23948sdkhjf

Med Søværnet på patrulje langs isbjerge og hvaler vest for Grønland

| Af Ebbe Fischer | Tip redaktionen om en historie

ARKTIS: Ikke engang den amerikanske flåde viser sig så højt mod nord som de danske inspektionsfartøjer, der patruljerer Grønlands kyster. Søfart steg om bord ved Sisimiut.

Propelflyet har kurs ud mod kysten fra Sønder Strømfjord, hvor Air Greenlands store maskine har sat os af på øens hovedlandingsplads. Det blæser. Og det er koldt. I nat, den 9. maj 2016, faldt 20 cm sne, præcis hvor vi skal hen, og flyet før vores afgang er aflyst.

Vi kan intet se ud af vinduet. Men vi kan mærke vinden rive i propelflyet på den korte transfertur til Sisimiut. Pludselig giver det er ryk i kabinen. Flyet taber højde, og der går et sus igennem de 36 mennesker i den propfulde maskine. Vi falder hastigt, men så mærker vi piloterne få fat igen. Vi sniger os videre ud mod kysten med bekymrede miner.

Snart bliver vi overrasket på ny. På vej ned mod Sisimiut bryder vi pludselig igennem skyerne i lav højde, og nu kan vi se de små farverige huse, der udgør Grønlands næststørste by med 5.000 indbyggere.

Piloten cirkler ud mod havet og foretager et stort venstresving for at ramme landingsbanen.  Da han lægger flyet sidelæns, får vi et perfekt billede hen over fjorden, og dér ligger det. Et af den danske flådes stolte krigsskibe. Inspektionsfartøjet 'Ejnar Mikkelsen'. Flyveturen er kun opvarmning.

Afgang mod syd

”Du skal se efter en fyr i militæruniform,” lyder det i røret.

OK. Telefonbeskeden er klar. Kaptajnen har sendt to mand af sted for at hente os i 'Ejnar Mikkelsens' SAR-båd. Taxaen stopper ved en lille grill, tæt ved havnen, hvor en dansk sømand venter. Han giver hånd og smiler.

”Det er koldt i dag,” siger han, da vi trasker gennem sneen ned til den ventende båd. Sne på denne årstid er ikke normalt i Sisimiut, foråret burde være kommet, men de stejle klipper ned mod havet er fyldt med sne.

Kort efter sidder vi tre mand i en lille maskine. SAR-båden er helt aflukket, så den kan klare vanskelige redningsopgaver ved Grønlands kyster, når den bliver frigivet fra 'Ejnar Mikkelsens' bagende. Udenfor i bugten er søen stille. Lidt længere ude rumler den endnu.

Et lille samfund

”Vi var bekymrede for, om du kunne nå frem,” siger kaptajn Jørgen Bruun, da han tager imod i sin kahyt, mens vi sejler sydover i den vuggende sø.

Hans skib sejlede fra Ilulissat mod nord i 25 sekundmeter dagen inden. Sådan en kuling kan skibet nemt klare, men man tager trods alt kun ud i blæsevejr af den kaliber, når man har et ærinde. Og skibet blev rystet igennem til ære for Søfart, fortæller mændene med et smil.

Vi er landet i et mindre samfund på havet, der virker hyggeligt og afslappet. Men hvor alle 19 tydeligvis kender deres roller som en del af et veltrimmet og professionelt urværk.

”Livet om bord er selvfølgelig præget af, at vi er et lille samfund. Vi har desuden mere end én funktion hver, fordi det er en relativt lille besætning i et stort fartøj. Vi opererer i isolerede og øde egne. Det er Grønland, og det er præget af meget hårdt vejr. Derfor hænder det også ofte, at vi skal ud og assistere - både med isbrydning, men også med søredning,” forklarer Jørgen Bruun og tilføjer:

”Hver gang vi har reddet menneskeliv, har det været en enestående oplevelse. Dem har der været en del af.”

Speciel redningsaktion

Arktisk Kommando i Nuuk, som bl.a. har 'Ejnar Mikkelsen' under sin kommando, styrede 120 SAR-aktioner i 2015, herunder landaktioner, og det er omtrent det årlige niveau. Kun en lille håndfuld får fatale følger, og mens sømændene nyder deres job, nyder de også at være med til at gøre en forskel.

Oppe på broen har Morten Køpke vagten. Vi har ankret op for natten, indenskærs ved en lille fjord efter en brusende sejlads sydpå på det åbne hav. Tusmørket har sænket sig. Vi ligger i læ tæt ved bjergene, vandet er blikstille, og han har tid til at fortælle en historie. Det var for et par år siden, da en lille speedbåd med fire unge mænd om bord kom i problemer. De var lidt for langt ude på søen, da motoren gik i stykker.

”Det er i sagens natur lidt farligt, så de ringede efter hjælp. Jollen tog vand ind, da vi fandt dem, og vi fik drengene om bord på skibet. De var utroligt taknemmelige og glade. I løbet af natten havde vi båden liggende på siden af vores skib, men næste morgen havde den taget så meget vand ind, at den var sunket,” siger Morten Køpke og tilføjer:

”Det var jo heldigt, at de ikke var i båden længere. Næste dag kom en af knægtenes mor ned med en stor købmandskurv med mad som tak for, at vi havde hentet hendes søn. Det er noget, man husker. Det giver varme. Og det giver også rigtig meget mening, når vi kan hjælpe befolkningen med isbrydning og anden assistance.”

Blandet besætning

Næste formiddag møder vi Apu på det åbne hav. Gråvejret har lagt sig som en dyne over søen, som vi skærer igennem på vej sydover. Aputsiaq Egede er 28 år og marine overkonstabel. De andre kalder ham bare Apu, og han er tydeligvis en vellidt kollega om bord. Han har nemlig en særlig fordel. Han taler grønlandsk.

Vi sidder i besætningens opholdsrum, hvor store sofaer og et kæmpe fladskærms-tv præger billedet. Det gynger en del nu, men det ænser Apu ikke. Han taler med et smittende smil.

”Det giver en god mening at være her som grønlænder. Specielt under eftersøgningsopgaverne. Jeg kender meget til området sydpå, hvor jeg kommer fra, det er en fordel. Og så er der sproget,” siger han.

”De unge grønlændere taler både engelsk og dansk, men mange af de gamle taler næsten kun grønlandsk. Så vores opgaver bliver lidt nemmere, når jeg også er med og kan tale med grønlænderne,” forklarer han.

Hvaler ved Nuuk

Der skal meget til, før Apu bliver søsyg, mens flere andre på skibet erkender, at de ikke er så glade for de helt store bølger. Til tider må de lægge sig. Som grønlænder er Apu imidlertid vokset op med jagt på land og havet, men selv han kan blive ramt.

”Jeg oplevede det en gang, da vi sejlede fra Island til Nordøstgrønland for to år siden. Bølgerne var omkring 20 meter høje. Det var slemt - det blæste bare op lige pludselig uden for vejrprognoserne. Vejrudsigten sagde omkring 14 sekundmeter, men det blev alligevel 40, så vejrudsigten kan man ikke altid regne med i Grønland,” siger han.

Efter en lang sejlads ind og ud af fjordene, forbi smukke Maniitsoq, nærmer vi os Nuuk sent om aftenen på andendagen. Da vi er et stykke inde i fjorden, ikke så langt fra Grønlands hovedstad, dukker en pukkelhval pludselig op. Og så én til. Kaptajnen sætter farten lidt ned. De to hvaler danser længe i overfladen, i hvad der ligner en parringsdans, mens vi sejler sagte forbi.

Vi har endnu til gode at se et andet skib.



FAKTABOKS: 'Ejnar Mikkelsen'

Ejnar Mikkelsen var en dansk polarforsker og skibsfører, og har derfor lagt navn til det andet fartøj i Knud Rasmussen-klassen. Et tredje skib er på vej, og det bliver som sine to søsterskibe navngivet efter en polarforsker - Lauge Koch.

Navnene skyldes, at inspektionsfartøjerne er bygget til både at kunne operere på åbent hav og bevæge sig adræt ind i lumske fjorde langs den grønlandske kyst i områder, der ikke altid er kortlagt. Og hvor man skal være påpasselig.

De foreløbig to skibe er hovedansvarlige for at patruljere området omkring Grønland, særligt på den mere befolkede vestkyst, mens de lidt større såkaldte inspektionsskibe i højere grad bevæger sig sydøst for Grønland og ved Færøerne.

Inspektionsfartøjerne er bygget på Karstensens Skibsværft i Skagen. 'Ejnar Mikkelsen' er søsat i 2007 og taget i brug i januar 2009 - kort efter søsterskibet. Hvert skib har en besætning på 19 mand, en topfart på 17 knob og en rækkevidde på 3.000 sømil. De har helikopterdæk, men har ikke plads til at huse en sådan under dæk. Skibene har en længde på 71,8 meter, en bredde på 14,6 meter, mens dybdegangen er fem meter og deplacement 2066 tons (fuldt udrustet).

Motorkraft: 2 x MAN 8l27/38 der i alt yder 5.440 kW/7.770 hk + 3 x Scania v8 di 16 - totalt 1,4 MW/2.040 hk + akselgenerator 650 kW/950 hk + bow-thruster 450 kW/640 hk.
Hold dig opdateret med Søfart
Er du abonnent? Bliv abonnent

Med et abonnement får du ubegrænset adgang til online avisen. Læs avisen online

Kommentarer (0)

JOB i FOKUS

Forsiden lige nu

Nu sejler containerskibe syd om Afrika igen

CMA CGM er først til at droppe Suez-kanalen på vej fra Asien til Europa

1

Frederikshavn – Oslo-færge skal i markedet som hospitalsskib

Stena RoRo klar til at udbyde ’Stena Saga’ som hospitalsskib til corona-patienter

1

Tre skadede efter øvelse på 'Torm Maren' ved Guinea

Øvelse med redningsbåd endte utilsigtet, spansk flådefartøj bistod med hjælp

Mærsk-familien hjælper med at skaffe værnemidler til sundhedsansatte

Mærsk vil sende 24 fly med værnemidler fra Kina til Danmark de kommende måneder. Det første fly lander søndag

DFDS: Op mod 2000 ansatte sendes hjem på hjælpepakker

DFDS vil sende op mod 2000 ansatte hjem på hjælpepakker som følge af coronakrisen

Nyhedsbrev

8.576 modtager dagligt nyhedsbrevet.

Se det seneste nyhedsbrev. Annoncér i nyhedsbrevet

Danske Maritime: Kun hvert fjerde medlem er ikke ramt på omsætningen

Online Avis Arkiv

Containersejladser aflyst i enormt omfang

Nu begynder konsekvenserne af den vestlige verdens nedlukning at slå igennem for containerrederierne

Aarhus Havn tjente mere og udledte mindre i 2019

Ultrabulk sejler overskud hjem i faldende marked

2019 bød både på lavere rater, mængder og skibsdage end 2018, men Ultrabulk holder sig i plus og forventer godt 2020

Store projekter luner i Semcos ordrebog

Frese lancerer dynamisk seksvejsventil

Ny ventil giver færre forbindelsespunkter og mindsker dermed risikoen for lækager i HVAC-systemer

Plus

Sandsugere døjer med ny DIS-lov

Sømandsfradraget bortfalder ved kystnære aktiviteter. Dermed stiller Skatteministeriet danske sandsugerselskaber dårligere i forhold til udenlandske konkurrenter i andre europæiske lande, lyder det fra brancheorganisation

Plus 1

Fagbevægelsen gør status over en turbulent tid

Både Lederne Søfart, Metal Maritime og 3F Sømændene følger situationen med coronavirus-krisen nøje og bakker op om velvillighed til trepartsaftalerne

Plus

Fremtidens Oslo-færge kan droppe bildækket og den skal måske sejle på hydrogen

Usikkerhed om fremtidens miljøkrav i København og Oslo gør det ekstremt kompliceret for DFDS at træffe beslutning om nye skibe til den ikoniske færgerute. DFDS-direktør Peder Gellert forudser store forandringer

Gyldne tider for godstog fra Kina

Scan Global Logistics sender fyldt godstog fra Kina til Europa.

Kosan Crisplant skal levere LNG-bunkeranlæg til Skotland

Amerikansk hjælpepakke sejler uden om krydstogtrederier

Plus

Frederikshavn-Oslo var i højrisikogruppen

ANALYSE: Stena Line har været hårdt udfordret af konkurrenter både i Oslo og i Nordjylland siden midt-nullerne, så den permanente lukning af Oslo-ruten var ventet

Efter rekord-regnskab i Granly: Nu bliver nøgleordet likviditet

Plus

Danske shipping-aktier sendt til tælling

For to af de store danske shippingaktiers vedkommende skal man helt tilbage til 00’erne for at finde lige så lave kurser som i dag. Det er ikke rationelt, lyder det fra analytiker

3

Redning af 'Broen' er endelig

Et enigt byråd har godkendt købet, men lufter bekymring over økonomien, skriver sn.dk

DFDS-konkurrent sender 1100 medarbejdere hjem

Hoyer ser slutbrugeren som driver for effektive elektromotorer

Lightship Chartering udpeger ny CEO

Marpro ansætter ny rekrutteringspartner

Nu kommer hjælpen til selvstændige og små virksomheder

Niels Smedegaard til DSV

Kæmpe interesse for digitalt møde om eksport under corona

Ny kulturhistorisk inspektør til Fiskeri- og Søfartsmuseet

Maersk bekræfter: Flere søfolk på containerskib er smittede med coronavirus

Nordiske Medier går stærkt frem og lancerer nyt nichemedie målrettet kommuner

Plus

DEBAT: Ligestilling til søs - er det lidt af et blålys?

Mistanke om coronavirus på Maersk-skib

4.690 virksomheder har søgt lønkompensation på et døgn

Pressede virksomhedsejere lægger hjemmeside ned

Storaktionær langer ud efter Mærsk-formandens honorar

Se alle Medlemmernes egne nyheder

MARS Service- og Sikkerhedsbeslag

Rustfri dobbeltvirkende håndpumpe

Fleksibel hejsløsning til hospital

Nu tester GTS-institut værnemidler 24 timer i døgnet

Se video - Industrikraner som løfter din virksomhed

Vi kan opgradere din eksisterende kran! Fyns Kran Udstyr

MTP – når standardisering skal være dynamisk

Sådan forholder du dig til coronavirus, som virksomhedsejer

HF leverer også solarkabler

Gratis gå-hjem-møde om ISO 45001

Avanceret robot svejseteknologi hos MarineShaft

Kom med når et nyt løfteredskab bliver til

Webinar: Så du ikke med da vi sendte ’LIVE’ tidligere i går?

Har I styr på virksomhedens IT-sikkerhed?

Nye rustfrie produkter hos Carl Stahl A/S

Ty til din kobberhammer og få ingen jammer

God Påske

Støbning af emner i alle gummityper til industrien

Marine pumper

Fodpumpe enkeltvirkende - 15 cc

Brugte kraner købes og sælges

3-Vejs Butterflyventil

Deltag i konkurrencen! Vind en LEGO Mobilkran

Davit kraner – en bærbar kranløsning

Mirit Glas leverer hærdet glas i høj kvalitet!

Send til en kollega

0.189