For 50 år siden
…Hollandske E.J. Smith & Zon har afleveret fragtmotorskibet ’Iben Theilgaard’ til rederiet J & K Theilgard i Glostrup, der har Otto Danielsen som korresponderende reder. Den er bygget som halv shelterdækker og laster 1.075 t.dv. Længden er 36 meter og bredden 10,20 meter og dybden 6 meter. Maskineriet er et MaK-anlæg på 800 ehk.
…Bygningen af Vikingeskibsmuseet i Roskilde ventes at kunne gå i gang i indeværende måned (februar 1966) på baggrund af bevillinger fra Roskilde Kommune og staten på tilsammen fire mio. kr. Byggeriet ventes færdigt i 1968 og skal bl.a. rumme de fem vikingeskibsvrag fra Skuldelev.
…Japanske værfter overvejer nu bygningen af supertankere på 250.000 t.dv. Det er Kawasaki mens Mitsubishi ved sit Nagasaki-værft vil sende en tanker i søen på 200.000 t.dv.
Kilde Søfart nr. 1 1966
For 25 år siden
…DFDS står foran millioninvesteringer i passagerskibe til UK-farten. Rederiet imødeser investeringer på ca. 100 mio. kr. til opgradering/renovering af sine passagerfærger som følge af nye indgreb overfor passagerskibe, der anløber UK-havne. Kravene udspringer af katastrofen med færgen ’Herald of Free Enterprise’ ud for Zeebrügge tilbage i 1987.
…Difko-investorer er noget tøvende overfor tanken om, at indsætte hurtigfærger på Grenaa-Hundested og Mols-Linien. Kommanditisterne synes ikke indstillet på at gå sammen med DSB om at indsætte store bilførende katamaraner af den australske SeaCat-type.
…Så er det besluttet, at Søværnets nye inspektionsskib ’Thetis’, allerede før det det er indsat i aktiv tjeneste, skal ombygges. Det skal således udstyres med seismikudstyr, så skibet kan udføre surveys ud for Grønland. Opgaven sendes nu ud i licitation med forventede budpriser på rundt de 30 mio. kr.
…DSB har besluttet, at den aldrende færge ’Kalundborg’ – ex ’Broen’ – skal fortsætte som restaurationsskib i Aarhus på samme måde som ’Sjælland’ nu gør sig i København. I Aarhus glæder man sig initiativet og her er det allerede besluttet, at ’Kalundborg’ får standplads ved Honnørkajen. Til gengæld knurres der en del på Samsø over udsigten til forringelse af servicen på Aarhus-Kolby Kaas-Kalundborg overfarten via forventet indsættelse af mindre og langsommere erstatningsfærge.
…Det hollandske rederi Van Nievelt Goudriaan med stærkt dansk islæt - bl.a. med skibsreder Karsten Borch (ex A.P. Møller) som interessent – har kastet håndklædet i ringen og er gået i betalingsstandsning. Dermed indstilles i hvert fald foreløbigt shuttlesejladsen mellem søen Vänern i Sverige og kontinentet.
…Dwinger Marineconsult, MAN B&W Alpha, Baltimar og den dansk-canadiske skibsreder Torben Karlshøj (Teekay) er alle involveret i bygningen af den største nybygning fra værft i i Perth i Vestaustralien. Det gælder en 170 TEU’er, der skal bruges i lokalfarten under navnet ’Roberta Jull’.
Kilde: Søfart nr. 5, 1991
Redigeret af Erik Brandt-Jensen
…Hollandske E.J. Smith & Zon har afleveret fragtmotorskibet ’Iben Theilgaard’ til rederiet J & K Theilgard i Glostrup, der har Otto Danielsen som korresponderende reder. Den er bygget som halv shelterdækker og laster 1.075 t.dv. Længden er 36 meter og bredden 10,20 meter og dybden 6 meter. Maskineriet er et MaK-anlæg på 800 ehk.
…Bygningen af Vikingeskibsmuseet i Roskilde ventes at kunne gå i gang i indeværende måned (februar 1966) på baggrund af bevillinger fra Roskilde Kommune og staten på tilsammen fire mio. kr. Byggeriet ventes færdigt i 1968 og skal bl.a. rumme de fem vikingeskibsvrag fra Skuldelev.
…Japanske værfter overvejer nu bygningen af supertankere på 250.000 t.dv. Det er Kawasaki mens Mitsubishi ved sit Nagasaki-værft vil sende en tanker i søen på 200.000 t.dv.
Kilde Søfart nr. 1 1966
For 25 år siden
…DFDS står foran millioninvesteringer i passagerskibe til UK-farten. Rederiet imødeser investeringer på ca. 100 mio. kr. til opgradering/renovering af sine passagerfærger som følge af nye indgreb overfor passagerskibe, der anløber UK-havne. Kravene udspringer af katastrofen med færgen ’Herald of Free Enterprise’ ud for Zeebrügge tilbage i 1987.
…Difko-investorer er noget tøvende overfor tanken om, at indsætte hurtigfærger på Grenaa-Hundested og Mols-Linien. Kommanditisterne synes ikke indstillet på at gå sammen med DSB om at indsætte store bilførende katamaraner af den australske SeaCat-type.
…Så er det besluttet, at Søværnets nye inspektionsskib ’Thetis’, allerede før det det er indsat i aktiv tjeneste, skal ombygges. Det skal således udstyres med seismikudstyr, så skibet kan udføre surveys ud for Grønland. Opgaven sendes nu ud i licitation med forventede budpriser på rundt de 30 mio. kr.
…DSB har besluttet, at den aldrende færge ’Kalundborg’ – ex ’Broen’ – skal fortsætte som restaurationsskib i Aarhus på samme måde som ’Sjælland’ nu gør sig i København. I Aarhus glæder man sig initiativet og her er det allerede besluttet, at ’Kalundborg’ får standplads ved Honnørkajen. Til gengæld knurres der en del på Samsø over udsigten til forringelse af servicen på Aarhus-Kolby Kaas-Kalundborg overfarten via forventet indsættelse af mindre og langsommere erstatningsfærge.
…Det hollandske rederi Van Nievelt Goudriaan med stærkt dansk islæt - bl.a. med skibsreder Karsten Borch (ex A.P. Møller) som interessent – har kastet håndklædet i ringen og er gået i betalingsstandsning. Dermed indstilles i hvert fald foreløbigt shuttlesejladsen mellem søen Vänern i Sverige og kontinentet.
…Dwinger Marineconsult, MAN B&W Alpha, Baltimar og den dansk-canadiske skibsreder Torben Karlshøj (Teekay) er alle involveret i bygningen af den største nybygning fra værft i i Perth i Vestaustralien. Det gælder en 170 TEU’er, der skal bruges i lokalfarten under navnet ’Roberta Jull’.
Kilde: Søfart nr. 5, 1991
Redigeret af Erik Brandt-Jensen