23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Stillstrom og Rønne Havn undersøger maritim opladning ved Energiø Bornholm

Parterne undersøger, hvordan havvind og elnet kan understøtte elektrificering af skibstrafikken

Rønne Havn og teknologivirksomheden Stillstrom vil undersøge, hvordan Energiø Bornholm kan fungere som model for elektrificering af skibstrafikken omkring øen. Det fremgår af en fælles pressemeddelelse.

De konventionelle fragtskibe, der passerer Bornholm, bruger ifølge Stillstrom omkring tre millioner ton marine gasolie om året. Det høje forbrug er baggrunden for at vurdere, hvordan elektrificering kan erstatte en del af den nuværende drift.

I analysen Energy Island Bornholm Powering Maritime Electrification vil parterne undersøge, hvordan havvindproduktion og kapaciteten i Bornholms fremtidige elnet kan understøtte opladning af elektriske færger, fragtskibe og offshore-servicefartøjer.

– Med vores centrale placering i Østersøen ser vi en naturlig rolle i at kvalificere diskussionen om, hvad der bliver nødvendigt for at understøtte den bredere omstilling, siger Jeppe La Cour.

Stillstrom har tidligere deltaget i lignende projekter, der begge bygger på selskabets offshore-ladeteknologi til hybrid- og elektriske fartøjer.

I 2024 indledte Stillstrom et samarbejde med Skagen Havn om offshore ladeløsninger på ankerpladsen Skagen Red, hvor mere end 3.800 skibe om året ligger for anker og tilsammen udleder cirka 66.000 ton CO₂. Året inden undersøgte selskabet og det britiske rederi North Star mulighederne for batteriopladning fra havvind i Nordsøen. 

Resultatet af analysen for Energiø Bornholm ventes offentliggjort i første kvartal af 2026.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.033|instance-web01