23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Russisk stålmastodont i Frederiksværk holder liv i coasterfarten

TØRLAST: Det Danske Stålvalseværks død er stærkt overdrevet, og afskibningerne fra stålpladefabrikken i Danmarks første industriby når rekord i 2016.

NLMK Dansteel er navnet på det dansk-russiske selskab, som holder liv i Danmarks første og eneste virksomhed i den helt tunge ende af dansk industri. Og med en forventet produktion på 445.000 stålplader, der hovedsageligt skal afskibes med mindre fragtskibe, holder Moder Rusland også gang i en lang række af de stadigt færre danske og udenlandske coastere.

I hjertet af den stålindustripark, der engang hed Det Danske Stålvalseværk, bliver 60 tons tunge moder-slabs til baby-slabs, som bliver varmet og valset til flere meter lange og centimetertykke stålplader til blandt andet offshore vindmøllefundamenter i Kattegat og Nordsøen, skibsværfter på kontinentet og andre stålaftagere i Europa og det store udland.

Mens aftagerne af stålpladerne har forandret sig over årene, er der også sket mange udviklings- og afviklingstrin på logistikafviklingen gennem årene, og ikke mindst siden Det Danske Stålvalseværk gik konkurs i 2002 for blot få måneder senere at genopstå under nyt navn og med nye ejere.

Nu med russisk direktør

Shippingchefen hedder stadig Martin Dan Jensen. Han har nu russisk direktør, nye russiske kolleger, og hele shippingkæden er ikke længere en fuldt integreret del af shippingarbejdet, som dengang Frederiksværk Shipping eksisterede, men er nu i højere grad et samspil mellem flere forskellige samarbejdsparter.

De indgående leverancer af halvfabrikata, såkaldte moder-slabs, på general cargo-skibe bliver håndteret og arrangeret af moderselskabet NLMK med hovedsæde i Lipetsk syd for Moskva.

Men alle udgående laster styres af Martin Dan Jensen og shippingassistent Tina Møller Kristensen. En logistikopgave baseret på, hvad de ser i produktionstallene, og hvilke leverancer af tonstunge klodser af råstål i moder-slabs som er på vej ind fra Rusland.

Samarbejde med lokale partnere

”Der har vi i dag et godt samarbejde med Baltic Shipping Company i Hundested. Vi melder ud, hvad vi skal bruge i næste uge og længere frem i tid. Så er det deres opgave at gå ud i markedet og komme tilbage til os og vise, hvilke muligheder der er,” siger Martin Dan Jensen og nævner, at selve stevedoreopgaven på kajen i Frederiksværk og ved dellaster i Hundested er overdraget til et andet lokalt selskab, A. Henriksen Shipping.

Med den nuværende pladeproduktion, en dybgangsrestriktion på fem meter i havnen i Frederiksværk og en række kunder, som gerne vil aftage plader svarende til, hvad der kan være i mindre coastere, giver det et virvar af mindre tørlastskibe ind og ud ved de to afskibningskajpladser NLMK Dansteel har til rådighed.

For at nå pladeproduktionsmålene kræver det, ”at vi har et skib hver dag, og at vi når omkring 7-8000 tons plader sendt ud hver uge, så det ikke hober sig op, og for at vi kan nå vores afsendelsesbudget.”

Derfor forventer NLMK Dansteel, at der for hele 2016 kommer til at være omkring 250 afskibninger på skibe i skibsstørrelser, der ligger fra danske 'Saturn' på 800 t.dv. og hele vejen op til 2500 t.dv. for de største skibe, der teknisk set ikke længere indgår i coasterflåden, men mere korrekt er general cargo-skibe.

Udbud og coasterstørrelse under forandring

Ifølge den seneste opgørelse i Dansk Illustreret skibsliste var der i 2016 17 coastere og 22 general cargo-skibe i den danske handelsflåde. Tilbage i 2007, hvor Dansk Illustreret Skibsliste for første gang opgjorde antallet af skibe fordelt på segmenter af den danske handelsflåde, var der 62 coastere og 95 general cargo-skibe.

Og netop udbuddet og størrelsen af den tilgængelige tonnage er et element, som har forandret sig gennem årene, siger Martin Dan Jensen. For mens mængden af plader lastet er steget, er antallet af afskibninger faldet i takt med, at coasterflåden har forandret sig.

”Lige omkring år 2000 havde vi vel 10 til 12 små coastere, som sejlede fast for Stålvalseværket. Skibe med 250 tons lasteevne og op til 1500 tons. Og heraf var der to på timecharter, 'Anders Rousing' og 'Sarah Rousing'.”

Skrot blev til stål

BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|