23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Ny COO hos Monjasa har globaliseringen i øjenhøjde – og udsigt

UGENS PROFIL: Udsigten til nye horisonter at erobre var et godt match for Monjasa og hidtidig business development manager Svend Stenberg Mølholt, da han sidste år kom til firmaet efter en lang karriere i A.P Møller - Mærsk-gruppen. Nu gælder det så globaliseringen af Monjasa for den nyudnævnte COO.
Der stod egentlig ”tømrer” på fremtids-cv’et hos Svend Stenberg Mølholt, da han var færdig med skolearbejdet i Frederikshavn. Håndens arbejde tiltrak ham, og det gjorde fagets muligheder for kombination af logisk tænkning, praktisk udførelse og konkrete resultater også. Men med en næsten uundgåeligt maritimt smittet baggrund (vi snakker Frederikshavn) faldt hammeren altså til sidst på noget helt andet – en MISE-uddannelse hos Mærsk.
 
Og hvordan skal man lige tolke sådan en vending i tilværelsen?
 
Ret ligeud sagt, så var jeg glad for tømrerfaget som sådan, men der manglede udfordringer og perspektiver på lidt længere sigt, kunne jeg godt mærke. Og da jeg heldigvis havde hørt efter i skolen, slap jeg igennem til optagelsesprøverne, da jeg faldt over og søgte ind på den daværende MISE-uddannelse hos A.P. Møller - Mærsk i 2004. 
 
Og kom blandt den ene procent danske ansøgere, der gik videre. Og faktisk også mellem de 10 procent, der fik mulighed for et mere accelereret karriereforløb efterfølgende.
På det tidspunkt kan man sige, at A.P. Møller - Mærsk var delt mere op mellem generalister og specialistorienterede, end trenden er i dag, hvor det er sidstnævnte type, der nok dominerer uddannelsesbilledet.

Selv vil jeg betegne mig som generalist, og det passede rigtigt godt for mig i relation til de udfordringer, jeg blev sat over for. Så det er da også tanker, jeg gør mig i forbindelse med min nye position hos Monjasa, hvor rekruttering og uddannelse af vores medarbejdere er en del af helhedsbilledet.
 
Hvilke udfordringer blev du så selv sat over for hos Mærsk?
 
Under selve uddannelsen var jeg hos både daværende Maersk Logistics (nu Damco) og Maersk Tankers, og det var da sammen med en sideløbende HD-uddannelse udfordrende og spændende nok i sig selv. Men første udstationering var et stort skridt op og ud. Aktuelt til Kina og en position hos Maersk Logistics som medlem af det team, der varetog samarbejdet med verdens i hvert fald dengang største retail-kæde, amerikanske Walmart. Meget lærerigt både i forhold til faget, samarbejdet med kolleger og kunder – og verden i det hele taget. Og samtidigt meget specialiseret, kan man sige.
 
Det sidste blev så vendt lidt på hovedet igen, da jeg blev tilbudt en position som personal assistant under Søren Skou, der på det tidspunkt stod i spidsen for Maersk Tankers. En meget vidtspændende og lærerig periode, hvor der samtidigt skete en masse med både markedet og i Maersk Tankers med bl.a. opkøb af Broströms osv. Men vigtigst for mig personligt var måske, at jeg lærte at se mennesker i toppositioner som netop mennesker. De er jo som udgangspunkt som alle andre – men har bare nogle ekstra værktøjer med i kassen at bruge af, når arbejdet skal fra hånden.
 
Og var det noget, du selv tog til dig fremadrettet?
 
Ja, ud fra den betragtning, at man kan lære, hvor man kan gøre en forskel. For min egen del kom jeg efter tiden under Søren Skou tilbage til Maersk Logistics. I første ombæring tilbage til Kina i en mere ledende stilling i opbygningen af et customer service centre i Chengdu. Denne gang så også sammen med min hustru og vores et halvt år gamle søn. Det lærer man også meget af at prøve, kan det roligt slås fast. Professionelt gav det mig så især et stort boost i forhold til det globaliseringsniveau, vi også her hos Monjasa har sat fokus på.
 
Jeg rykkede aktuelt tilbage til Europa, hvor jeg fik ansvar for en omfattende reorganisering af Maersk Logistics' transformation hen imod det, som kendetegner Damco i dag. Det betød konkret en omvæltning for samtlige ca. 1.300 medarbejdere. En kraftig omorganisering af hele modus operandi i selskabet, der også involverede hele kontorlandskabet ud over Europa. Og for min helt personlige del en masse pendling mellem Danmark og selskabets hovedkvarter i Holland.

Men frem for alt vil jeg sige, at jeg fandt mig til rette i opgaven. Ikke bare personligt, men også ud fra den betragtning, at jeg tror på værdien af, at der står en ”stedkendt” i spidsen for en så omfattende operationsændring. Man kan fint indhente ideer udefra fra f.eks. konsulentfirmaer, men det betyder enormt meget, at man er i øjenhøjde med det, der var, og det mål, man skal hen imod.
 
Og nu gælder det så en ny ombæring med udvikling hos Monjasa. Hvad skal der ske i den forbindelse?
 
Der skete kort og godt det, at jeg stødte på folkene fra Monjasa, og det blev til så god en dialog, at jeg sidste år skiftede arbejdsplads og startede som business development manager her. Det var sådan set med sigte på det, vi skal i gang med. Altså udviklingen af firmaet med mere globalt sigte for øje. Men i kraft af udnævnelsen til COO med større ansvar lagt ind direkte under mig i den nye stilling. Bl.a. med HR – herunder yderligere udnyttelse af synergier mellem vores globale kontorer - samt de juridiske og kreditmæssige områder. 
 
For mig er det meget spændende at skifte fra en samlet Mærsk-organisation med over 30.000 ansatte og så til Monjasa, hvor antallet af medarbejdere nok er mindre, men hvor målsætningerne i sig selv er på niveau. Firmaet er jo blevet så stort og har ekspanderet så meget, at strategien skal være mere globalt orienteret. Og jeg har så dels erfaringen i den type processer, dels værktøjerne til at få den nye struktur hamret sammen. Huset Monjasa skal tilbyde ensartet service - hvad enten man som kunde eller leverandør møder os i Danmark, Panama eller Singapore. Det er målet. Og arbejdet er i fuld gang.
 
CV Svend Stenberg Mølholt 
 
MISE, A.P. Møller – Mærsk
HD Finansiering og Investering, CBS
Executive MBA, Henley University (DDMF-fondstøttet)
 
Ansat Mærsk/Damco/Dansk Supermarked
2004-2015
MISE Trainee
PA (Søren Skou)
Key account manager – Maersk Logistics
CCO – Maersk Logistics/Damco Denmark
Chief transformation officer – Damco Global (HQ Holland)
Group transformation officer – Dansk Supermarked

Monjasa
2015-2016
Business development manager 
2016-
COO
BREAKING
{{ article.headline }}
0.141|