Effekten af et bredere fokus ud i markedet for skibsreparationer er begyndt at bære frugt hos Assens Skibsværft. Godt nok blev det seneste regnskabsår, som endte med udgangen af september sidste år, betegnet som utilfredsstillende i det netop udsendte årsregnskab. Men værftets direktør, Erling Pedersen, fortæller til Søfart, at det siden er begyndt at tegne rigtigt fornuftigt.
Assens Skibsværft afleverede for nylig skoleskibet 'Georg Stage' efter en fire måneder lang ombygning og levetidsforlængelse. En opgave, der kunne udføres midt i den typiske lavsæson for skibsreparationer, og som gennem hele perioden har givet arbejde til mellem 35 og 40 mand.
De manderessourcer har efterfølgende kunnet overføres til turistpassagerskibet 'Sagafjord', som nu er inde til en lige så stor omgang, hvor stort set alt skal overhales, inden skibet skal tilbage til Roskilde Fjord om seks uger, fortæller Erling Pedersen. Men det er først og fremmest værftets fokus på fiskefartøjer i de senere år, som sikrer en bedre udnyttelse af ordrekapaciteten.
Kigger på større flydedok
”Det er et marked, vi ikke tidligere har været i, men som er under et mindre konkurrencepres her i vores område, hvor vi er tæt på Polen og de øvrige fynske værfter. Vi startede med en trawler fra Royal Greenland. Siden har vi haft en norsk trawler inde, som bl.a. skulle have fornyet hele køleanlægget. Begge har været store opgaver med mange timers arbejde i,” siger Erling Pedersen.
Han fortæller, at udførelsen af de første opgaver i segmentet nu gør, at der kommer flere forespørgsler ind på fiskefartøjer. Udfordringen er imidlertid, at værftet reelt ikke er gearet til de stadig større fiskerifartøjer. Der forespørges nemlig typisk på opgaver på fartøjer på mellem 2.000 og 3.500 tons.
”Vi er derfor nu ude i markedet efter en større flydedok på omkring 4.000 tons til erstatning af vores nuværende på 2.100 tons. Den vil helt klart give os nye muligheder, nu hvor sejlrenden ind til Assens Havn også for nylig er blevet uddybet til 7,6 meter. Vi har selv otte meter ved vores udrustningskaj,” oplyser han.
Bruger ikke ressourcer på søværns-udbud
Erling Pedersen forklarer, at mens værftet nu også henter opgaver ind fra fiskerierhvervet, er der andre områder, som helt er blevet taget af den kommercielle radar.
”Det er efterhånden lang tid siden, at vi har haft søværnsskibe inde. Vi er helt holdt op med at byde på dem, da de reelt kun kan vindes på kostprisen, og det er der ingen bundlinje i. Vi har også flere gange været med på tyske politifartøjer, hvor vi mener, at vi har lavet et skarpt tilbud. Men alle gangene er det glippet, så man får en klar fornemmelse af, at der reelt fra tysk offentlig side er tale om rene kontroludbud,” siger Erling Pedersen.
Fokus er derfor på andre segmenter. Selvfølgelig ikke mindst på småfærger, som Erling Pedersen fortæller, at værftet i øjeblikket har en pæn ordrebeholdning af. Ifølge ham ikke mindst grundet værftets 1.200 tons overdækkede dok, hvor en færge uafhængig af vejret kan ekspederes på fire døgn med stålarbejde om dagen og malerarbejde om natten.
Synergi og rustfrit stål
Det er ikke alene strømmen af opgaver med skibsreparationer, som sikrer en kontinuerlig beskæftigelse af de 50 mand, Assens Skibsværft lige nu har på lønningslisten. Den sikres også ved hjælp af koncern-søsterselskabet E. P. Industri & Marineservice, der, som navnet antyder, også udfører opgaver inden for industrisektoren på metalområdet generelt, men ikke mindst med rustfrit stål.
Erling Pedersen forklarer, at denne konstruktion dels sikrer, at han kan fastholde sine medarbejdere under markedsudsving. Og dels også, at skibsværftsdelen har adgang til folk med know-how på rustfrit stål-området, hvilket er afgørende for at tiltrække de store ombygnings- og reparationsprojekter inden for fiskerisegmentet.
Medregnes underleverandører, er der på de travle dage, som med den aktuelle renovering af 'Sagafjord', omkring 80 mand i gang på værftsgrunden i Assens. De to seneste regnskabsår har givet overskud fra den primære drift på henholdsvis godt 995.00 og godt 969.000 kroner. Tal, der er blevet noteret som utilfredsstillende, men som værftets direktør altså nu pejler på bliver væsentligt forbedret i den nuværende periode.
Læs også:
Assens Skibsværft afleverede for nylig skoleskibet 'Georg Stage' efter en fire måneder lang ombygning og levetidsforlængelse. En opgave, der kunne udføres midt i den typiske lavsæson for skibsreparationer, og som gennem hele perioden har givet arbejde til mellem 35 og 40 mand.
De manderessourcer har efterfølgende kunnet overføres til turistpassagerskibet 'Sagafjord', som nu er inde til en lige så stor omgang, hvor stort set alt skal overhales, inden skibet skal tilbage til Roskilde Fjord om seks uger, fortæller Erling Pedersen. Men det er først og fremmest værftets fokus på fiskefartøjer i de senere år, som sikrer en bedre udnyttelse af ordrekapaciteten.
Kigger på større flydedok
”Det er et marked, vi ikke tidligere har været i, men som er under et mindre konkurrencepres her i vores område, hvor vi er tæt på Polen og de øvrige fynske værfter. Vi startede med en trawler fra Royal Greenland. Siden har vi haft en norsk trawler inde, som bl.a. skulle have fornyet hele køleanlægget. Begge har været store opgaver med mange timers arbejde i,” siger Erling Pedersen.
Han fortæller, at udførelsen af de første opgaver i segmentet nu gør, at der kommer flere forespørgsler ind på fiskefartøjer. Udfordringen er imidlertid, at værftet reelt ikke er gearet til de stadig større fiskerifartøjer. Der forespørges nemlig typisk på opgaver på fartøjer på mellem 2.000 og 3.500 tons.
”Vi er derfor nu ude i markedet efter en større flydedok på omkring 4.000 tons til erstatning af vores nuværende på 2.100 tons. Den vil helt klart give os nye muligheder, nu hvor sejlrenden ind til Assens Havn også for nylig er blevet uddybet til 7,6 meter. Vi har selv otte meter ved vores udrustningskaj,” oplyser han.
Bruger ikke ressourcer på søværns-udbud
Erling Pedersen forklarer, at mens værftet nu også henter opgaver ind fra fiskerierhvervet, er der andre områder, som helt er blevet taget af den kommercielle radar.
”Det er efterhånden lang tid siden, at vi har haft søværnsskibe inde. Vi er helt holdt op med at byde på dem, da de reelt kun kan vindes på kostprisen, og det er der ingen bundlinje i. Vi har også flere gange været med på tyske politifartøjer, hvor vi mener, at vi har lavet et skarpt tilbud. Men alle gangene er det glippet, så man får en klar fornemmelse af, at der reelt fra tysk offentlig side er tale om rene kontroludbud,” siger Erling Pedersen.
Fokus er derfor på andre segmenter. Selvfølgelig ikke mindst på småfærger, som Erling Pedersen fortæller, at værftet i øjeblikket har en pæn ordrebeholdning af. Ifølge ham ikke mindst grundet værftets 1.200 tons overdækkede dok, hvor en færge uafhængig af vejret kan ekspederes på fire døgn med stålarbejde om dagen og malerarbejde om natten.
Synergi og rustfrit stål
Det er ikke alene strømmen af opgaver med skibsreparationer, som sikrer en kontinuerlig beskæftigelse af de 50 mand, Assens Skibsværft lige nu har på lønningslisten. Den sikres også ved hjælp af koncern-søsterselskabet E. P. Industri & Marineservice, der, som navnet antyder, også udfører opgaver inden for industrisektoren på metalområdet generelt, men ikke mindst med rustfrit stål.
Erling Pedersen forklarer, at denne konstruktion dels sikrer, at han kan fastholde sine medarbejdere under markedsudsving. Og dels også, at skibsværftsdelen har adgang til folk med know-how på rustfrit stål-området, hvilket er afgørende for at tiltrække de store ombygnings- og reparationsprojekter inden for fiskerisegmentet.
Medregnes underleverandører, er der på de travle dage, som med den aktuelle renovering af 'Sagafjord', omkring 80 mand i gang på værftsgrunden i Assens. De to seneste regnskabsår har givet overskud fra den primære drift på henholdsvis godt 995.00 og godt 969.000 kroner. Tal, der er blevet noteret som utilfredsstillende, men som værftets direktør altså nu pejler på bliver væsentligt forbedret i den nuværende periode.
Læs også: