23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Orskov Yard rykkede hurtigt på opfordring fra Hurtigruten

VÆRFTER: Besøget var måske nok ventet - men først om en års tid. Så da Orskov Yard blev spurgt om at yde hurtig hjælp til Hurtigrutens klenodie 'Lofoten', var det igen tid til en hurtig beslutning. Et af værftets specialer.
Et værftsophold er som regel en velplanlagt manøvre at gennemføre. Men der er undtagelser selvfølgelig. Når nød har tvunget skib i sikker havn f.eks. Lidt mindre kan dog også gøre det. Og det var tilfældet med Hurtigrutens 'Lofoten', da rederiet ringede Orskov op for at høre, om man kunne finde tid og plads til en helt nødvendig motorrenovering i samarbejde med Man Primeserv.

”Det kunne vi så godt. Vi fandt den nødvendige kajplads til skibet, og selv om det ikke er verdens længste skib med sine 88 meter, så fylder det da også op i havnebilledet. Men det var – og er - jo også en speciel og meget velkommen opgave. Det er jo en helt speciel fornemmelse at give sig i kast med at arbejde på et 52 år gammelt skib i forhold til vores mere normale job på mere moderne enheder,” understreger project manager Henrik Jensen fra Orskov Yard, der har haft teten med opgaven for værftet.

”Nu er opgaven med 'Lofoten' jo i denne ombæring tydeligt båret af, at der var tale om en akut præget motoropgave, så derfor er vores andel i selve arbejdet om bord ikke så stor, kan man sige. Men vi har da bistået raden rundt med forskellige opgaver, som rederiets inspektører dels fandt, vi kunne nå at kigge på, dels som ”bistandshjælpere” til Primeserv i forbindelse med at få skilt motoren ad og flyttet delene til deres værksteder.”

Reagerer hurtigt

Ifølge Henrik Jensen har Orskov for egen del bl.a. været i gang med at se på 'Lofoten's brændolietanke, der skulle rengøres og efterses. Videre har man sammen med Norisol (også fra Frederikshavn) haft kig på isolering af udstødningsrør. Så har der været en opgave med at renovere nogle fylderør og udbedring af en landgangslejder. Værftet har desuden bistået Metalock med at svejse knæ på den nye top til motorens bundramme – da den opgave meldte sig. Og sådan dukker der hele tiden ting op.

”Det er jo meget et spørgsmål om, at vi kan reagere hurtigt (og gerne positivt. Red.) på en henvendelse. Og da særligt i et akut tilfælde som her, hvis rederiet kan se, at der er et behov, der kan skrues ind i den tidsramme, værftsopholdet ellers tager. Og det er så der, vi mener, at et værft som Orskov kan gøre en lille eller større forskel. 

Vi har folkene, der kan gå ind i de opgaver, selv om det er et 52 år gammelt fylderør, der skal arbejdes nænsomt med – eller reparation af et hypermoderne spil på en superavanceret offshore-enhed. Det skal helst ikke gøre en forskel for kunden,” understreger Henrik Jensen.

Gråt og grønt guld

”Det er faktisk meget væsentligt, at vi har ansatte tilknyttet, der har været i branchen i så mange år, at de næsten har kunnet se et skib som 'Lofoten' blive bygget. De har set stort set alt før, og det er en kæmpe gevinst. Det er skibsbyggere af en lidt anden tid måske, men de er deres vægt værd i guld, hvor f.eks. moderne elektrogenier er det på deres sæt. Det skal kunne spille sammen for et værft som os,” fortsætter han.

Om jobbet på netop 'Lofoten' vedgår Henrik Jensen, at den slags opgaver er en slags ”toppen af poppen”, fordi de er anderledes og inspirerende – både for ældre og yngre medarbejdere. Der skal ofte arbejdes uden manual for, hvordan den og den opgave skal løses, hvor der i moderne skibe gerne er retningslinjer for alt.

”Nu må vi så se, om vi kan få besøg af 'Lofoten' igen til næste år, når det er tid for skibets 55 års klasningsdokning. Det var jo den, der var planlagt imod, men når motorarbejdet formentlig er i orden, ja så stiller tingene sig jo anderledes, når det meste andet arbejde skal ske andre steder i skibet. Men vi er blevet inviteret til at byde sammen med en lille håndfuld andre værfter. Og så må vi jo tage den derfra. Velkommen skal den i hvert fald være igen,” slutter Henrik Jensen.

Se flere billeder på Søfarts Facebook-side
 
Læs også:
 
Fakta Om 'Lofoten'
Bygget af Aker Mekaniske Verksted, Oslo, 1964.
Oprindelig ejer: Vesteraalens Dampskibsselskab 
– der senere indgik i kompagniselskabet Hurtigruten.
Erklæret såkaldt ”Verneverdig” af den norske Rigsantikvatur i 2001.
Sejlede fast rutefart frem til 2002 – og igen fra 2007. Det gør skibet stadigt.
Flere gange renoveret og moderniseret. Bl.a. ad to omgange på Aalborg Værft.
I 2015 blev interiøret dog delvist ført tilbage til det oprindelige og skorstenen genopmalet i Vesteraalens egne farver.

BT: 2.621
Dødvægt: 700 tons
LOA: 87,4 meter
Bredde: 13,3 meter
Dybgang: 4,62 meter
Hovedmaskine: B&W DM742 VT2 BF90 / 3.325 hk.
Topfart: 16 knob
Hjælpemaskineri: Nu Volvo Penta (tidligere Bergen Diesler)
Besætning: 42
Max. passagerer: 400 (inklusive ikke ”logerende” dækspladser)
13 forskellige kahytskategorier – fra redersuiten på 44 kvm. til mindstemålene på 5 til 7/10 kvm. med flere køjer. 
Flere saloner. En restaurant. Et cafeteria og flere soldæk. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.093|instance-web02