23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

JL-samarbejdspartner Odfjell overvejer sin fremtid i gastankfarten

REGNSKAB / NYBYGNINGER: Norske Odfjell med danske Christian Mørch i spidsen overvejer kancellering af fire forsinkede nybygninger fra kinesisk værft og sin fremtid i gastank generelt.
Det norske rederi Odfjell har i sin regnskabsmeddelelse for første kvartal lagt pæne tal på bordet. Men rederiet, der bl.a. samarbejder med Lauritzen Kosan om drift af to 9.100 kbm.-enheder – 'Bow Gallant' og 'Bow Guardian' – kommer også med beskeden om, at man overvejer sin fremtid i gastank. Først og fremmest via en sandsynlig firedobbelt aflysningsrunde ved kinesiske Nantong Sinopacific omkring forsinkede 17.000 kbm.-enheder.
 
Odfjells danske CEO, Kristian Mørch, meddeler i sammenhængen, at rederiet på grund af forsinkelserne på skibene og drøftelser med byggeværftet formodentlig skrider til kancellering af ordrerne – på en en-efter-en-basis, hvor første enhed stryges i løbet af maj og de øvrige med tre måneders mellemrum, efterhånden som bygge-deadlines overskrides. 
 
Videre pointeres det, at rederiet helt generelt vil overveje sine strategiske muligheder, for så vidt angår investeringerne i gastank.

I en mail til Søfart uddyber Kristian Mørch:

"En potentiel aflysning af skibe er ikke begrundet med et ændret markedssyn, men udelukkende fordi alle de første fire (17.000 kbm.) skibe er betydeligt forsinket. Det er vigtigt at understrege, at de ikke er aflyst endnu, men hvis det ender med aflysning, så giver det kun mening, at vi overvejer, om vi overhovedet skal være i gas. Det ville betyde, at vi skulle "starte forfra" med nye ordrer, og vi mener, at vi kan bruge den kapital bedre i vores kerneforretning (kemikalietank. Red.)."

Gode bunkerpriser et stort plus

Ud over samarbejdet med Lauritzen Kosan i sidstnævntes pool for 8.000-9.000 LPG/ethylen-tankere er Odfjell ”kun” aktiv på nybygningsfronten. Og her er der ud over de fire 17.000 kbm.-skibe i farezonen også fire andre på 22.000 kbm. i pipelinen. Også de er bestilt ved Nantong Sinopacific. 
  
Helt generelt glider det dog fint for Odfjell, der i første kvartal i år forbedrede sin driftsindtjening (Ebitda) med 24 mio. dollars – til plus 69 mio. dollars – i forhold til forrige kvartal. Rederiet henviser bl.a. til de meget gunstige bunkerpriser som en væsentlig årsag. Herunder udløb af tidligere indgåede bunkerderivat-aftaler.
 
Videre har rederiet ifølge Christian Mørch haft god succes med et gennemgribende udgifts- og effektiviseringsprogram, der på fundamental vis har forbedret rederiets konkurrenceevne, fastslår Christian Mørch. Rederiet forventer en opbremsning i indtjeningen i andet kvartal, men også et samlet positivt resultat. Det gælder også for året som helhed.
 
Ud over gastank er Odfjell særligt aktiv inden for kemikalietankfarten, hvor rederiet driver en stor flåde af skibe i forskellige segmenter. Både af egne og opererede skibe. Stærkest har farten mellem USA og Fjernøsten tegnet sig. Rederiet er også involveret i tankterminaldrift, hvor man i øvrigt fik første positive kvartal siden 2013 i første kvartal 2016. Der drives terminaler i Asien, Mellemøsten, Europa og Nordamerika.
BREAKING
{{ article.headline }}
0.172|