23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Cobelfret realiserer yderligere ordrer i storstilet ro/ro—nybygningsprogram

SHORTSEA: Momentet øges nu yderligere i tonnagetilgangen til det nordeuropæiske shortsea-netværk med to kontraherede nybygninger til Cobelfret.
CLdN (Cobelfret) har kontraheret to 5.500 lanemeter ro/ro-skibe ved kroatiske Uljanik til levering i 2018. Det rapporterer flere internationale shippingmedier.

Dermed er den Luxemburgbaserede shortsea-operatør med et vidt forgrenet netværk ud fra Benelux til Syd- og Nordeuropa gået et skridt videre med deres store bebudede nybygningsprogram. Samtidigt øges momentet i et nybygningsmarked inden for konventionel shortsea-ro/ro-tonnage, der gennem flere år har oplevet stilstand.

Den blev i sidste måned brudt, da FSG-værftet i Flensborg modtog en in-house-ordre på mindst to ro/ro-skibe fra værftets norske ejer, rederigruppen Siem. De nybygninger er beskæftigelsesmæssigt allerede sat i forbindelse med flere store europæiske operatører – heriblandt danske DFDS.

Tredje og fjerde nybygninger

De to aktuelle nybygninger fra Kroatien til CLdN (Cobelfret) er foreløbigt tredje og fjerde firm ordre i rederiets bebudede nybygningsprogram på i alt 12 skibe. De første to firm ordrer er på en helt ny generation af mega-ro/ro-skibe på ikke mindre end 8.000 lanemeters kapacitet, der skal bygges hos Hyundai Mipo i Sydkorea.

De to netop kontraherede nybygningers kapacitet er også betragtelig stor, sammenlignet med eksisterende moderne tonnage i markedet. Ifølge de oplyste tekniske data på Uljanik-ordrerne er denne opnået ved, at skibene får en bredde på 32 meter.

Denne giver de 211 meter lange nybygninger to ekstra lanes i forhold til eksempelvis DFDS’ tre forlængede 229 meter lange og 4.700 lanemeter store skibe i den såkaldte blomster-klasse, som til sammenligning har en bredde på 26,5 meter.

Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.156|instance-web03