23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Scandlines fokuserede forretningen og investerede massivt i fremtiden gennem 2015

FÆRGER: Et stadigt mere trimmet Scandlines præsterer godt og har investeret næsten to mia. kroner de sidste to år – størstedelen er blevet anvendt på Fayard.
Scandlines fokuserede forretningen på de dansk-tyske ruter og investerede betydeligt i fremtidssikringen af koncernens færgedrift samt i catering- og retail-aktiviteterne i 2015. Indsatsen for at styrke Gedser-Rostock-ruten viste resultater, og Scandlines overførte det højeste antal passagerer i fem år og skabte stærke økonomiske resultater. Det er sådan, Scandlines i dag opsummerer 2015 i en netop udsendt regnskabsmeddelelse.
 
Scandlines’ omsætning steg med 3,5 procent til 460 mio. euro i 2015 mod 445 mio. euro året før. Samtidigt overførte Scandlines det højeste antal passagerer i fem år. Rederiets færger transporterede 7,6 mio. passagerer, 1,8 mio. biler og 0,5 mio. fragtenheder i 2015.

Fremgangen var drevet af en særligt stærk udvikling på Gedser-Rostock-ruten, som øgede antallet af transporterede biler med 9,6 procent og antallet af passagerer med 6,3 procent i løbet af året. Rødby-Puttgarden-ruten oplevede et mindre fald på 0,1 procent i antallet af transporterede biler samt en moderat vækst i antallet af passagerer på 2,2 procent.

'Prinsesse Benedikte's uheld i Gdansk

Udviklingen skyldtes ifølge Scandlines driftsmæssige udfordringer, hvor kapaciteten var reduceret med 25 procent i højsæsonen grundet skader på færgen 'Prinsesse Benedikte' under et planlagt værftsophold. Fragtvolumen steg med i alt 6,2 procent, og Scandlines’ catering- og retail-salg inklusive BorderShop-aktiviteter viste fortsat stærke resultater som følge af væsentlige investeringer i de senere år.

Scandlines forbedrede driftsresultatet før afskrivninger og særlige poster (Ebitda) med 6,3 procent til 170 mio. euro mod 160 mio. euro i 2014, svarende til en overskudsgrad på 37 procent. Den positive udvikling var primært drevet af trafikvæksten på Gedser-Rostock-ruten, reducerede omkostninger og optimering af driften.

“Vi fortsatte den positive udvikling i 2015 og indfriede vores forventninger for året. Indsatsen for at styrke Gedser-Rostock-ruten viste gode resultater, og det bekræfter perspektivet i at etablere ruten som en effektiv, pålidelig og konkurrencedygtig korridor gennem Central- og Østeuropa,” siger Scandlines’ CEO, Søren Poulsgaard Jensen, og fortsætter:

”Selvom vi stødte på udfordringer med at færdiggøre vores to nye hybridfærger til Gedser-Rostock og måtte drive Rødby-Puttgarden med en kapacitetsreduktion på 25 procent i flere måneder, øgede vi både omsætning og indtjening i løbet af året og transporterede det højeste antal passagerer i fem år.”

Store beløb brugt på Fayard

Scandlines fortsatte indsatsen for at skabe en mere fokuseret og konkurrencedygtig forretning i 2015. Det er blandt andet sket ved at sælge Helsingør-Helsingborg-ruten i januar, ved at strømline gruppens administrative struktur gennem flytning af det tyske hovedkontor fra Warnemünde til Hamborg, samt ved at konsolidere driftsmæssige funktioner i havnene i Rostock og Puttgarden.

Samtidig investerede Scandlines 136 mio. euro oven i 122 mio. euro året før i Fayards færdiggørelse af to nye hybridfærger, som ventes sat i drift på Gedser-Rostock i 2016. I løbet af 2015 forfulgte Scandlines fortsat den langsigtede ambition om at sikre emissionsfri færgedrift på Rødby-Puttgarden, og der blev skabt fremskridt, da koncernens hybridsystem blev kombineret med closed loop-scrubbere, så Scandlines overholder de nye svovlkrav, som trådte i kraft 1. januar 2015.

“Vi har fokuseret vores forretning på de dansk-tyske ruter kombineret med et stærkt catering- og retail-tilbud. Derudover har vi investeret kraftigt i en bæredygtig og langsigtet forretningsmodel, mens vi samtidig har reduceret vores gæld for at styrke vores konkurrenceevne. Dette understreger, at vi har tillid til, at vores strategi om at udbygge Gedser-Rostock-ruten og fortsætte driften på Rødby-Puttgarden vil skabe stærke resultater, uanset om en fast Femern-forbindelse engang måtte blive en realitet eller ej,” slutter Søren Poulsgaard Jensen.

Scandlines forventer et mindre samlet fald i de økonomiske resultater i 2016 som følge af væsentlige charter-omkostninger for de to nye skibe, der skal i drift på Gedser-Rostock-ruten.

Scandlines

I mio. euro

2015

2014

Omsætning

460

445

Driftsresultat

170

160

Resultat efter skat

108

60

 
Læs også:
BREAKING
{{ article.headline }}
0.125|instance-web04