23948sdkhjf
Log ind eller opret for at gemme artikler
Få adgang til alt indhold på Søfart
Ingen binding eller kortoplysninger krævet
Gælder kun personlig abonnement.
Kontakt os for en virksomhedsløsning.

Bugserbådene rammer milepæl i Aarhus Havn

Allerede nu overstiger antallet af bugseringer niveauet fra sidste år

'Aros' og 'Hermes' har haft travlt i 2025.

Aarhus Havns to bugserbåde har allerede nu slået antallet af bugseringer fra sidste år - selvom der stadig mangler godt halvanden måned af året. 

Havnens egen opgørelse viser, at bådene har bugseret 1.009 skibe i årets første 10 måneder. I hele 2024 var der tale om 897.

Når Aros og Hermes ikke er på arbejde ligger de til kaj over for Main Library Aarhus ved Honnørkajen og den lyseblå tidligere værftskran.

Grøn bugsering

Aarhus Havn holder ekstra meget øje med bugser-forretningen lige for tiden. Aarhus Havn vil være CO2-neutral inden 2030 og er derfor ved at finkæmme forretningen for grønne løsninger.

Heriblandt udskiftning af bugserbådene. Men det er ikke så lige til at finde en bugserbåd, der sejler på andet end diesel.

Teknologien er nemlig slet ikke klar, og derfor er havnen forsigtig med at gøre store investeringer i den retning.

- Vi vil på sigt nok helst have to på el, og vi skal have truffet en beslutning inden 2026 – uden at sætte forsyningssikkerheden over styr, siger Anne Zachariassen, der er COO på Aarhus Havn.

- Med kun to både har vi ikke fleksibiliteten til at teste uprøvede både. Det er et dilemma, for vi vil gerne rykke hurtigt, men heller ikke så hurtigt, at vi som kritisk infrastruktur ikke kan levere den forsyningssikkerhed til danskerne og erhvervslivet, som vi garanterer, siger Anne Zachariassen.

Aarhus Havn planlægger at teste en enkelt eldreven bugserbåd til en pris på omkring 100 mio. kr. for at afprøve teknologien. Desuden skæver man til andre havne i Europa for at høste deres erfaringer.

- Et par af Europas største havne er ved at teste el-slæbebåde, som vi følger tæt. En mulighed er at nøjes med én el-slæbebåd og konvertere den anden til biobrændsel, indtil vi er sikre på, at el-bådene er driftssikre.

Havnen har allerede gennemført en række grønne tiltag for at blive CO2-neutral i 2030, blandt andet ved at indsætte elbiler på havnen - også trossebiler - samt etablere landstrømsanlæg til i første omgang krydstogttrafikken og dernæst containertrafikken.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.031|