'Wind Innovation' blev overtaget i Singapore fra norske Eidesvik Offshore oktober sidste år som 'Viking II'. Herefter blev det oprindelige seismiske survey-skib sejlet hjem til Fayard i Munkebo, der har været rammen om den omfattende ombygning til et SOV-skib, et service operation vessel, målrettet offshore vind.
'Viking II' havde modsat mange eksempelvis platform supply-skibe ikke fra starten DP2, men skibet havde til gengæld noget, der ikke efterfølgende kunnet retrofittes: Nemlig et optimalt forhold mellem længde og bredde.
Læs også: C-bed melder sig klar i SOV-feltet med ’Wind Innovation’
Det seismiske survey-skib måler således 93,4 m gange 22 meter, mens hovedparten af offshoreskibe i det størrelsessegment er langt smallere, og dermed mindre egnede som en stabil platform langs møllerne ved overførsel af personel.
Næsten et passagerskib
En væsentlig del af ombygningen har derfor været en opgradering af skibets DP(1)-kapacitet til et fuldt redundant DP2-system. Det har krævet en udbygning af det dieselmekaniske maskineri med yderligere to gensets til strømproduktion til yderligere tre thrustere, som supplement til den oprindelige bovthruster og retractable thruster. Ligesom dels automationssystemet og dels broudstyret har skullet opgraderes.
Den andet hovedelement i ombygningen har været at lave et hotelskib ud af et seismisk survey-skib. Selv om der ikke har været tale om at ombygge et, i klasse-sammenhæng, fragtskib til et passagerskib, har denne del alligevel været omfattende inden for kravene i SPS-koden, special purpose ships.
Ud over driftsbesætningen, indkvarteret i den oprindelige aptering, er 'Wind Innovation' således blevet retrofittet med 80 nye kamre med en samlet indkvarteringskapacitet på 90 personer. Alle kamre har egne badeværelser og tv- og internetfaciliteter, som det kendes fra et businesshotel i land. Og qua SPS-koden har hvert kammer, som det kendes på et passagerskib, eksempelvis også egne brandmeldere.
Vigtig daglig logistik
Sektionen med nye kamre er placeret gennem to ekstra støjisolerede dæk midtskibs, længst muligt væk fra thruster-støjen ude i enderne af skibet. En nødvendighed for at opfylde klassens høje komfort-notation, der er en branchestandard på moderne SOV-tonnage.
Det er i samme sektioner, at hotelskibets rekreative lounge- og restaurationsområder er placeret. Ligesom de i dagligdagen logistisk set vigtige omklædningsrum, helikopterbriefingrum og hotelreception også er en del af komplekset.
Al transport mellem skib og land af personel sker med helikopter, der har landingsplads på vejrdækket agter. Samtidigt sker majoriteten af personoverførsel mellem skib og møller med den bevægelseskompenserede gangvej i styrbord side. Logistikken omkring begge veje til og fra skibet er nøje indtænkt i layoutet af den nye hotelsektion.
Kontor og værksted
De øvrige to centrale komplekser på et SOV-skib, henholdsvis kundens operations- og kontorfaciliteter samt lager og værksted er placeret på det areal, der tidligere rummede skibets seismiske udstyr bestående hovedsageligt af kabeltromler og spil.
Det største kontor, der er tænkt som operationscentral for kunden ude på havmølleparken, er placeret længst ude agter med udsyn i tre retninger. Bl.a. ned til bådlandingen i agterskibet, hvor service- og crew transfer-fartøjer anduver. Modsat C-beds hidtidige hotelskibe, der er tidligere ro/ro-passagerfærger, har 'Wind Innovation' ikke ro/ro-rampe og vogndæk. I stedet håndterer skibets egen fem tons offshore-kran selv tyvefodscontainere fra kajen ned i værkssteds-og lagerområdet via en luge.
C-bed har i forbindelse med 'Wind Innovation' været ude og hyre seniorofficerer med DP-papirer. Sideløbende med det kommer rederiets nuværende kaptajner på en turnus som overtallig om bord på 'Wind Innovation', mens de selv erhverver deres DP-papirer. Dermed sikrer C-bed en ønsket kontinuitet i kulturen fra de gamle skibe over i 'Wind Innovation' og et andet fremtidigt SOV-skib, som er under planlægning.
'Viking II' havde modsat mange eksempelvis platform supply-skibe ikke fra starten DP2, men skibet havde til gengæld noget, der ikke efterfølgende kunnet retrofittes: Nemlig et optimalt forhold mellem længde og bredde.
Læs også: C-bed melder sig klar i SOV-feltet med ’Wind Innovation’
Det seismiske survey-skib måler således 93,4 m gange 22 meter, mens hovedparten af offshoreskibe i det størrelsessegment er langt smallere, og dermed mindre egnede som en stabil platform langs møllerne ved overførsel af personel.
Næsten et passagerskib
En væsentlig del af ombygningen har derfor været en opgradering af skibets DP(1)-kapacitet til et fuldt redundant DP2-system. Det har krævet en udbygning af det dieselmekaniske maskineri med yderligere to gensets til strømproduktion til yderligere tre thrustere, som supplement til den oprindelige bovthruster og retractable thruster. Ligesom dels automationssystemet og dels broudstyret har skullet opgraderes.
Den andet hovedelement i ombygningen har været at lave et hotelskib ud af et seismisk survey-skib. Selv om der ikke har været tale om at ombygge et, i klasse-sammenhæng, fragtskib til et passagerskib, har denne del alligevel været omfattende inden for kravene i SPS-koden, special purpose ships.
Ud over driftsbesætningen, indkvarteret i den oprindelige aptering, er 'Wind Innovation' således blevet retrofittet med 80 nye kamre med en samlet indkvarteringskapacitet på 90 personer. Alle kamre har egne badeværelser og tv- og internetfaciliteter, som det kendes fra et businesshotel i land. Og qua SPS-koden har hvert kammer, som det kendes på et passagerskib, eksempelvis også egne brandmeldere.
Vigtig daglig logistik
Sektionen med nye kamre er placeret gennem to ekstra støjisolerede dæk midtskibs, længst muligt væk fra thruster-støjen ude i enderne af skibet. En nødvendighed for at opfylde klassens høje komfort-notation, der er en branchestandard på moderne SOV-tonnage.
Det er i samme sektioner, at hotelskibets rekreative lounge- og restaurationsområder er placeret. Ligesom de i dagligdagen logistisk set vigtige omklædningsrum, helikopterbriefingrum og hotelreception også er en del af komplekset.
Al transport mellem skib og land af personel sker med helikopter, der har landingsplads på vejrdækket agter. Samtidigt sker majoriteten af personoverførsel mellem skib og møller med den bevægelseskompenserede gangvej i styrbord side. Logistikken omkring begge veje til og fra skibet er nøje indtænkt i layoutet af den nye hotelsektion.
Kontor og værksted
De øvrige to centrale komplekser på et SOV-skib, henholdsvis kundens operations- og kontorfaciliteter samt lager og værksted er placeret på det areal, der tidligere rummede skibets seismiske udstyr bestående hovedsageligt af kabeltromler og spil.
Det største kontor, der er tænkt som operationscentral for kunden ude på havmølleparken, er placeret længst ude agter med udsyn i tre retninger. Bl.a. ned til bådlandingen i agterskibet, hvor service- og crew transfer-fartøjer anduver. Modsat C-beds hidtidige hotelskibe, der er tidligere ro/ro-passagerfærger, har 'Wind Innovation' ikke ro/ro-rampe og vogndæk. I stedet håndterer skibets egen fem tons offshore-kran selv tyvefodscontainere fra kajen ned i værkssteds-og lagerområdet via en luge.
C-bed har i forbindelse med 'Wind Innovation' været ude og hyre seniorofficerer med DP-papirer. Sideløbende med det kommer rederiets nuværende kaptajner på en turnus som overtallig om bord på 'Wind Innovation', mens de selv erhverver deres DP-papirer. Dermed sikrer C-bed en ønsket kontinuitet i kulturen fra de gamle skibe over i 'Wind Innovation' og et andet fremtidigt SOV-skib, som er under planlægning.
FAKTA – 'Wind Innovation'
2IYP3, London, UK, IMO: 9189512
Type: DP2 walk-to-walk offshore-vind SOV
Ejer: C-bed IV BV, Holland
Operatør: C Bed Chartering BV
Klasse: DNV GL
Oprindeligt design: Vik Sandvik 492SRV
Nyt design: Wärtsilä/C-bed/Siemens
Værft: Mjellem & Karlsen Verft AS, Norge
Byggeår: 1999
Ombygget: Fayard A/S, Munkebo
År: 2015/2016
Længde o.a.: 93,4 m
længde lbp.: 81,3 m
Bredde: 22 m
Dybgang: 6,2 m
Bruttoton: 8.395
Dødvægt: 3.813 tons
Fremdrivning: Dieselmekanisk 2 X MaK, i alt 4.320 kW
Gensets: 2 X Caterpillar 3516 DITA, i alt 2.250 kW + 1 X Mitsubishi S6R a 570 kW
Thrustere: agter 2 X Brunvoll FU63 a 1.200 kW + for 1 X Brunvoll FU80 a 1.425 kW samt 1 X Brunvoll FU63 a 1.200 kW
Retractable thruster: 1 X Aquamaster Rauma a 1.200 kW
DP-system: Kongsberg/K-Thrust 600
Hotelkapacitet: 80 enkeltkamre med samlet option til 90 personer
Walk-to-walk gangvej: Uptime 23,4 m bevægelseskompenseret
Offshore kran: Norcrane NCW-KC-400-05
Heli-dæk: 22 m/diameter – 11.9 tons
2IYP3, London, UK, IMO: 9189512
Type: DP2 walk-to-walk offshore-vind SOV
Ejer: C-bed IV BV, Holland
Operatør: C Bed Chartering BV
Klasse: DNV GL
Oprindeligt design: Vik Sandvik 492SRV
Nyt design: Wärtsilä/C-bed/Siemens
Værft: Mjellem & Karlsen Verft AS, Norge
Byggeår: 1999
Ombygget: Fayard A/S, Munkebo
År: 2015/2016
Længde o.a.: 93,4 m
længde lbp.: 81,3 m
Bredde: 22 m
Dybgang: 6,2 m
Bruttoton: 8.395
Dødvægt: 3.813 tons
Fremdrivning: Dieselmekanisk 2 X MaK, i alt 4.320 kW
Gensets: 2 X Caterpillar 3516 DITA, i alt 2.250 kW + 1 X Mitsubishi S6R a 570 kW
Thrustere: agter 2 X Brunvoll FU63 a 1.200 kW + for 1 X Brunvoll FU80 a 1.425 kW samt 1 X Brunvoll FU63 a 1.200 kW
Retractable thruster: 1 X Aquamaster Rauma a 1.200 kW
DP-system: Kongsberg/K-Thrust 600
Hotelkapacitet: 80 enkeltkamre med samlet option til 90 personer
Walk-to-walk gangvej: Uptime 23,4 m bevægelseskompenseret
Offshore kran: Norcrane NCW-KC-400-05
Heli-dæk: 22 m/diameter – 11.9 tons
FAKTA – leverandører
Alandia: DP/el
Brunvoll: Thrustere
Fayard: Hovedentreprise
Harding Safety: Davit/redningsbåd
Kongsberg: DP/automation
Lotek/Skandinavisk Brandteknik: Brand-sikkerhed/melding
Norisol: Indretning
Pon Power: Caterpillar Gensets
Rolls-Royce Marine (Svendborg): Azimuth-overhaling
SH Group: Stål- og elarbejde/offshore-kran
Uptime: Bevægelseskompenseret gangvej
Wärtsilä: Basic design
West Diesel: Mitsubishi genset/overhaling
Alandia: DP/el
Brunvoll: Thrustere
Fayard: Hovedentreprise
Harding Safety: Davit/redningsbåd
Kongsberg: DP/automation
Lotek/Skandinavisk Brandteknik: Brand-sikkerhed/melding
Norisol: Indretning
Pon Power: Caterpillar Gensets
Rolls-Royce Marine (Svendborg): Azimuth-overhaling
SH Group: Stål- og elarbejde/offshore-kran
Uptime: Bevægelseskompenseret gangvej
Wärtsilä: Basic design
West Diesel: Mitsubishi genset/overhaling