Mærsk-konglomeratet præsenterede onsdag morgen den 10. februar sit årsregnskab for 2015. Det var præget af de pressede olie- og shippingmarkeder. Og A.P. Møller - Mærsks pressede flagskibsdivision, Maersk Line, klarede sig dårligere end ventet i fjerde kvartal 2015.
Containerrederiet, som er ramt af meget lave rater på containerfragt i et ekstremt konkurrencepræget marked, fik i kvartalet hevet et driftsoverskud før af- og nedskrivninger (Ebitda) på 359 mio. dollars hjem. Til sammenligning var der ventet 560 mio. dollars på den post ifølge estimater indsamlet af Ritzau Estimates.
Omsætningen i Maersk Line var på 5194 mio. dollars, og på bundlinjen (Nopat) havde divisionen et underskud på 182 mio. dollars. Her var der ventet henholdsvis 5452 og et overskud på 73 mio. dollars ifølge medianestimaterne fra Ritzau Estimates.
Forventer nyt svært år
CEO i Maersk Line Søren Skou kalder 2015 for et "udfordrende år". Og han forventer, at 2016 bliver endnu mere udfordrende.
”Ved slutningen af 2015 var raterne rekordlave, og vores resultatet for det fjerde kvartal var negativt. Set i lyset af vores forventninger ved årets begyndelse, er resultatet utilfredsstillende. Men set i lyset af markedssituationen er det en solid præstation,” siger topchefen ifølge en pressemeddelelse torsdag.
Maersk Line forventer et markant svagere resultat for regnskabsåret 2016 som følge af, at containermarkedet forbliver svagt. Man forventer imidlertid, at efterspørgslen vokser med en-tre procent.
“Men vi ser stadig et udfordrende år. Ikke mindst fordi overkapaciteten og ordrebøgerne – nok til mange års vækst - plager industrien. Vi vil fortsat holde omkostninger nede og holde styr på kapaciteten i relation til efterspørgslen,” siger Søren Skou.
Manglende vækst
Efterspørgslen efter containershipping er på globalt plan steget med 0,1 procent i 2015, mens flåden er vokset med hele otte procent. Den meget lille vækst i efterspørgslen skyldes mindre import til Europa og en stagnering i emerging markets som f.eks. Brasilien og Rusland, hvor markedet er i recession.
”Vi afleverede et rekordresultat for det første kvartal og et stærkt halvårsregnskab. Imidlertid førte den fortsatte mangel på efterspørgsel og overkapacitet i markedet til hastigt nedadgående rater fra andet kvartal og frem," siger topchefen i Maersk Line.
På trods af det uventede dårlige regnskab har ledelsen i Mærsk-gruppen ikke ændret sin ambitiøse strategi om, at Maersk Line minimum skal vokse med markedet. Men hvorvidt rederiets tab i fjerde kvartal kan tilskrives aggressiv prissætning for at opfylde strategien om at tage markedsandele, kunne gruppens topchef, Nils Smedegaard Andersen, ikke svare direkte på under en pressekonference onsdag.
Få detaljer om markedsandel
Omsætningen i Maersk Line var på 5194 mio. dollars, og på bundlinjen (Nopat) havde divisionen et underskud på 182 mio. dollars. Her var der ventet henholdsvis 5452 og et overskud på 73 mio. dollars ifølge medianestimaterne fra Ritzau Estimates.
Forventer nyt svært år
CEO i Maersk Line Søren Skou kalder 2015 for et "udfordrende år". Og han forventer, at 2016 bliver endnu mere udfordrende.
”Ved slutningen af 2015 var raterne rekordlave, og vores resultatet for det fjerde kvartal var negativt. Set i lyset af vores forventninger ved årets begyndelse, er resultatet utilfredsstillende. Men set i lyset af markedssituationen er det en solid præstation,” siger topchefen ifølge en pressemeddelelse torsdag.
Maersk Line forventer et markant svagere resultat for regnskabsåret 2016 som følge af, at containermarkedet forbliver svagt. Man forventer imidlertid, at efterspørgslen vokser med en-tre procent.
“Men vi ser stadig et udfordrende år. Ikke mindst fordi overkapaciteten og ordrebøgerne – nok til mange års vækst - plager industrien. Vi vil fortsat holde omkostninger nede og holde styr på kapaciteten i relation til efterspørgslen,” siger Søren Skou.
Manglende vækst
Efterspørgslen efter containershipping er på globalt plan steget med 0,1 procent i 2015, mens flåden er vokset med hele otte procent. Den meget lille vækst i efterspørgslen skyldes mindre import til Europa og en stagnering i emerging markets som f.eks. Brasilien og Rusland, hvor markedet er i recession.
”Vi afleverede et rekordresultat for det første kvartal og et stærkt halvårsregnskab. Imidlertid førte den fortsatte mangel på efterspørgsel og overkapacitet i markedet til hastigt nedadgående rater fra andet kvartal og frem," siger topchefen i Maersk Line.
På trods af det uventede dårlige regnskab har ledelsen i Mærsk-gruppen ikke ændret sin ambitiøse strategi om, at Maersk Line minimum skal vokse med markedet. Men hvorvidt rederiets tab i fjerde kvartal kan tilskrives aggressiv prissætning for at opfylde strategien om at tage markedsandele, kunne gruppens topchef, Nils Smedegaard Andersen, ikke svare direkte på under en pressekonference onsdag.
Få detaljer om markedsandel