23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Scandlines sparer to mio. kWh ved skift til grøn ventilation på Rødby-færge

ENERGIOPTIMERING: Firmaet Ebmpapst og 'Prinsesse Benedikte's maskinchef har givet luftudskiftningen en grøn overhaling. Nu er det slut med at bakke med ventilationen på vogndækket.
Scandlines har opnået en besparelse på to mio. kWh/år ved at skifte til energibesparende EC-ventilatorer på dobbeltender-færgen 'Prinsesse Benedikte'. Størstedelen af besparelsen er fundet på vogndækket, hvor ventilatorerne er monteret på en vippeplade, så de kan blæse begge veje på vogndækket afhængig af sejlretningen.

Vippe-løsningen på vogndækket tegner sig for 60 procent af den samlede besparelse – 1,2 mio. kWh/år. Den er udtænkt og konstrueret af ventilatorleverandøren Ebmpapst Denmark og erstatter de traditionelle ventilatorer, der blev sat i bakgear, når færgen var i havn og skulle laste og losse, og efterfølgende returnerede den anden vej.

”Det kræver ekstremt meget energi, når en ventilator skal køre baglæns. Den er ikke designet til det, så den arbejder dårligt med et stort energitab. For at løse det problem måtte vi tænke i alternative baner,” fortæller markedschef Niels Knokgård fra Ebmpapst.

Energiminister til søs

Det er senior maskinchef Carsten Johansen – i daglig tale energiministeren - der står i spidsen for den grønne linje på 'Prinsesse Benedikte', og han har jagtet energibesparelser på færgen, siden den blev sat ind på overfarten Rødby-Puttgarden i 1997. Det største skridt blev taget i 2013 med introduktionen af hybriddrift, der i stor skala kan lagre overskydende energi i batterier om bord, i ESS-systemet (energy storage system).

”ESS-systemet betød, at hvor vi tidligere anvendte to dieselgeneratorer, så behøvede vi nu kun at starte nr. 2 cirka 20 minutter på hver tur, og det gav os endnu mere inspiration til at tænke grønt, for tænk hvis vi kunne finde så store energibesparelser om bord, at vi kunne undvære endnu mere motorkraft,” siger Carsten Johansen.

Ventilationen af vogndækket var et oplagt sted at tage fat, det var en af de helt store energislugere. Så Carsten Johansen kontaktede Ebmpapst Denmark, der har specialiseret sig i energibesparende ventilationsløsninger, og spurgte, om de ville se, hvad de kunne gøre på hans vogndæk. Han inviterede direktør Torben Kirkholt og markedschef Niels Knokgård med en tur på overfarten Rødby-Puttgarden, og om bord på færgen blev de hurtigt smittet af Carsten Johansens spare-iver.

”Vi kunne uden at blinke love betydelige energibesparelser alene ved at udskifte de gamle ventilatorer på hele færgen med energibesparende EC-ventilatorer, også på vogndækket. Men vi blev grebet af Carstens ide om at montere ventilatorerne, så de kunne blæse begge veje på vogndækket uden at blive sat i bakgear - vi skulle bare lige opfinde løsningen først,” fortæller Niels Knokgård.

Mange skitser og beregninger senere

Det blev til mange skitser og beregninger, og flere ture med 'Prinsesse Benedikte', før ideen til konstruktionen var på plads og kunne testes på vogndækket. Og testen gik så godt både mht. funktion og energibesparelse, at Scandlines gennemførte den med det samme.

Løsningen blev at erstatte de gamle Novenco-ventilatorer med to vippeplader i hver ende af vogndækket – hver plade med fire ATEX-ventilatorer fra Ebmpapst. For hver tur færgen sejler frem og tilbage, ændres behovet for ind- og udblæsning på vogndækket.

Når færgen er i havn, og bilerne skal ud og ind, blæses al luft ud fra vogndækket. Når færgen sejler, vippes de forreste ventilatorer, så de blæser luft ind, og de bagerste fortsætter med at blæse luften ud fra vogndækket. Og når færgen kommer i havn og dernæst sejler i den modsatte retning, gentages proceduren, blot med modsat fortegn.

”Det virker simpelt, men der er aldrig prøvet noget lignende tidligere, så selvom vi er vant til at designe kreative løsninger, var vi alligevel spændt på, hvordan det ville fungere i praksis – og ikke så lidt stolte over, at det fungerer så godt,” fortæller Niels Knokgård.

”Under hele processen har vi været konservative i beregningerne, og vores oplæg til Scandlines var en besparelse på en mio. kWh/år –og så er det jo fint, at den reelle besparelse er 200.000 kWh højere. Vi stiller bare ikke mere i udsigt, end vi selv er trygge ved.”

Halveret energiforbrug

Med de nye ventilatorer bliver luften på vogndækket skiftet 12-13 gange på en overfart, det er mere end rigeligt og langt over, hvad der stilles af krav. Desuden er støjniveauet faldet fra 90 dB til 80 dB, hvilket reelt betyder et fald til ca. 20 procent.

”Nu kan man høre skibets skruer, når man står på vogndækket. Før kunne man kun høre larmen fra ventilatorerne, så det er en væsentlig forbedring af arbejdsmiljøet på dækket,” forklarer Carsten Johansen.

For Scandlines er det blevet lidt en sport at optimere på energiforbruget på færgerne, og det er lykkedes at finde så store besparelser på færgen 'Prinsesse Benedikte', at forbruget er faldet til det halve siden indsættelsen i 1997. Målet er en færgefart, der ikke udleder CO2, og hvis eneste affaldsprodukt er vand.

Samtidig med optimeringen af ventilationen på vogndækket er i alt 36 ventilatorer rundt omkring på færgen blevet skiftet til EC-ventilatorer fra Ebmpapst, så den samlede energibesparelse på ventilationen er to mio. kWh/år. Det reducerede energiforbrug betyder, at 'Prinsesse Benedikte' nu på de fleste ture kan klare sig med den ene dieselgenerator og batteripakken.

FAKTA – energibesparelsen i tal

På vogndækket – 16 stk - energibesparelse:
1.200.000 kWh/år - 912.000 kr./år
Tilbagebetalingstid: 1,1 år

Øvrige ventilatorer - 36 stk - energibesparelse:
800.000 kWh/år - 608.000 kr./år
Tilbagebetalingstid: 1,3 år

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|