23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Mærsk fastholder forventningerne om stor tilbagegang

REGNSKAB: 2016 vil byde på væsentlig tilbagegang for Mærsks samlede forretning, der i første kvartal kom ud med marginalt plus på bunden.

Det er fortsat konklusionen på et kig i krystalkuglen hos konglomeratet, skriver Mærsk-gruppen i onsdagens regnskab for første kvartal.

Formuleringen om "væsentlig" tilbagegang i gruppens underliggende nettoresultat, når man ser bort fra frasalg og særlige nedskrivninger, er uændret fra årsregnskabet i februar. I 2015 tjente Mærsk 3,1 mia. dollars på den post.


Til sammenligning venter analytikerne en samlet Mærsk-indtjening på 1,5 mia. dollars efter skat i 2016, viser estimater indsamlet af Ritzau Estimates.


For A.P. Møller - Mærsks flagskibsdivision, containerrederiet Maersk Line, spås det fortsat, at resultatet i 2016 bliver "væsentligt under" 2015 på grund af det store fald i fragtraterne og fortsat lav vækst i efterspørgslen. I 2015 tjente rederiet 1,3 mia. dollars underliggende.


Maersk Oil tror nu, at 2016 vil give et break even-resultat, hvis olieprisen holder sig omkring 40-45 dollars per tønde.


Tidligere forventede oliedivisionen at få et "underliggende underskud" i år, som dog kunne blive til et nulresultat, hvis olieprisen steg til 45 til 55.


2016-prognosen er baseret på en højere spådom om en daglig gennemsnitsproduktion på 320-330.000 tønder olie og gas mod tidligere 315.000. Til gengæld skrues der igen ned for efterforskningsomkostningerne, som ventes lavere end sidste år.


I Mærsks havnedivision, APM Terminals, venter man til gengæld nu et lavere 2016-resultat end sidste år, hvor havneforretningen tjente 626 mio. dollars underliggende. Tidligere var forventningen et resultat i samme niveau.


I Maersk Drilling, der ejer og driver borerigge, forventes der fortsat "væsentligt lavere" indtjening end i 2015, hvor overskuddet lød på 732 mio. dollars, på grund af lavere dagsrater og flere ledige rigge.


Mærsk-gruppens "femte ben", APM Shipping Services, spår også fortsat et "væsentligt lavere" resultat i år. Sidste år leverede divisionen, der tæller Maersk Tankers, Maersk Supply Service, Damco og Svitzer, et fælles underliggende overskud på 404 mio. dollars.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063|instance-web03