CLdN (Cobelfret) har kontraheret to 5.500 lanemeter ro/ro-skibe ved kroatiske Uljanik til levering i 2018. Det rapporterer flere internationale shippingmedier.
Dermed er den Luxemburgbaserede shortsea-operatør med et vidt forgrenet netværk ud fra Benelux til Syd- og Nordeuropa gået et skridt videre med deres store bebudede nybygningsprogram. Samtidigt øges momentet i et nybygningsmarked inden for konventionel shortsea-ro/ro-tonnage, der gennem flere år har oplevet stilstand.
Den blev i sidste måned brudt, da FSG-værftet i Flensborg modtog en in-house-ordre på mindst to ro/ro-skibe fra værftets norske ejer, rederigruppen Siem. De nybygninger er beskæftigelsesmæssigt allerede sat i forbindelse med flere store europæiske operatører – heriblandt danske DFDS.
Tredje og fjerde nybygninger
De to aktuelle nybygninger fra Kroatien til CLdN (Cobelfret) er foreløbigt tredje og fjerde firm ordre i rederiets bebudede nybygningsprogram på i alt 12 skibe. De første to firm ordrer er på en helt ny generation af mega-ro/ro-skibe på ikke mindre end 8.000 lanemeters kapacitet, der skal bygges hos Hyundai Mipo i Sydkorea.
De to netop kontraherede nybygningers kapacitet er også betragtelig stor, sammenlignet med eksisterende moderne tonnage i markedet. Ifølge de oplyste tekniske data på Uljanik-ordrerne er denne opnået ved, at skibene får en bredde på 32 meter.
Denne giver de 211 meter lange nybygninger to ekstra lanes i forhold til eksempelvis DFDS’ tre forlængede 229 meter lange og 4.700 lanemeter store skibe i den såkaldte blomster-klasse, som til sammenligning har en bredde på 26,5 meter.
Læs også:
                                        Dermed er den Luxemburgbaserede shortsea-operatør med et vidt forgrenet netværk ud fra Benelux til Syd- og Nordeuropa gået et skridt videre med deres store bebudede nybygningsprogram. Samtidigt øges momentet i et nybygningsmarked inden for konventionel shortsea-ro/ro-tonnage, der gennem flere år har oplevet stilstand.
Den blev i sidste måned brudt, da FSG-værftet i Flensborg modtog en in-house-ordre på mindst to ro/ro-skibe fra værftets norske ejer, rederigruppen Siem. De nybygninger er beskæftigelsesmæssigt allerede sat i forbindelse med flere store europæiske operatører – heriblandt danske DFDS.
Tredje og fjerde nybygninger
De to aktuelle nybygninger fra Kroatien til CLdN (Cobelfret) er foreløbigt tredje og fjerde firm ordre i rederiets bebudede nybygningsprogram på i alt 12 skibe. De første to firm ordrer er på en helt ny generation af mega-ro/ro-skibe på ikke mindre end 8.000 lanemeters kapacitet, der skal bygges hos Hyundai Mipo i Sydkorea.
De to netop kontraherede nybygningers kapacitet er også betragtelig stor, sammenlignet med eksisterende moderne tonnage i markedet. Ifølge de oplyste tekniske data på Uljanik-ordrerne er denne opnået ved, at skibene får en bredde på 32 meter.
Denne giver de 211 meter lange nybygninger to ekstra lanes i forhold til eksempelvis DFDS’ tre forlængede 229 meter lange og 4.700 lanemeter store skibe i den såkaldte blomster-klasse, som til sammenligning har en bredde på 26,5 meter.
Læs også: