rostock som 'Berlin Express' frem til 1999. Efter en kort charter til et spansk rederi lå hurtigfærgen gennem første halvdel af 2000 oplagt i Svendborg og senere i Nykøbing Falster.
'Berlin Express' forlod sommeren samme år for sidste gang Danmark efter et salg til græske GA Ferries. Hurtigfærgeudviklingen og angiveligt også færgens tekniske problemer fortsatte tilsyneladende, for 'Jetferry 1' har været oplagt i Piræus-området stort set konstant siden 2008.
Mjellem & Karlsen byggede også et søsterskib til 'Kattegat', der skulle have heddet 'Djursland'. Det kom imidlertid aldrig til Danmark, men blev allerede under færdiggørelsen i Bergen afsat på langtids-bareboat-charter til P&O European Ferries under navnet 'Jetliner'. Skibet sejler fortsat som 'Jetliner', men nu indenrigssejlads for et indonesisk rederi.
Hurtigfærgen blev i maj 1995 under navnet 'Kattegat' leveret fra norske Mjellem & Karlsen i Bergen til overfarten mellem Grenaa og Hundested. Nybygningen var reelt ejet af Starmarine Danmark, der chartrede den ud til driftsselskabet Grenaa-Hundested A/S. Her kom den imidlertid til at sætte et endegyldigt punktum for overfarten, som havde eksisteret som bilfærgerute siden midten af 1930'erne.
Allerede under prøveturen viste det sig nemlig, at 'Kattegat' havde notoriske problemer med maskineriet. Nærmere bestemt voldsomme vibrationer i skroget under høj fart. Samtidigt begyndte hurtigfærgens gear, der skulle reducere de hurtiggående MTU-motorers omdrejninger med 50 til 60 procent til de fire KaMeWa-waterjets, også at drille.
Hurtigfærgesucces hos konkurrenterne
Det viste sig, at problemerne ikke var blevet løst før leveringen, så 'Kattegat' kom til at performe dårligt på Grenaa-Hundested-ruten med aflysninger og forsinkelser til følge. Dermed var satsningen på en prototype som rutens entré ind i hurtigfærge-tidsalderen mislykkedes.
Konkurrenten Mols-Linien havde året efter anderledes held med sine to Danyard-byggede SeaJet-katamaraner mellem Ebeltoft og Sjællands Odde. Samtidigt stod Cat-Link klar i kulissen med gennemprøvet andengenerations australsk hurtigfærgeteknologi på Kattegat mellem Aarhus og Kalundborg.
'Kattegat' sejlede således sin sidste tur 9. marts 1996. Ruten mellem Grenaa og Hundested blev dagen efter erklæret for lukket. Selskabet blev endelig opløst efter konkursbehandling i juli 2001.
Oplagt i Grækenland siden 2008
'Kattegat' fortsatte i dansk operation for Scandlines mellem Gedser og Rostock som 'Berlin Express' frem til 1999. Efter en kort charter til et spansk rederi lå hurtigfærgen gennem første halvdel af 2000 oplagt i Svendborg og senere i Nykøbing Falster.
'Berlin Express' forlod sommeren samme år for sidste gang Danmark efter et salg til græske GA Ferries. Hurtigfærgeudviklingen og angiveligt også færgens tekniske problemer fortsatte tilsyneladende, for 'Jetferry 1' har været oplagt i Piræus-området stort set konstant siden 2008.
Mjellem & Karlsen byggede også et søsterskib til 'Kattegat', der skulle have heddet 'Djursland'. Det kom imidlertid aldrig til Danmark, men blev allerede under færdiggørelsen i Bergen afsat på langtids-bareboat-charter til P&O European Ferries under navnet 'Jetliner'. Skibet sejler fortsat som 'Jetliner', men nu indenrigssejlads for et indonesisk rederi.