C-beds entré ind på SOV-markedet i offshore vind blev mandag en realitet. Her leverede det Monjasa-ejede specialrederi DP2 SOV-skibet 'Wind Innovation' til en foreløbigt etårig kontrakt med Siemens Wind Power på den hollandske Gemini Offshore Windpark. Ambitionen er, at 'Wind Innovation' ikke skal være det eneste skib af sin slags hos C-bed, der sideløbende forbereder sig på at gentage manøvren, når timingen er rigtig.
Begrebet SOV, service operation vessel, er i disse år på vej ind i offshore vind som den seneste tonnageevolution i en stadig relativt ung havvindbranche. Skibstypen kombinerer rollen som en fremskudt on-site operations- og driftsbase med rollen som hotel for det personel, der arbejder på offshore havmølleparken.
C-bed har siden 2008 været den absolutte frontløber på at levere on-site indkvartering i havvind. Altid med det primære fokus rettet på den mandskabsintensive etablerings- og kommisioneringsfase.
Nye mølleparker stiller nye krav
”'Wind Innovation' er resultatet af en lang relation med nu 15 projekter for Siemens. Vi kan vores hotelkoncept til søs, der jo i bund og grund handler om at få logistikken til at fungere fra dag 1. Men nu har vi indledt vejen væk fra den konventionelle færgetonnage, vi startede med, til hardware, som passer til de kommende store havmølleprojekter,” forklarer Jesper Nielsen, adm. direktør for C-bed A/S.
De projekter, Jesper Nielsen henviser til, er de såkaldte runde 2,5- eller 3-projekter. De er modsat de første par runder af store havmølleparker nu dels flyttet længere væk fra kysten og er dels ofte også vokset i omfang. Begge karakteristika stiller nye krav til logistikken i både etablerings- og driftsfasen af de kommende generationer af havmølleparker.
Det er dermed udelukket at sejle personellet frem og tilbage mellem parken og land i små crew transfer-fartøjer. Samtidigt stiller et mere åbent og udsat farvand højere krav til måden, hvorpå personellet overføres til de enkelte møller. De krav adresserer SOV’en.
Helt målrettet skib
Hoteldelen sikrer, at personellet er mønstret on-site som med den forrige generation af skibe. Det samme gør sig gældende med operations- værkstedsfaciliteterne på hotelskibet. Men nu sker den primære personoverførsel direkte fra hotelskibet til møllerne via en bevægelseskompenseret gangvej. Og for at det kan lade sig gøre, er den anden nye ”SOV-feature” DP2 nødvendig. Altså et fuldt redundant dynamic positioning-system, som fastholder SOV-skibet på en bestemt position, mens gangvejen anvendes.
Jesper Nielsen forklarer, at da det er rederiets første SOV-skib, er det resultatet af et tæt samarbejde mellem C-bed og Siemens Wind Powers Marine Operations-afdeling i Vejle.
”Jeg tror, at vi derfor rammer lidt skarpere med vores design sammenlignet med noget af den anden SOV-tonnage, der er på vej ind i markedet. Vi ved, hvad der gør forskellen i vindsektoren, så skibet er hundrede procent målrettet til netop det,” understreger Jesper Nielsen.
Stor erfaring med second hand
C-bed har siden starten for otte år siden altid købt second hand og selv ombygget sine skibe. Det er også tilfældet med 'Wind Innovation', der oprindeligt er bygget som seismisk survey-skib til olie offshore-sektoren i 1999. Jesper Nielsen forklarer, at de kontraktmuligheder, der har været baggrunden for køb af tonnage hidtil, og altså også i det konkrete tilfælde, ikke er opstået med et tilstrækkeligt forudgående tidsrum til et nybygningsprojekt.
Det nuværende nærmest kuldsejlede olie-offshoremarked gør, at second hand-løsningen bliver ekstra attraktiv, men Jesper Nielsen understreger, at selve indkøbsprisen ved denne slags projekter kun vil udgøre minoriteten af investeringen. Med 'Wind Innovation' er den grundet det svage oliemarked nede på 20 procent, oplyser han, uden at han dog bliver mere specifik omkring den samlede investering.
Netop situationen i olie-offshore gør, at der i øjeblikket er et rekordantal offshoreskibe oplagt i Norge. Mange af dem har DP2 og er potentielt egnede til at ombygge til SOV-skibe i vind-offshore. Men det gør ikke Jesper Nielsen nervøs.
”Ud over at ombygningen jo udgør en langt større investering end selve indkøbet, er det know-how og de mennesker, man har til at drive operationen, der er afgørende for, om man løser opgaven til fuld tilfredshed og fortsat vinder kontrakter. Hardwaren gør det ikke alene,” understreger han.
Næste SOV-skib under forberedelse
Det gør heller ikke Jesper Nielsen urolig, at C-bed har igangsat entreen ind på SOV-området på baggrund af en kun etårig kontrakt. Korte kontrakter følger med C-beds kommercielle fokus på de mandskabsintensive etablerings- og kommisioneringsfaser, som i sagens natur ikke kan indgås med de samme længder som SOV-kontrakter, der er knyttet til den vedvarende driftsfase af en havmøllepark.
”Jeg er ikke i tvivl om, at vi har investeret i den her slags tonnage på det rigtige tidspunkt med de projekter, havmøllebranchen har gang i. Vi oplever en betydelig interesse fra en række af de centrale vindmølle- og energiselskaber, og derfor forventer jeg selvfølgelig også, at der er arbejde til 'Wind Innovation' på den anden side af dens nuværende kontrakt, ligesom vi også holder krudtet tørt til at supplere med lignende fartøjer, når muligheden byder,” siger Jesper Nielsen.
I lighed med 'Wind Innovation' er det også hensigten, at kommende tilføjelser til flåden skal ombygges på platforme bestående af second-hand olie offshore-skibe. Dermed er C-beds traditionelle ex-ro/ro-passagerfærgers rolle formentligt ved at være udspillet. C-bed solgte december sidste år 'Wind Perfection', hvormed rederiet nu har de to ex-færger 'Wind Solution' og 'Wind Ambition' tilbage.
Jesper Nielsen medgiver, at retningen går mod højt specialiseret SOV-tonnage, men at færgerne forbliver i flåden i det omfang, der er opgaver til dem. Begge er for øjeblikket under klargøring til nye opgaver i offshore vind-servicekampagner fra primo marts og frem mod efteråret.
Læs også:
                                        Begrebet SOV, service operation vessel, er i disse år på vej ind i offshore vind som den seneste tonnageevolution i en stadig relativt ung havvindbranche. Skibstypen kombinerer rollen som en fremskudt on-site operations- og driftsbase med rollen som hotel for det personel, der arbejder på offshore havmølleparken.
C-bed har siden 2008 været den absolutte frontløber på at levere on-site indkvartering i havvind. Altid med det primære fokus rettet på den mandskabsintensive etablerings- og kommisioneringsfase.
Nye mølleparker stiller nye krav
”'Wind Innovation' er resultatet af en lang relation med nu 15 projekter for Siemens. Vi kan vores hotelkoncept til søs, der jo i bund og grund handler om at få logistikken til at fungere fra dag 1. Men nu har vi indledt vejen væk fra den konventionelle færgetonnage, vi startede med, til hardware, som passer til de kommende store havmølleprojekter,” forklarer Jesper Nielsen, adm. direktør for C-bed A/S.
De projekter, Jesper Nielsen henviser til, er de såkaldte runde 2,5- eller 3-projekter. De er modsat de første par runder af store havmølleparker nu dels flyttet længere væk fra kysten og er dels ofte også vokset i omfang. Begge karakteristika stiller nye krav til logistikken i både etablerings- og driftsfasen af de kommende generationer af havmølleparker.
Det er dermed udelukket at sejle personellet frem og tilbage mellem parken og land i små crew transfer-fartøjer. Samtidigt stiller et mere åbent og udsat farvand højere krav til måden, hvorpå personellet overføres til de enkelte møller. De krav adresserer SOV’en.
Helt målrettet skib
Hoteldelen sikrer, at personellet er mønstret on-site som med den forrige generation af skibe. Det samme gør sig gældende med operations- værkstedsfaciliteterne på hotelskibet. Men nu sker den primære personoverførsel direkte fra hotelskibet til møllerne via en bevægelseskompenseret gangvej. Og for at det kan lade sig gøre, er den anden nye ”SOV-feature” DP2 nødvendig. Altså et fuldt redundant dynamic positioning-system, som fastholder SOV-skibet på en bestemt position, mens gangvejen anvendes.
Jesper Nielsen forklarer, at da det er rederiets første SOV-skib, er det resultatet af et tæt samarbejde mellem C-bed og Siemens Wind Powers Marine Operations-afdeling i Vejle.
”Jeg tror, at vi derfor rammer lidt skarpere med vores design sammenlignet med noget af den anden SOV-tonnage, der er på vej ind i markedet. Vi ved, hvad der gør forskellen i vindsektoren, så skibet er hundrede procent målrettet til netop det,” understreger Jesper Nielsen.
Stor erfaring med second hand
C-bed har siden starten for otte år siden altid købt second hand og selv ombygget sine skibe. Det er også tilfældet med 'Wind Innovation', der oprindeligt er bygget som seismisk survey-skib til olie offshore-sektoren i 1999. Jesper Nielsen forklarer, at de kontraktmuligheder, der har været baggrunden for køb af tonnage hidtil, og altså også i det konkrete tilfælde, ikke er opstået med et tilstrækkeligt forudgående tidsrum til et nybygningsprojekt.
Det nuværende nærmest kuldsejlede olie-offshoremarked gør, at second hand-løsningen bliver ekstra attraktiv, men Jesper Nielsen understreger, at selve indkøbsprisen ved denne slags projekter kun vil udgøre minoriteten af investeringen. Med 'Wind Innovation' er den grundet det svage oliemarked nede på 20 procent, oplyser han, uden at han dog bliver mere specifik omkring den samlede investering.
Netop situationen i olie-offshore gør, at der i øjeblikket er et rekordantal offshoreskibe oplagt i Norge. Mange af dem har DP2 og er potentielt egnede til at ombygge til SOV-skibe i vind-offshore. Men det gør ikke Jesper Nielsen nervøs.
”Ud over at ombygningen jo udgør en langt større investering end selve indkøbet, er det know-how og de mennesker, man har til at drive operationen, der er afgørende for, om man løser opgaven til fuld tilfredshed og fortsat vinder kontrakter. Hardwaren gør det ikke alene,” understreger han.
Næste SOV-skib under forberedelse
Det gør heller ikke Jesper Nielsen urolig, at C-bed har igangsat entreen ind på SOV-området på baggrund af en kun etårig kontrakt. Korte kontrakter følger med C-beds kommercielle fokus på de mandskabsintensive etablerings- og kommisioneringsfaser, som i sagens natur ikke kan indgås med de samme længder som SOV-kontrakter, der er knyttet til den vedvarende driftsfase af en havmøllepark.
”Jeg er ikke i tvivl om, at vi har investeret i den her slags tonnage på det rigtige tidspunkt med de projekter, havmøllebranchen har gang i. Vi oplever en betydelig interesse fra en række af de centrale vindmølle- og energiselskaber, og derfor forventer jeg selvfølgelig også, at der er arbejde til 'Wind Innovation' på den anden side af dens nuværende kontrakt, ligesom vi også holder krudtet tørt til at supplere med lignende fartøjer, når muligheden byder,” siger Jesper Nielsen.
I lighed med 'Wind Innovation' er det også hensigten, at kommende tilføjelser til flåden skal ombygges på platforme bestående af second-hand olie offshore-skibe. Dermed er C-beds traditionelle ex-ro/ro-passagerfærgers rolle formentligt ved at være udspillet. C-bed solgte december sidste år 'Wind Perfection', hvormed rederiet nu har de to ex-færger 'Wind Solution' og 'Wind Ambition' tilbage.
Jesper Nielsen medgiver, at retningen går mod højt specialiseret SOV-tonnage, men at færgerne forbliver i flåden i det omfang, der er opgaver til dem. Begge er for øjeblikket under klargøring til nye opgaver i offshore vind-servicekampagner fra primo marts og frem mod efteråret.
Læs også: