23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

'Maersk Connector' nødvendig for DeepOceans fokus på undersøisk interconnecting

NYBYGNING: Det er en meget målrettet og specialiseret nybygning, Maersk Supply Service har leveret til den mangeårige kunde DeepOcean. 'Maersk Connector' har foreløbigt tre interconnecting-opgaver at tage fat på.
Fredag 26. februar ankom 'Maersk Connector' til Newcastle direkte fra Galati i Rumænien. Selv om nybygningen 'Maersk Connector' formelt blev overtaget af rederen Maersk Supply Service ved Damen-gruppens værft i Galati 4. februar, har rejsen nordover op mod Tyne-floden alligevel haft karakter af en leveringsrejse. Det er nemlig i Newcastle, at Maersk Supply Service stiller den avancerede kabellægger-nybygning til rådighed for kunden, norsk/hollandsk/britiske DeepOcean.

Her er 'Maersk Connector' foreløbigt sluttet til en syvårig kontrakt. Maersk Supply Service har en lang relation med DeepOcean, som strækker sig tilbage til halvfemserne, hvor selskabet under det daværende navn CTC Marine Projects første gang begyndte at anvende kabellæggertonnage fra Maersk Supply Service til deres opgaver med fiberoptiske undersøiske kabler.

Det er således også DeepOcean, der de senere år har beskæftiget den sidste af Maersk Supply Services fire Stralsund-byggede kabellæggere fra starten af nullerne, 'Mærsk Recorder'. Den nye kontrakt med DeepOcean og Maersk Supply Services nysatsning på kabellægger-tonnage bunder imidlertid i et andet setup, end den hidtidige relation.

Ingen lignende skibe i markedet

Ikke mindst fordi der denne gang med 'Maersk Connector' er tale om en langt mere specialiseret nybygning, øremærket til DeepOcean. Faktisk arbejdede DeepOcean i starten selv på at ville bygge skibet. Men senere i processen overlod selskabet, der ikke selv har tradition for at eje skibe, opgaven til den mangeårige danske tonnageleverandør.

DeepOcean havde ikke valget om at hente anden tonnage i markedet. Selskabets fokus i de senere år på markedet for såkaldte interconnecting-undersøiske kabler lægger nemlig op til langt mere målrettet og avanceret tonnage. En nødvendighed, hvis opgaverene inden for området, som oftest foregår på meget lægt vand, skulle løses så effektivt som muligt.

Interconnecting består hovedsageligt af to områder, som er indeholdt i de foreløbigt tre kontrakter, DeepOcean har i hus til 'Maersk Connector'. Dels etablering af transnationale powerkabler mellem to eller flere lande, som giver mulighed for at handle og dele de enkelte landes nationale powergrids med andre. Og dels etablering af det interne powergrid på en offshore vindmøllepark samt dens eksportkabel til land.

Nemo Link og DONG

'Maersk Connector' skal således i sit første driftsår arbejde på Nemo Link Interconnector Project med en kapacitet på 1.000 MW mellem England og Belgien for et britisk energiselskab. Samt for Dong Energy på dels den 580 MW store Race Bank-park på britisk sokkel, og dels ligeledes for Dong Energy på udvidelsen af den britiske Walney-havmøllepark. Alene Walney-projektet indbefatter lægning af 23 km interconnecting-kabler og et 136 km langt eksportkabel.

'Maersk Connector's første opgave bliver på Nemo Link-projektet, men i de kommende uger skal DeepOcean først have udrustet nybygningen ved kaj i Newcastle. Det indbefatter bl.a. at få den store kabelkarrusel om bord. Karrusellen, der i lighed med skibet ejes af Maersk Supply Services, har en kapacitet på 7.000 tons.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.094|instance-web03